استفاده از هوش مصنوعی مبنای کار پتروپالایش اصفهان است/ 12 درصد مصرف انرژی در پالایشگاه اصفهان تا سال ۱۴۰۶ کاهش می‌یابد

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان در نشست مدیران HSE شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران که به میزبانی پالایشگاه اصفهان برای ممیزی HSE  ،پدافند غیرعامل و مدیریت شرایط اضطراری مبتنی بر مدیریت ریسک به مدت ۳ روز در پالایشگاه اصفهان از ۲۲ تا ۲۵ مرداد ماه برگزار میشود گفت: بحران آب بزرگترین تهدید استان اصفهان است؛ در این حوزه روی پالایشگاه اصفهان کارهای زیادی صورت گرفته است ؛ در این زمینه  ۲۳ پروژه آبی داریم که خوشبختانه تماماً امسال راه‌اندازی خواهند شد. آب دریا امسال به پالایشگاه خواهد رسید و آینده بسیار خوبی پیش رو داریم.

محسن قدیری گفت: تفکر HSEدر خون ماست. بر اساس تفکر سیستم و شناسه ریسک‌ها از همان ابتدای کار و برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌ها هزینه‌هایی که می‌تواند بعد از اجرای پروژه‌ها چند برابر شود در طراحی‌های HSE (سلامت ،ایمنی ، محیط زیست) در حین اجرا دیده می‌شود و اگر چنانچه نیازهایی باشد حتماً بررسی و رفع می‌شود.

وی ادامه داد:درپتروپالایش اصفهان دو پالایشگاه قدیمی به زودی بروز رسانی خواهند شد  تا ان شاء االله بتوانیم سیستم‌های DCSو ESD و H&G و تیراژ‌ها را در پالایشگاه قدیمی خود اجرا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از هوش مصنوعی مبنای کار پتروپالایش اصفهان است بیان کرد: هدف گذاری ها بر این است که در کنار واحدهای عملیاتی ابر کامپیوتر قرار بدهیم. با هوش مصنوعی به وسیله دیتاهای ورودی بعد از اینکه اطلاعات بیگ دیتا شد هوش مصنوعی تصمیم گیری می‌کند که متغیرهای عملیاتی به چه صورت تنظیم شود. به این وسیله هم حداکثر ضریب ایمنی و هم حداکثر سوددهی برای پالایشگاه فراهم و پیش بینی می‌شود. تمام نقاط ضعف  که در حوزه HSE  بود دیدیم و پیش‌بینی‌ها و تمهیدات لازم اعمال شده است.

قدیری با اشاره به آتش سوزی سال گذشته در پالایشگاه اصفهان گفت: بر همین اساس پروژه‌های زیادی را برای مهار و جلوگیری از مشکلات آینده در حوزه  HSE تعریف کردیم. در حال خرید ۱۰ دستگاه ماشین آتش نشانی هستیم که در پالایشگاه مستقر شوند. مبنای ما بر اساس پیشگیری از خطرات احتمالی و بروز رسانی پالایشگاه است. بحث ESD ها و F&G ها به صورت اتوماتیک پالایشگاه شمالی را حفظ خواهند کرد و از مشکلاتی که اکثراً فردی هستند جلوگیری می نماید.

مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان با اشاره به بحران آب که بزرگترین تهدید استان اصفهان است عنوان کرد: در این حوزه درپالایشگاه اصفهان کارهای زیادی صورت گرفته است ؛پالایشگاه  ۲۳ پروژه آبی در این زمینه دارد که خوشبختانه تماماً امسال راه‌اندازی خواهند شد. آب دریا امسال به پالایشگاه خواهد رسید و آینده بسیار خوبی پیش رو داریم.

وی اظهار کرد: دربحث ناترازی‌ها خیلی تلاش شد که ناترازی سوخت را تا حد ممکن برطرف کنیم. امید است در دولت جدید هم پالایشگاه اصفهان بتواند وظیفه و ماموریتی که در بحث رفع ناترازی‌ها بر عهده داشت را به نحو احسن مدیریت نماید. ما در حال نصب یک دستگاه پایش درپالایشگاه هستیم و نتایج این دستگاه توسط TVهایی در سطح استان و حتی کشور نمایش داده خواهد شد که نشان بدهد تمام استانداردهای ایران و EPE آمریکا رعایت می‌شود.

به گفته ی قدیری خوشبختانه در بحث RFCC هم درR2R تریتمنت هم تمهیدات لازم دیده شده است که کاکس، ساکس و ناکس را در شرایط اضطراری و نرمال برطرف کنیم و نشان بدهیم که یک پالایشگاه برتر هستیم.

مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان اعلام کرد: خوشبختانه علیرغم مخالفت‌هایی که محیط زیست با  R2R ما داشت توانستیم با تمهیدات پیش‌بینی شده و اعمال تغییرات درRFCC رضایتمندی آنها را کسب کنیم و برهمین اساس به پالایشگاه تهران نیز مجوز داده شد که آنها نیز RFCC را در قلب تهران داشته باشند.

وی عنوان کرد: پیش بینی کردیم که در سال‌های آینده زمین فوتبالی در اطراف پالایشگاه اصفهان بسازیم که هم کارکنان خود پالایشگاه و هم اهالی اصفهان در اینجا مشغول بازی بشوند و اثبات کنیم که پالایشگاه اصفهان آلاینده نیست. هرچند ما سهم آلاینده‌ یمان در شهر اصفهان یک صدم و در استان اصفهان دو صدم است.

برای پالایشگاه اصفهان آینده روشنی ترسیم کردیم

قدیری گفت: امید است با تغییرات اساسی که در ساختار سازمان از طریق معماری سازمان و ERP خواهیم داشت فرایند محور شویم تا بسیاری از مشکلاتی که در بحث ایمنی هست را برطرف نمایم. افراد هر فرایندی و در کل کل فرایند توسط هوش مصنوعی و SAP کنترل می‌شود و هم بهره‌ وری آنها اندازه ‌گیری می‌شود. از این طریق هم راندمان و هم خروجی آنها توسط هوش مصنوعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از این طریق فرایندهایی که مشکلات ساختاری دارند شناسایی و تصمیمات لازم برای آنها اتخاذ می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان اذعان داشت: برای پالایشگاه اصفهان آینده بسیار روشنی ترسیم کردیم و خوشبختانه۱۱ ماژول از SAP در انتهای کار است. برخی از پالایشگاه‌ها ادعا می‌کنند ERP را برای SAP اجرا کردند. ولی به علت اینکه لباس ایرانی بر تنش کردند کارایی زیادی نداشت. اما خدا را شکر با توجه به تجربیاتی که در سایر استانداردها یا حتی HSD داشتیم در پالایشگاه اصفهان خودمان خودمان را SAP یا ERP کردیم. خوشبختانه با معماری سازمانی این کار در حال انجام است.

وی با بیان اینکه  نزدیک به ۴۵۰ دستورالعمل ورودی SAP خواهد شد اظهار کرد: این کار توسط معمارین سازمانی نوشته می‌شود. کل هلدینگ و تمام تراکنش‌هایی که بین ادارات ما و شرکت‌های زیر مجموعه ماست مورد ارزیابی و بهینه‌سازی قرار می‌گیرند. آینده بسیار روشنی در پیش داریم.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1030033 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟