عواقب فرار از خدمت!/مشمولان می توانند به سفر اربعین بروند؟

به گزارش رکنا از اصفهان؛ سرهنگ اکبر معادلی بیان کرد: متاسفانه برخی از افراد از نحوه استفاده از معافیت های سربازی آگاهی ندارند و به دلیل همین ناآگاهی به ما مراجعه و اصرار دارند که به درخواست آنان رسیدگی کنیم درحالی که قوانین وظیفه عمومی در همه سطوح یکسان است و هیچ مقامی نمی تواند این قوانین را زیرپا بگذارد و خلاف آنها عمل کند.

وی افزود: به عنوان مثال چندی پیش خانمی مراجعه کرده و از ما می خواست به درخواست معافیت فرزندش که به علت مشکلات خانوادگی از خدمت فرار کرده  رسیدگی کنیم اما نمی دانست که براساس قانون فردی که از خدمت فرار کرده مجاز به استفاده از هیچ نوع معافیت نیست و ما نمی توانیم خلاف قانون عمل کنیم .

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: فردی که اقدام به فرار از خدمت کرده در وهله اول مرتکب جرم شده و باید ابتدا به جرم او رسیدگی شود بعد به یگان خدمتی اعزام و در حالت سرباز عادی تلقی شود و سپس با در دست داشتن مدارک به پلیس+10 مراجعه و برای هر نوع  معافیتی که می خواهد دریافت کند اقدام نماید.

عواقب فرار از خدمت

سرهنگ معادلی تصریح کرد: فردی که از خدمت سربازی فرار کند با مشکلات عدیده ای در اجتماع مواجه می شود از جمله اینکه نمی تواند در هیچ اداره ای استخدام شود، نمی تواند از بانک ها تسهیلات دریافت کند و نمی تواند از کشور خارج شود و هیچ کارفرمایی حق استفاده او را ندارد.

مشمولان غایب اجازه خروج از کشور در ایام اربعین را ندارند

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان  با بیان اینکه برابر قانون  مشمولان غایب نمی توانند در ایام اربعین از کشور خارج شوند گفت:  خیلی از مشمولان غایب این موضوع را نمی دانند و به همین دلیل خواستار گذاشتن مبالغ سنگین به عنوان وثیقه هستند و تصور می کنند با گذاشتن وثیقه می توانند در پیاده روی اربعین شرکت کنند اما قوانین به آنان چنین اجازه ای را نمی دهد و هیچ مشمول غایبی مجاز به خروج از کشور حتی در زمان اربعین نیست.

نحوه خروج مشمولان غیر غایب

وی افزود: قانون برای مشمولان غیر غائب تفاوت ویژه ای قائل شده و به عبارتی دانش آموزان، دانشجویان ، متعهدان به آموزش و پرورش، محصلان حوزه های علمیه،  و افرادی که معافیت موقت دارند بدون گذاشتن وثیقه می توانند در ایام محرم و صفر برای زیارت عتبات عالیات از کشور خارج شوند و برای آنها مجوز خروج یک ماهه صادر می شود.

سرهنگ معادلی خاطر نشان کرد: این افراد اگر بخواهند  در ایامی غیر از محرم و صفر از کشور خارج شوند بایستی وثیقه 5 میلیون تومان برای سفرهای زیارتی و وثیقه 30 میلیون تومانی برای سفرهای غیر زیارتی را پرداخت کنند.

افزایش حقوق سربازی از 4 میلیون به بالا  

وی اظهار داشت: ستاد کل نیروهای مسلح به منظور تشویق افراد مشمول برای انجام خدمت سربازی طی سال های اخیر بحث افزایش حقوق سربازان، کاهش خدمت به تناسب محل و یگان خدمتی و اعطای وام خود اشتغالی به مشمولانی که دوره های فنی و حرفه ای را گذرانده باشند  را  دنبال کرده که باعث شده تا خیلی از مشمولان با انگیزه و رغبت بیشتری به خدمت مقدس سربازی اعزام شوند.

 این مقام انتظامی در خصوص میزان حقوق سربازان توضیح داد: یک سری آیتم ها شامل مدرک تحصیلی، محل خدمت، بومی بودن و غیر بومی بودن فرد، عملیاتی و صعب المعیشه بودن محل خدمت در میزان حقوق مشمولان تاثیر دارد. با این وجود طبق قانون هم اکنون بالاترین حقوق  به سربازانی که در یگان های مرزی خدمت می کنند تعلق می گیرد.

بحث خرید سربازی به کلی منتفی است!

سرهنگ معادلی در پاسخ به سوالی پیرامون خرید خدمت سربازی گفت: در همین زمینه اخیراً معاون وظیفه عمومی فراجا در مصاحبه ای که با رسانه ها داشتند صراحتاً اعلام کردند که خرید خدمت سربازی به طور کلی منتفی است و چنین چیزی نه امسال و نه در سال های آتی انجام نخواهد شد.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان عنوان کرد: به تمامی مشمولان غایب توصیه می کنم که  به شایعات در این خصوص توجه نکنند  و هرچه زودتر وضعیت سربازی خود را مشخص نمایند یعنی  اگر شرایط معافیت دارند درخواست معافیت بدهند و اگر شرایط معافیت را ندارند به دفاتر پلیس +10 مراجعه و درخواست اعزام به خدمت دهند.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1023056 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟