یخچال‌های طبیعی در دل اصفهان/ آبشاری که شما را شگفت‌زده می‌کند+فیلم
حجم ویدیو: 8.10M | مدت زمان ویدیو: 00:00:50

به گزارش رکنا از اصفهان؛ آبشار یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت است که انسان از دیدن آن لذت می‌برد. این صحنه دل‌انگیز رویایی، پدیده‌ای زمین‌شناختی است که در آن آب یک رودخانه از فلات یا مکانی مرتفع با سرعت زیاد به پایین یک دره یا دامنه می‌ریزد. آبشار در حقیقت ریزش ناگهانی آب است که معمولا از وجود بستری از سنگ سخت در مسیر رودخانه‌ ناشی می‌شود. این رودخانه با ملایمت به‌سمت قسمت‌های بالادست شیب پیدا می‌کند و روی سنگ‌های نرم‌تر قرار می‌گیرد. سنگ‌های نرم‌تر زیرین به‌وسیله رودخانه سایش می‌یابند؛ به‌طوری که سنگ سخت‌تر آویزان می‌شود و نهایتا آبشار را ایجاد می‌کند. در ایران که کشوری چهارفصل است، آبشارهای زیبای بسیاری وجود دارد که یکی از دیگری رویایی‌تر و چشم‌نوازترند. یکی از این آبشارهای زیبا، آبشار خفر در روستای خفر از شهرستان سمیرم واقع در استان اصفهان است که از جاهای دیدنی سمیرم محسوب می‌شود.

آبشار خفر کجاست؟

 آبشار خفر از جاهای دیدنی سمیرم است و در جنوب شهرستان سمیرم، در پنج کیلومتری روستای خفر و در دل کوه دنا قرار دارد. ارتفاع آبشار خفر در حدود ۳۰ متر است. نسیم مرطوب همراه با وزش باد که با قطرات آب همراه است، مانع نزدیک شدن افراد به آبشار می‌شود. آبشار خفر از دور نیز چشم‌اندازی بسیار زیبا دارد. آبشار خفر و منطقه آن با بهره‌گیری از آب‌و‌هوای معتدل و طبیعت و باغ‌های متنوع، انواع گونه‌های گیاهی و جانوری، قرارگیری یخچال‌های طبیعی در منطقه و رودخانه‌های جاری آن، به یکی از مناطق ییلاقی استان اصفهان تبدیل شده است. این منطقه دارای پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه گردشگری، به‌ویژه اکوتوریسم است.

آبشار خفر به‌رغم حجم آب محدود، ارتفاع زیادی دارد

آبشار زیبای خفر با ارتفاع ۳۰ متری خود از دل کوه بیرون آمده و به‌سمت زمین هجوم می‌آورد. آبشار خفر مانند دیگر آبشارهای موجود در ایران، حجم زیادی از آب را با خود حمل نمی‌کند. مسیری که آب آبشار از آن بیرون می‌ریزد، مسیر بسیار باریک و تنگی در دل کوه است و همین سبب می‌شود که آب مسیر باریک‌تر و در عین حال با ارتفاع بیشتری را طی کند. طبیعت سرسبز اطراف آبشار زیبایی آن را دوچندان کرده و بر جذابیت آن می افزاید. رشته‌کوه‌های دنا که محل قرارگیری روستای خفر و آبشار دل‌انگیز آن است، از ۲۰ کیلومتری شرق یاسوج آغاز شده و تا ۷۰ کیلومتری شمال غرب آن ادامه می‌یابد. این کوه از شمال غرب «روستای کتا» آغاز می‌شود و به‌سمت جنوب شرق «منطقه کاکان» امتداد پیدا می‌کند که بیش از ۸۰ کیلومتر طول دارد و دارای ۱۵ کیلومتر پهنای متوسط است. بلندترین قله رشته‌کوه دنا، قله ب‍یژن (قاش‌مستان) با ۴,۴۰۹ متر ارتفاع است که در ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد.

برای دسترسی به روستای خفر و دیدن آبشار آن از اصفهان به‌سمت شهرضا و سمیرم حرکت کنید و پس از عبور از حنا، به روستای خفر برسید. طول این مسیر حدود ۷۰۰ کیلومتر است.

روستای خفر از روستاهای سمیرم است که در دامنه کوه دنا قرار دارد.

روستای خفر جنوبی‌ترین روستای پادنای وسطی است که در حدود ۸۴ کیلومتری شهر سمیرم استان اصفهان قرار دارد. این روستا در دامنه بلندترین قله دنا، روی اراضی پرشیب ساخته شده و یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی قله‌های دنا است. روستای خفر جمعیتی در حدود ۱,۶۰۰ نفر در زمستان و ۳,۰۰۰ نفر در تابستان دارد. به‌دلیل واقع شدن این روستا در دامنه رشته‌کوه دنا و آب و هوای کوهستانی، انواع گونه‌های گیاهی و جانوری در منطقه دیده می‌شود.

اصفهان/ بهمن رعای

کدخبر: 1007720 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟