شهید رئیسی الگوی حکمرانی انقلابی/پیشرفت 40 درصدی فاز دوم انتقال آب+فیلم
حجم ویدیو: 59.20M | مدت زمان ویدیو: 00:05:29

به گزارش رکنا از اصفهان؛ سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در نشست «هزار روز حکمرانی انقلابی» ضمن تبریک عید سعید غدیر خم اظهار کرد: شخصیت آیت الله رئیسی متمایز و متفاوت از سایرین بود، یک فرد بسیار برجسته که در صفات و خصوصیات فضائل فردی به طوری تربیت شده بود که لحظه لحظه رفتارهای او برای من درس آموز بود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی اخلاق گرا بود، افزود: در سلوک مدیریتی نیز به همین گونه بود و همه ابعاد شخصیتی در سلوک حکمرانی قابلیت تبدیل شدن به الگو برای مدیران و حکمرانان دارد. وقتی دیدگاه‌های او را در جایگاه‌های مختلف می‌بینیم و با افراد مختلفی که در آن مسئولیت قرار داشتند، مقایسه می‌کنیم نشان از یک ارتقا در تراز مدیریتی این مجموعه‌ها است و اگر نگاه آیت الله رئیسی برای مردم درست تبیین نشود ار را برای مدیران سخت می‌کنیم.

استاندار اصفهان در خصوص خدمات آیت‌الله رئیسی در اصفهان تصریح کرد: از وقتی آیت‌الله رئیسی مسئولیت رئیس جمهوری را به عهده گرفت یکی از مسئولیت‌ها و انتظارات مهم از مدیران ورود به مسائل لاینحل بعضا 30 و 50 ساله استان بود که کسی جرات ورود به آن را نداشت و یکی از توصیه‌های رئیس جمهور شهید قرار دادن خود وسط مشکلات سخت بود و ما برای اکثر مسائل استان این برنامه‌ریزی را کرده بودیم.

استانداری1مرتضوی ادامه داد: برخی پروژه‌ها مثل ورزشگاه نقش جهان پیشرفت خوبی نیز داشت اما فرصت به نتیجه رسیدن آن فراهم نشد. یکی از مسائلی که سال‌ها به دلیل سوء مدیریت‌های انباشته گلوی اصفهان را فشرده بود مسائل حوزه خشکسالی و فرونشست بود که منجر به گله‌مندی‌های زیادی شده بود.

وی تصریح کرد: از همان ابتدا قرارگاهی به نام «قرارگاه آب» تشکیل شد و قرار شد در قالب یک برنامه منسجم و منظم و با نگاه به همه راهکارهای این مشکلات تبیین شود و مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و محور حرکت استان قرار بگیرد. این قرارگاه از متخصصان صاحب نظر در این حوزه دعوت کرد و به ۲۵ عنوان در ۵ راهبرد اساسی در راستای تأمین آب استان، کاهش مصرف آب، جایگزینی معیشت و جایگزینی مصارف بود و یکی از مسائل اصلی آن نیز تامین آب‌های جدید در حوزه آبریز زاینده رود و فلات مرکزی بود.

استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: برای هر کدام از این برنامه‌ها ده‌ها و حتی صدها جلسه تشکیل شد و این کار را برای تصمیم گیری سخت می‌کرد و اگر در هر کدام از این‌ها رئیس جمهور ورود و جمع بندی نهایی نمی‌کرد، اینجایی که ایستادیم، نبودیم. وقتی پروژه انتقال آب دریا قرار بود شروع شد طرح با نقدهای بسیاری همراه بود و به نظر می‌رسید برخی جنبه‌های اساسی که بایستی مدنظر قرار بگیرد نادیده گرفته شده و این خطر وجود داشت که سرمایه استان برای انجام این پروژه به هدر برود.

استانداری2وی افزود: برای مثال آبگیری که انتخاب شده امکان برداشت آب در سطحی که مورد نیاز بود را نداشت زیرا سازمان محیط زیست کشور تنها برداشت ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از خلیج فارس را صادر کرده بود و پاسخگوی نیازهای فلات مرکزی کشور و استان نبود و در همان زمان حدود 250 میلیون متر مکعب نیاز استان بود.

مرتضوی اضافه کرد: همچنین در خطوط انتقال آب، پدافند غیرعامل در نظر نگرفته شده بود که همه این موارد نقدهایی را به دنبال داشت که جمعاً منجر شد تا آن مطالعات دنبال نشود. در این زمان مطالعات تأمین آب استان اصفهان از دریای عمان با آبگیر اختصاصی آغاز شد و با حمایت‌های همه جانبه رئیس‌جمهور شهید این پروژه آغاز شد، زیرا در جلساتی با محوریت وزارت‌خانه‌ها حاشیه‌هایی برای طرح ایجاد شد.

وی با اشاره به آغاز پروژه در مردادماه 1401 تاکید کرد: در همان زمان گفته می‌شد اجرای این پروژه بین ۹ تا ۱۱ سال به طول می‌انجامد؛ اما ما باور داشتیم که با بضاعت‌هایی که در استان وجود دارد این پروژه در زمان کوتاه‌تری به نتیجه برسانیم و طی 14 ماه که رئیس جمهور از پروژه بازدید کرد، ما 500 کیلومتر از مسیر هزار کیلومتری را طی کردیم که چشم همه را خیره کرد و همه رکوردهایی که در حوزه انتقال آب در ایران و منطقه وجود داشت را درنوردید.

استانداری3استاندار اصفهان اضافه کرد: در این زمان رئیس‌جمهور شهید آیت الله رئیسی ما را مکلف کردند که فاز دوم این پروژه را نیز با همین سرعت انجام دهیم، و ما نیز با پیمانکاران متعدد و تعریف کردن مقاطع مختلف فاز دوم را به پیش بردیم که در همان زمان مطالعات آبگیرها نیز شروع شد و با ۴۸ جبهه کاری و ۲۷ پیمانکار مقطع دوم پروژه نیز شروع شد که اکنون در حال اجرا است و فاز دوم این پروژه قریب به 30-40 درصد پیشرفت دارد.

وی خاطرنشان کرد: از زمان انقلاب اسلامی سال‌ها اصفهان با مشکل کم آبی روبه‌رو بود اما کسی جرات حرکت میدانی برای انتقال آب از دریای جنوب را نداشت و رئیس جمهور شهید این تصمیم بزرگ را گرفت. اگر ما می‌خواستیم مثل دولت‌های قبلی کار کنیم 5 سال صرفا به مطالعات طرح‌های انتقال آب می‌رفت، اما رئیس جمهورسهید مرد ورود به عرصه‌های نشدنی بود.

مرتضوی گفت: هدف گذاری که ما نزد رئیس جمهور شهید داشتیم دائمی شدن جریان زاینده رود طی 3 تا 4 بود که در واقع هدف اصلی ما جلوگیری از فرونشست این پهنه تمدنی بود که تهدید اصلی منطقه ما بود. مشکل معیشت کشاورزان را می‌شد به نحوی حل کرد اما چیزی که می‌توانست اصفهان را ببلعد، فرونشست بود و چالش اساسی ما همین بود که بتوانیم به ترازهای قبلی با تقویت آبخوان‌ها بود.

وی اظهار کرد: در جلسات متعدد حوزه انتقال آب دریا یکی از پیشنهادات استان اصفهان عدم استفاده از آب آبریزها و تامین آب‌های جدید برای مصارف شهری بود که برای تصویب آن پیگیری‌های زیادی انجام شد و بعد از سه جلسه با رئیس جمهور و پیگیری‌های متعدد او از وزارت نیرو و سرانجام رئیس جمهور شهید تصمیم نهایی مبنی بر انجام این پروژه گرفت.

شهید رئیسی قرب الهی را در خدمت به مردم می دید

همچنین جانثاری معاون سیاسی استانداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: شهید رئیسی قرب الهی در جاده خدمت به مردم می‌دید. معتقد بود مسئولان اگر می‌خواهند به قرب الهی برسند باید هرچه بیشتر به مردم خدمت کنند. شهید رئیسی اگر می‌توانست کاری برای مردم کند به هیچ وجه کوتاهی نمی‌کرد و اگر نمی‌توانست کاری کند از غصه اشک می‌ریخت.

وی افزود: او نگاه خادم و مخدوم به مردم داشت. همه اقشار برای او محترم بود. اگر خواستید الگوی حکمرانی انقلابی را نشان دهید، اعتقاد و ولایت‌مرداری سرجایش است اما نگاه به مردم نیز اهمیت زیادی دارد. همچنین در سیاست خارجی شهید رئیسی بر اساس عزت و مصلحت دقیق کرد و محبوب دشمن نبود.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1011619 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟