اجرای عدالت بدون پزشکی قانونی غیرممکن است/ پیشتازی ایران در ساخت کیت+فیلم
حجم ویدیو: 26.80M | مدت زمان ویدیو: 00:02:29

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مراسم افتتاحیه ساختمان پزشکی قانونی شرق اصفهان و فاز اول مرکز آموزشی، تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان اصفهان مشتمل بر دو هزار و 400 متر زیربنا شامل سالن تشریح، آزمایشگاه آسیب شناسی، آزمایشگاه سم شناسی و واحد معاینات شرق برگزار شد.

این پروژه بالغ بر 53 میلیارد تومان هزینه داشته است که 43 میلیارد تومان از آن را اعتبارات استانی و 10 میلیارد تومان را بخش حکومتی با مساعدت رئیس قوه قضاییه تشکیل می‌دهد.

عباس مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در این مراسم اظهار کرد: پزشکی قانونی استان اصفهان چالش‌های متعددی را پیش رو داشته و دارد. صبح هر روز حدود 200 نفر در پیاده‌رو میدان فیض برای پیگیری امور پزشکی قانونی حاضر می‌شوند و در بعضی از اتاق‌های ساختمان فیض 3 پزشک در اتاق 9 متری حضور داشتند و حتی فضا برای بازدید وجود نداشت.

پزشکی22وی افزود: نوع افرادی که به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند افراد دردمندی هستند و این برخورد با انها مطابق با اخلاق حرفه‌ای نیست و لازم بود از لحاظ روانی جای بهتری برای میزبانی از آنها پیش‌بینی شود. کار در پزشکی قانونی سخت است و اگر فضا و سخت افزار نیز در دسترس نباشد کار سخت‌تر می‌شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: یکی از سیاست‌هایی که قوه قضاییه و سازمان پزشکی قانونی دنبال می‌کند و در سند تحول قضایی نیز مورد تاکید قرار گرفته است، عدالت در دسترسی به خدمات پزشکی قانونی است. وضعیت ما از نظر ابنیه در سه استان تهران، خراسان رضوی و استان فاجعه بار است، وضعیت تهران و مشهد نیز بهتر از اصفهان نیست و امیدواریم بتوانیم خدمات بهتری توام با تکریم به مردم بدهیم.

پزشکی مسجدیوی تصریح کرد: در دولت قبلی توافقاتی با مدیریت استان انجام شد که ساختمان فیض پزشکی قانونی با سه ساختمان در سطح شهر تهاتر شود که عملیاتی نشد، که این امر بار دیگر در سفر رئیس قوه قضاییه مورد پیگیری قرار گرفت. وضعیت ساختمان فیض اصلا مناسب نیست و در شان قوه قضاییه و مردم اصفهان نیست و به همین دلیل با اختصاص بودجه سعی کردیم به افتتاح فاز اول ساختمان وعده صادق کمک کنیم.

مسجدی با بیان اینکه برنامه ما این است که افتتاح‌های نمایشی نباشد، اضافه کرد: از روز شنبه ساختمان جدید پزشکی قانونی در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. هدف گذاری ما در سازمان و سند تحول دستیابی به مرجعیت علمی است. ما امروز به پزشکان خود افتخار می‌کنیم که از نظر نرم افزاری از دنیا عقب نیستیم، اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه در حوزه تجهیزات مشکل داریم.

وی تاکید کرد: در سه سال گذشته ما از تحریم‌ها فرصت ساختیم و تجهیزات خوبی در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی ساخته شد و کیت‌های آزمایشگاهی ساختیم که پنچمین کشور سازنده آن در سطح دنیا هستیم و به زودی از آن رونمایی می‌شود. امروز کیت ژنتیک ما استاندارد IS018385 دارد که اولین محصول در کشورهای جهان اسلام است که این استاندارد را دریافت کرده است.

پزشکی خلیلیساختمان پزشکی قانونی نتیجه کار جمعی است

همچنین خلیلی معاون اول قوه قضاییه در این مراسم اظهار کرد: نظام ما بر این مبنا است که در کارهای مشترکی که انجام می‌شود و همه دست به دست یکدیگر می‌دهند یک زیبایی خلق می‌شود که نیاز به تبلیغ ندارد و با یک نگاه این زیبایی محسوس دیده می‌شود و امروز شاهد این زیبایی در یک کار مشترک و ارزشمند بین استان و کشور هستیم.

وی افزود: وقتی فاز اول یک پروژه شکل بگیرد و به نتیحه برسد فازهای بعدی نیز با تبعیت از فاز اول شکل خواهد گرفت. البته برخی در این پروژه دست به دست ندادند که اگر همکاری می‌کردند فازهای دوم و بعدی پروژه نیز به افتتاح می‌رسید و از حضور در ساختن این شادی محروم شدند که معتقدیم از غفلت بوده است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: این زیبایی خود را در زیرساخت نشان داد و کام مردم با آن شیرین می‌شود. همچنین زیبایی معقول نیز جدای از زیبایی معمول باید مورد توجه باشد. زیبایی معقول این است که در این زیرساخت عدالت برخیزد یا نه و این عدالت حس نمی‌شود بلکه عقلانی‌ست و عقل آن را تشخیص خواهد داد.

وی اضافه کرد: عدالت عمومی زمانی برمی‌خیزد که همه ما دست به دست همدیگر بدهیم و یک مجموعه باید تعریف شود و این مجموعه پی در پی و به صورت پیوست بتواند عدالت را رعایت کند. پزشکی قانونی باید از زبان بی زبان صحبت کند.

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: آنچه از پزشکی قانونی برای قاضی آورده می‌شود حجت بر قاضی است که همان را انشا کند، به همین دلیل نقش پزشکی قانونی در اجرای عدالت بسیار مهم است و اگر پزشکی قانونی نباشد غیرممکن است که قاضی بتواند عدالت را بسط و گسترش دهد. کار مشترک باید انجام شود که به عدالت منجر شود.

پزشکی فیروزبختمیدان فیض نفس می کشد

همچنین فیروزبخت مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در این مراسم ضمن زنده نگه داشتن یاد شهید آیت الله رئیسی اظهار کرد: این ساختمان بعد از سال‌ها بالاخره افتتاح شد. این ساختمان در سال 1387 کلنگ‌زنی شد و به مرور در بخش استانی اعتباراتی به آن اختصاص یافته است.

وی افزود: این پروژه زیربنایی به مساحت 10 هزار متر مربع و زمینی به وسعت 20 هزار متر مربع دارد، که با توجه به وسعت آن بودجه عمرانی تخصیص یافته در هر سال پاسخگوی ساخت و ساز این مجموعه نبوده است و تا سال 1401 بیش از 43 میلیارد تومان از اعتبارات استانی به این مجموعه اختصاص یافت که به دلیل وسعت آن و کافی نبودن این اعتبارات برای افتتاح کل مجموعه تصمیم به افتتاح فاز به فاز گرفته شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با بیان اینکه فاز اول این پروژه به پایان رسیده است، ادامه داد: با وجود فاز بندی که برای اجرای این پروژه انجام شد اعتبارات استان همچنان پاسخگوی ساخت و ساز نبود و به همین دلیل پروژه حدود یکسال مسدود مانده بود تا اینکه با پیگیری‌های معاون اول قوه قضائیه و مساعدت رئیس قوه قضاییه 10 میلیارد تومان از اعتبارات قوه قضاییه به تکمیل این پروژه اختصاص یافت.

پزشکی23وی تاکید کرد: اگر این 10 میلیارد با مساعدت رئیس قوه قضاییه برای ساخت و ساز این مجموعه تزریق نمی‌شد مثل 4 ماه پیش پروژه ادامه پیدا نمی‌کرد. با تزریق این بودجه طی 5-6 ماه در این مجموعه کار به صورت فشرده انجام شد و نتیجه آن ساختمانی است که به افتتاح رسیده است.

فیروزبخت اضافه کرد: افتتاح این پروژه کمک شایان و بارزی به پزشکی قانونی استان اصفهان می‌کند زیرا ما در منطقه میدان فیض اصفهان که یک منطقه توریستی است شاهد جابجایی اجساد زیادی بودیم و بستگان آنها در این محل تجمع می‌کردند و هر روز ما در این محل ترافیک داشتیم و از سوی دیگر همراهان از وضعیت خوبی برخوردار نبودند و اگر توریستی از آنجا رد می‌شد تعجب می‌کردند که چرا میدان فیض اصفهان شبیه یک آرامستان شده است.

وی تصریح کرد: با انتقال سالن تشریح و آزمایشگاه که نمونه‌ها در آن مورد آزمایش قرار می‌گرفت، بخشی از تراکم جمعیت به این ساختمان که یک مجموعه استاندارد در شرق اصفهان با نام وعده صادق است، منتقل می‌شود.

پزشکی آزمایشگاه2

مدیرکل پزشکی قانون استان اصفهان اظهار کرد: افتتاح این ساختمان اول دردسر و هزینه‌های نگهداری ماست و تعداد نیروی انسانی قابل توجهی نیز برای آن موردنیاز است و لازم است مدیران استان در این کار همکاری و مساعدت داشته باشند.  

وی خاطرنشان کرد: معاینات شهر اصفهان، کمیسیون‌ها، معاینات روان پزشکی و اداره کل در ساختمان قبلی به کار خود ادامه می‌دهد. که قطعا با انتقال سالن تشریح و آزمایشگاه‌ها فضای بازتری در محل اداره کل ایجاد می‌شود و می‌توانیم فضای اداری و معاینات را در همان محل گسترش دهیم.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1012498 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟