تکمیل و ارتقاء زنجیره ارزش با تعامل دو استان اصفهان و سیستان و بلوچستان

به گزارش رکنا از اصفهان؛ دکتر سیدرضا مرتضوی در یکصد و سی و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ضمن گرامیداشت روز عرفه و تبریک عید سعید قربان و با یاد و خاطره شهدای خدمت و در رأس آنان رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، گفت: رویکردهای فوق‌العاده‌ای در دولت سیزدهم فراهم شده است که از جمله آن می‌توانیم به رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشور اشاره کنیم.

وی ادامه داد: در سه سال گذشته به اعتراف بانک جهانی یکی از وجه تمایزهای متفاوت عملکرد رئیس‌جمهور شهید با سایر ادوار در خصوص رشد اقتصادی کشور بوده است.

دکتر مرتضوی در بخش دیگر سخنان خود استان سیستان و بلوچستان را گنجینهٔ ارزشمند ایران زمین دانست و ادامه داد: گزارش‌های عمیق و کارشناسی شده از ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد دریا، گردشگری، معادن، بازارچه‌های مرزی، ظرفیت‌های حوزه انرژی، کشاورزی و … در قالب بسته اقتصادی به شورای گفت‌وگوی استان اصفهان ارائه شود.

وی ادامه داد: اینگونه می‌توانیم در نشست‌های مشترک آینده میان دو استان، تکمیل زنجیره‌های ارزش در حوزه‌های مختلف که موجب توانمندی ایران اسلامی می‌شود را به صورت تخصصی و دقیق تشریح و راه‌های تعامل میان دو استان را شناسایی و بر مدار آن کنیم.

تشریح ظرفیت‌های اقتصادی استان سیستان و بلوچستان در شورای گفت‌وگوی استان اصفهان

محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: استان سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه‌های مختلف دارد و استان محرومی نیست.

وی ادامه داد: اولین ظرفیت این استان، اقتصاد و تجارت است که در نوع خود بی‌نظیر است و در حوزه بازارچه‌های مرزی می‌تواند بسیار موفق عمل کند.

استاندار سیستان و بلوچستان عنوان کرد: برای سرمایه‌گذاری های مشترک با کشور پاکستان ایجاد دو شهرک و ۱۰ بازارچه را توافق کرده‌ایم که در حال احداث هستند.

کرمی ظرفیت‌های منطقه چابهار را بی‌نظیر و منحصر به فرد دانست و خاطرنشان کرد: ظرفیت تجارت این استان با افغانستان، پاکستان، عمان و کشورهای آفریقایی فراهم است و می‌توان از این ظرفیت بهره‌مند شد.

وی با اشاره به ظرفیت اقتصاد معادن در استان سیستان و بلوچستان، افزود: احداث و راه‌اندازی ۷ کارخانه مس را در این استان برنامه‌ریزی و در سفر رئیس جمهور شهید احداث کارخانه مس و طلای استان را آغاز کردیم.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار کرد: تلاش ما این است که با حضور بخش خصوصی از سراسر کشور ظرفیت‌های کم نظیر این استان فعال شود.

کرمی در مورد اقتصاد کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان، عنوان کرد: باغات جدیدی از خرما، موز، انبه و … در این استان ایجاد کردیم و به دنبال صادرات محصولات باغی استان سیستان و بلوچستان هستیم.

استاندار سیستان و بلوچستان اقتصاد دیگر این استان را در حوزه دریا دانست و اظهار کرد: موجودات دریایی منحصربفردی که در این خطه وجود دارد ما را مجاب کرده تا علاوه بر تشکیل مرکز تحقیقات یک دانشگاه نیز در این منطقه احداث کنیم.

کرمی ادامه داد: ظرفیت‌های پرورش ماهی و استفاده از موجودات دریایی در حوزه داروسازی و سایر حوزه‌ها فراهم است.

وی اقتصاد گردشگری، پتروشیمی و فولاد را نیز از ویژگی‌های کم نظیر این استان دانست و گفت: درصدد هستیم باتوجه به ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان جهت ارتقاء و تکمیل زنجیره های تولید کشور با سایر استان‌ها بالأخص استان اصفهان تعامل داشته باشیم تا با همراهی بین استانی، ظرفیت کشور را در حوزه‌های مختلف ارتقاء ببخشیم.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1009701 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟