نبود زنجیره پیوسته و هماهنگ لجستیکی، مشکلات را به بخش تولید باز می‌گرداند

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مهدی ضیغمی در حاشیه بازدید از زنجیره ارزش هلدینگ دکا گفت: بزرگترین چالش ما این است که اگرچه در یک شاهراه قرار گرفته‌ایم اما به‌دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لجستیکی، کریدورهای حمل و نقلی و ارتباطی ما شکل نگرفته است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در صنعت لجستیک از جمله بحث قوانین و مقررات، ثابت نبودن هزینه‌ها و … اظهار داشت: کشور در موضوع تولید باکیفیت و صادرات تلاش می‌کند اما نبود یک زنجیره پیوسته و هماهنگ در موضوع حمل و نقل، مشکلات را به صورت سلسله‌وار به حوزه تولید و صادرات باز می‌گرداند.

توسعه اقتصاد بدون لجستیک محقق نمی‌شود

وی با اشاره به نقش صنعت لجستیک در توسعه تجارت تأکید کرد: اگر کل یک زنجیره، خوب کار کند اما زنجیره لجستیک نقش خود را به خوبی ایفا نکند، توسعه اقتصاد و تجارت محقق نمی‌شود.

معاون وزیر صمت با اشاره به زنجیره ارزش لجستیک ایجاد شده در هلدینگ دکا اظهار داشت: شرکت‌های زیادی بر حوزه لجستیک، تمرکز دارند اما هلدینگ دکا از مجموعه‌های بسیار خوبی است که در این زمینه ممتاز به حساب می‌آید. در موضوع انتقال بار، پایش، ارسال و حمل و نقل کالا و محصول، ایجاد ناوگان ملکی و جذب رانندگان، به‌خوبی فعالیت دارد و در این زمینه نظارت خوبی نیز بر کیفیت تحویل کالا به مشتریان دارد.

هلدینگ دکاضیغمی، فعالیت هلدینگ دکا در زمینه لجستیک را متفاوت و متمایز توصیف کرد و گفت: سازمان توسعه تجارت، در حوزه لجستیک نقش پیگیری، مطالبه‌گری و حمایتگری دارد و به ویژه از فعالیت‌های لجستیکی که به رفع چالش‌های صادراتی، منجر شده و توسعه صادرات را در پی دارد، حمایت می‌کند. در این زمینه ایجاد زیرساخت‌ها و زنجیره‌های لجستیکی در مجموعه‌ها اهمیت زیادی برای ما دارد.

رییس سازمان توسعه تجارت، تمرکز بر فعالیت‌های لجستیکی در پایانه‌های صادراتی و استفاده از ظرفیت‌های کارگروه‌های وزارت راه به عنوان نهاد متولی این حوزه را از دیگر سیاست‌های سازمان توسعه تجارت در حوزه لجستیک خواند و گفت: کمک به خرید کشتی‌ها، تسهیل در فرآیند اعطای مشوق‌های صادراتی برای مجموعه‌هایی که به حمل و نقل دریایی، هوایی و کارگو کمک می‌کنند و نیز حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های مدیریت صادرات(EMC)، از دیگر اقدامات سازمان توسعه تجارت برای حمایت از حوزه لجستیک است.

وی ادامه داد: اعطای مشوق های صادراتی در جهت شکل‌گیری، توسعه و حمایت شرکت‌ها به ویژه شرکت‌هایی که در مسیرهای کریدوری در جهت صادرات یا ترانزیت بار فعالیت می‌کنند و نیز تسهیل فرآیندهای ریلی، دریایی و هوایی و … با رویکرد توسعه و تقویت صادرات از خدمات تسهیلگری سازمان توسعه تجارت در حوزه لجستیک به شمار می‌آید.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1012699 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟