با رسیدن آب دریای عمان دست صنایع از آب زاینده‌رود قطع خواهد شد

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: موضوع تأمین آب در استان اصفهان و جاری شدن زاینده‌رود یکی از مطالبه‌های عموم مردم این سرزمین است که بیش از دو دهه است منابع آبی و حقابه‌های مسلم مردم به امید بهبود و جایگزینی منابع جدید برای تأمین آب به مردم یزد و شرق کشور به‌صورت تضمین شده واگذار شده است.

وی افزود: هیچ‌کس و هیچ مرجعی حق اظهار نظر در مورد چگونگی واگذاری منابع آبی اصفهان که از حقوق مسلم مردم این دیار بوده است را ندارد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در دولت سیزدهم شهید رئیسی، به این حق صحه گذاشته شد و اگرچه نسبت به اصل واگذاری حقوق اصفهان باز هم قرار به مذاکره نبوده و نیست، نسبت به تأمین منابع جایگزین بحث شد و علاوه‌بر تاکید بر اجرای پروژه‌های گذشته شامل راه‌اندازی تونل سوم کوهرنگ چه از مسیر احداث سد و چه از طریق پمپاژ آب به داخل تونل، همچنین طرح بزرگ انتقال آب بهشت‌آباد، مسیرهای جدیدی نیز مطرح شد که موضوع انتقال آب دریا از این موارد است.

انتقال آب دریا مشکل آب اصفهان در حوزه‌های مصارف زیست‌محیطی کشاورزی و شرب را رفع نمی‌کند

نادرالاصلی با بیان اینکه پروژه ملی انتقال آب دریا در استفاده از اضافه بر نیاز معادن استان یزد حدود ۷۰ میلیون متر مکعب از مسیر سیرجان به اصفهان و سپس در مرحله دوم ایجاد خط انتقال آب دریای عمان به اصفهان مطرح، مطالعه، تخصیص میزان برداشت، طراحی و تأمین منابع مالی شد و به نتیجه رسید، خاطرنشان کرد: طرح با حرکت سریع و جهادی آغاز شد و در مراحل پایانی است.

وی اظهار کرد: نکته مهم در این مسیر که مدیران استان و مجری طرح اگرچه با تسریع زمانی برای بهره‌برداری این طرح مشخص کرده‌اند، اما از چگونگی اجرای روند طرح به نظر می‌رسد حداکثر فصل نخست این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد و موضوع برداشت‌های صنعت از زاینده‌رود برای تأمین بخشی از حقابه محیط زیستی و پوشش تالاب گاوخونی قطع می‌شود که با اما و اگرهایی روبه‌رو شده است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تاکید می‌کنیم به مدیریت وزارت نیرو پروژه انتقال آب دریا با بهره‌برداری از منابع استانی در حال انجام است و برخلاف نظر سخنگوی آب کشور، انتقال آب دریا مشکل آب اصفهان در حوزه‌های مصارف زیست‌محیطی کشاورزی و شرب را رفع نمی‌کند، بنابراین از این فرصت‌ها برای خود کلاهی تهیه نکنید که مردم اصفهان هوشیار هستند و پیگیر مطالبه جدی خود برای جاری شدن و زنده ماندن زاینده‌رود هستند و طرح‌های جایگزین از جمله تأمین منابع باید از ثروت خدادادی جنوب و غرب استان اجرایی و بهره‌برداری برسد.

آب دریای عمان تا پایان سال جاری به اصفهان می‌رسد

همچنین مهران زینلیان با اشاره به اجرای طرح خط انتقال آب دریای عمان به اصفهان اظهار کرد: این طرح در دو فاز طراحی شده است، فاز نخست سیرجان-کرمان است که در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد آن به تکمیل شده است؛ بر اساس این طرح، از بخش مازاد خط کرمان، آب به اصفهان می‌رشد که به‌صورت تقریبی آماده است.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح خط انتقال آب دریای عمان به اصفهان، ۲۰ پیمانکار در ۲۴ جبهه کاری مشغول به فعالیت هستند، افزود: این پروژه رکورد بی‌نظیری را در اجرا دارد و در مجموع در دو فاز اجرایی شاهد پیشرفت ۵۵ درصدی آن هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: به‌لحاظ مباحث مدیریتی و فنی، منتظر اجرای فاز دوم هستیم که از سیرجان تا سیریک (یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان) است و تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت داشته است که تا پایان سال جاری به جمع‌بندی می‌رسد، البته مناقصات آب‌شیرین‌کن انجام شده و دستگاه مربوطه در حال خریداری است.

زینلیان اضافه کرد: این پروژه از استان‌های مختلف عبور می‌کند و در مسیر با فرایند آزادسازی روبه‌رو است و بر اساس پیش‌بینی‌ها، این طرح تا پایان سال جاری به پایان می‌رسد.

وی بیان کرد: هدف از اجرای طرح این است که دست صنایع خرد و کلان از آب زاینده‌رود قطع شود که این اتفاق پس از گذراندن فرایندهای قانونی رخ خواهد داد.

اجرای طرح خط انتقال آب دریای عمان به اصفهان به هدف جبران فرونشست زمین و مشکلات محیط زیستی اجرا می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تاکید کرد: این پروژه برای افزایش سهم کشاورزان از زاینده‌رود نیست و به هدف جبران فرونشست زمین و مشکلات محیط زیستی اجرا می‌شود.

زینلیان اضافه کرد: پس از اجرای این طرح حقابه‌های اصفهان که عملیاتی نشده است، محقق می‌شود و زاینده‌رود روزهای بیشتری از سال جاری خواهد بود.

امید است مسیر قانونی پروژه انتقال آب از دریای عمان به اصفهان به‌راحتی طی و هدف نهایی این طرح محقق شود تا با جان گرفتن زاینده‌رود کشاورزان بتوانند از حقوق طبیعی خود بهره‌مند شوند و مشکلات زیست‌محیطی این کلان‌شهر از جمله خشکی تالاب گاوخونی، آلودگی هوا و ریزگردها و فرونشست زمین برطرف شود.‌

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1015577 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟