فعالیت 200 کسب‌وکار در راستای برگزاری یک نمایشگاه/افزایش سطح اشغال نمایشگاه اصفهان به بیش از 80 درصد

به گزارش رکنا از اصفهان؛ رحیم جلیلی در نشست اعضای هیات رئیسه انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران در اصفهان در ارتباط با تاسیس نمایشگاه در همه استان‌های کشور اظهار کرد: کلیه سایت‌های استانی نمایشگاه‌های ایران بعد از سالیان متمادی و پس از انقلاب تاسیس شدند، پیش از انقلاب تنها یک نمایشگاه در سطح کشور داشتیم اما در حال حاضر بالغ‌بر 34 نمایشگاه عضو انجمن نمایشگاه‌های ایران هستند و همه پس از انقلاب تاسیس شدند.

وی افزود: علی‌رغم آنکه نمایشگاه‌های ما هنوز نوپا بوده و زمان زیادی از تاسیس آنها نمی‌گذرد و نیز نسبت به سایر کشورها از نظر صنعت نمایشگاهی عقب هستیم اما نعمت انقلاب باعث شد که هر استانی در کشور صاحب یک سایت نمایشگاهی شده و فعالیت‌های خودش را در طول این دوران آغاز کند.

رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با اشاره به اهداف تشکیل این انجمن عنوان کرد: انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در سال 1388 با حضور همه اعضای سایت‌های نمایشگاهی کشور تاسیس شد تا قالب و تشکیلات مشخصی برای سیاست‌گذاری در رابطه با این صنعت بزرگ وجود داشته باشد؛ این انجمن به منظور ساماندهی و دفاع از حقوق سایت‌های نمایشگاهی ایجاد شده است.

وی با تاکید بر نقش صنعت نمایشگاه‌های بین‌المللی در اقتصاد کشور بیان کرد: صنعت نمایشگاهی، صنعت بزرگی است که ویترین اقتصادی هر منطقه و هر کشور را تشکیل می‌دهد و در جهت توسعه صادرات غیرنفتی تاثیر به‌سزایی دارد؛ رشد اقتصادی و صادرات هر کشور از مسیر نمایشگاه‌ها می‌گذرد، از این رو تلاش ما برآن است تا بتوانیم این صنعت و فعالیت‌های آن را به همه مسئولان معرفی کنیم تا اهمیت این صنعت را بهتر درک کنند.

جلیلی با بیان اینکه برخی از مسئولان هنوز با ماموریت و اهمیت نمایشگاه‌ها در سطح کشور آشنایی ندارند، گفت: در طول مدتی که از تاسیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی گذشته است، فعالیت‌ها و ماموریت‌های نمایشگاه تا حدود زیادی به مسئولین و جامعه هدف که تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند معرفی شده است؛ لازم است در ادامه نیز در راستای معرفی بیشتر این صنعت تلاش شود.

وی با اشاره به استقبال تولیدکنندگان از حضور در نمایشگاه‌های سطح کشور بیان کرد: در هر سال بالغ بر 650 تا 700 موضوع نمایشگاهی در سطح کشور برگزار می‌شود و بیش از 45 هزار تولیدکننده در نمایشگاه‌های مختلف حضور می‌یابند و آخرین دستاوردها و تولیدات خود را در این فضا به نمایش می‌گذارند؛ علی‌رغم آنکه در موقعیت و زمان فعلی فضای مجازی نقش پررنگی در کل دنیا ایفا می‌کند اما نتوانسته از حضور تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌ها جلوگیری کند و استقبالی که الان از نمایشگاه‌ها می‌شود بیانگر این موضوع است.

رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران ادامه داد: اجتماع تولیدکنندگان در نمایشگاه و ارائه آخرین دستاوردهایشان باعث آشنایی آنها با یکدیگر و ایجاد تعامل و تبادل اطلاعات می‌شود که در رشد و شکوفایی اقتصاد و تولیدات کشور تاثیر بسیاری دارد؛ هر سال نمایشگاه‌ها با شکوه بیشتری نسبت به سال گذشته برگزار شده و بیش از پیش مورد استقبال تولیدکنندگان و بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

نمایشگاه جلیلیوی استقبال مردم از نمایشگاه‌ها را کم‌نظیر دانست و گفت: بیش از هشت میلیون نفر از کل نمایشگاه‌ها در سطح کشور بازدید می‌کنند؛ این درحالی است که رویدادهای کمی در سطح کشور آمار میلیونی دارد و ثبت چنین عددی برای بازدید از نمایشگاه‌ها، علاقه‌مندی مردم و متخصصان به نمایشگاه‌ها و همچنین اهمیت آنها را نشان می‌دهد.

جلیلی با باشاره به نقش این صنعت در اشتغال‌زایی تصریح کرد: نمایشگاه‌ها در جهت خدمت به تولیدکنندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی تاثیر بسیاری در کشور دارد و هر ساله شاهد استقبال خوب تولیدکنندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان، متخصصان و مردم از موضوعات مختلف نمایشگاهی هستیم؛ همچنین بالغ‌بر 100 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند.

وی ایران با بیان اینکه در برگزاری یک نمایشگاه بالغ‌بر 200 کسب‌وکار فعال می‌شود، اضافه کرد: وقتی یک نمایشگاه برگزار می‌شود زنجیره‌ای از کسب‌وکارها از جمله هتل‌ها، رستوران‌ها، رسانه‌ها، کانون‌های تبلیغاتی، مراکز گردشگری و فرهنگی، صنایع دستی، غرفه‌سازان، حمل‌ونقل هوایی و زمینی و غیره فعال شده و همکاری بزرگی را خلق می‌کنند.

افزایش سطح اشغال نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان به بیش از 80 درصد

احمدرضا طحانیان در نشست اعضای هیات رییسه انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران در اصفهان با اشاره به تاسیس سایت جدید نمایشگاه در اصفهان اظهار کرد: یکی از پروژه‌های بسیار مهم در اصفهان ایجاد نمایشگاه بین‌المللی بود که بین سال‌های 95 تا 99 ساخته شد؛ 47 هکتار زمین از منابع طبیعی به منظور ساخت این مجموعه گرفته شد که 64 هزار متر مربع از آن آماده‌سازی و در نهایت تحت عنوان نمایشگاه جدید اصفهان به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: از سال 1400 که ترکیب مدیریتی در شهرداری اصفهان عوض شد، چند هدف اصلی از جمله برطرف کردن نواقص و مشکلات توسعه این سایت و آینده‌نگری مربوط به آن دنبال شد؛ در این راستا برخی مطالعات اولیه انجام گرفت و فاز دوم در قالب یک طرح آماده گردید.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در ارتباط با توسعه این نمایشگاه عنوان کرد: در سال گذشته نزدیک به 100 هزار متر مربع به مجموعه روباز، آسفالت، پارکینگ و جاده و معابرهای نمایشگاه‌ اضافه شده و در حال حاضر سطح اشغال این مجموعه به بالای 80 درصد رسیده و 16.5 هکتار از آن به طور کامل تحت پوشش قرار گرفته است.

نمایشگاه طحانیانوی ادامه داد: بر اساس مصوبه استانداری اصفهان، فاز توسعه نمایشگاه اصفهان در صورت حل مسئله زمین در این مجموعه نزدیک به 150 هکتار خواهد بود؛ به این منظور با مجموعه انرژی اتمی و سایر نهادهای دارای زمین در محدوده نمایشگاه در حال مذاکره هستیم.

طحانیان تصریح کرد: یکی از پروژه‌های اصلی این مجموعه، سالن شماره دو آن با مساحت هفت هزار و 200 متر مربع است که برای سازه آن قرارداد بسته شده و در مجموع حدود هشت هزار و 500 متر مربع فضای نمایشگاهی به ما اضافه می‌کند.

وی افزود: ساختمان بازاریابی و تجارت با مساحت 9 هزار و 500 متر با نگاه ایجاد فضای کاری مشترک و حضور سازمان‌ها و شرکت‌های همراه با مجموعه نمایشگاه اصفهان در دستور کار قرار دارد؛ همچنین سازه کروی نمایشگاه با معماری مدرن برای برگزاری همایش‌ها و نشست‌های خاص در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان با اشاره به سهام‌داران این مجموعه بیان کرد: نمایشگاه اصفهان دو عمده سهامدار اصلی دارد که شهرداری اصفهان با سهم 57 درصد و اتاق بازرگانی با سهم 43 درصد می‌باشد؛ ارزش ثبتی این نمایشگاه بیش از دو هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به برگزاری انواع رویدادهای نمایشگاهی در این مجموعه تصریح کرد: کادر اصلی مجموعه نمایشگاه اصفهان حدود 70 عضو دارد و شرکت‌های مختلفی نیز جهت ارائه خدمات با ما همکاری می‌کنند؛ برگزاری نزدیک به 43 رویداد نمایشگاهی در سال جاری در دستور کار این نمایشگاه قرار دارد.

نمایشگاه اصفهانضرورت ایجاد تعامل راهبردی بین سایت‌های نمایشگاهی کشور

طحانیان با تاکید بر ضرورت تعامل بین اعضای انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های هیئت مدیره جدید انجمن، موضوعات استراتژیک هماهنگی و تعامل بین سایت‌ها است چراکه در هر سایت تجربیات بسیار خوبی وجود دارد و هرچه این تعامل و همکاری بیشتر شود، همه اعضا از آنها بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه تعامل و همکاری بر اساس یک ساختار راهبردی و با برنامه‌ریزی بلندمدت از جمله نکات قابل توجه است، گفت: در ارتباط با این موضوع در سال‌های 1401 و 1402 به صورت جدی کار و برنامه‌ریزی استراتژیکی تهیه شد که فعالیت‌ها از این برنامه در قالب 60 عنوان برای نمایشگاه اصفهان استخراج گردید.

نایب رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران افزود: امور زیرساختی، توسعه‌ای، بازاریابی و مارکتینگ بر مبنای همین برنامه انجام می‌شود.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1022119 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟