پروژه تصفیه نفت سفید 8 ماهه راه اندازی می‌شود/قیمت سهام نفت سپاهان جذاب نبود
حجم ویدیو: 47.88M | مدت زمان ویدیو: 00:01:55

به گزارش رکنا از اصفهان؛محسن قدیری،مدیرعامل شرکت پترو پالایش اصفهان  در نشست خبری با اصحاب رسانه با محوریت شفاف سازی هلدینگ پترو پالایش اصفهان اظهار کرد: هدف گذاری ما این است که اطلاعات به صورت شفاف از سوی مدیران هلدینگ شنیده شود و به گوش سهام داران و مردم اصفهان و ایران برسد. افق خیلی خوبی برای آینده خود ترسیم کردیم که باعث مباهات مردم ایران می‌شود، همانطور که اقدامات فعلی ما نیز نشان از عملکردی خوب دارد.

وی با بیان اینکه همیشه صنایع کشورهای دیگرهای تبدیل به پتکی برای کوبیدن صنایع داخلی کرده‌اند، افزود: هلدینگ پترو پالایش اصفهان با برنامه‌ریزی احسن و تعیین استراتژی درست امیدوار است بتواند به قله‌هایی که رهبر معظ انقلاب در سخنرانی اخیرشان اشاره کردند، برسیم و با 450 پروژه‌ای که داریم، یکی از شرکت‌های روز دنیا باشیم.

مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان با اشاره به راه اندازی معاونت هوش مصنوعی و در دست بودن 60 پروژه در این معاونت اضافه کرد: به زودی اپلیکیشنی ایجاد خواهیم کرد که از طریق آن اطلاعات سهام چه از نظر تحلیل تکنیکال و چه از نظر تحلیل بنیادی در اختیار سهام داران قرار خواهد گرفت و اینطور شود که سهام داران این سهام را نه به صورت نوسانی بلکه به صورت بلندمدت نگهداری کنند.

تابو پروژه‌های 10 ساله شکسته شد

پتروپالایش2قدیری اضافه کرد: اکثر پروژه‌ها که در کشور تعریف می‌شود 10 سال طول می‌کشد اما ما این تابو را شکستیم و مثلا پروژه تصفیه نفت سفید ما 8 ماهه راه اندازی می‌شود و انشالله آخر دی ماه خبرهای خوبی داریم که بتوانیم با ظرفیت خوبی گوگرد را از نفت سفید جداسازی کنیم و بعد از آن در زمینه الکل‌های چرب ورود خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم نسل جدید شوینده‌ها را تقدیم کشور کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ پروژه‌ای در پالایشگاه اصفهان بدون توجیه اقتصادی وجود ندارد، تصریح کرد: همانطور که 20 ماه پیش گفتیم، ما یک مدیریت علمی و استراتژیک را در مجموعه آغاز خواهیم کرد و در این 20 ماه همین اتفاق افتاده است و سودده و زودبازده بودن تمامی پروژه‌ها با ده‌ها روش علمی بررسی شده و تمامی تصمیمات هیئت مدیره با توجیه اقتصادی است و تماما جزء پروژه‌های الف کشور از نظر وزارت نفت یا بانک مرکزی هستند.

پتروپالایش 5مدیر عامل شرکت پتروپالایش اصفهان با اشاره به خصوصی سازی پالایشگاه اصفهان در سال 1386 گفت: تعدادی از سهام‌داران اصلی به ما توصیه کردند روی نفت سپاهان بررسی کنیم، تصمیم‌گیری اخیر مبنی بر انصراف از خرید سهام ارائه شده شرکت نفت در راستای لزوم داشتن استراتژی و توجیه اقتصادی است. در زمان خصوصی سازی پالایشگاه دولت مردان طی اشتباهی شرکت نفت سپاهان را فروختند اما با این وجود هنوز 17.1 درصد سهم آن متعلق به شرکت پترو پالایش اصفهان است.

قیمت ارائه شده نفت سپاهان جذاب نبود

وی رسیدن به ضریب پیچیدگی 16 در افق 1406 اضافه کرد: با توجه به اینکه مواد اولیه نفت سپاهان از سوی خودمان تامین می‌شود خوب بود که خرید سهام آنها را بررسی کنیم که شرکت پتروشیمی تابان فردا 33 درصد شرکت نفت سپاهان را در بورس عرضه کرد اما با توجه به قیمت گذاری کارشناسان دادگستری و بررسی شرکت تامین سرمایه علی رغم ارزشمند بودن این مجموعه، به این نتیجه رسیدیم که قیمت ارائه شده در بورس جذاب نیست و در عرضه‌های بعدی امیدواریم سهام با قیمت متعادل‌تری ارائه شود که ورود کنیم.

قدیری تصریح کرد: ما در پروژه‌هایی که داریم ده‌ها شرکت مثل نفت سپاهان ایجاد خواهیم کرد. همچنین در بحث پتروشیمی شرکتی سودده تاسیس می‌کنیم و همه پروژه‌ها باعث افتخار سهام‌داران خواهد شد و بحث تبانی هم در خرید سهام وجود نخواهد داشت و هیئت مدیره ما تماما کار علمی انجام می‌دهد و بر اساس واقعیت و کار علمی اقدام خواهد کرد و هر اقدامی به سود سهام داران و در راستای زنجیره ارزش ما باشد ورود خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت سرمایه گذاری اهداف برنامه‌ای برای فروش سهام نفت جی نداشته، افزود: شرکت نفت سپاهان ارزشمند است و سوددهی خود را دارد و سال گذشته هم 5.2 همت سود داشته، اینکه ما از خرید سهام نفت سپاهان منصرف شدیم دلیل نمی‌شود که شرکت خوبی نیست، آنها انواع روغن‌های ماشین را تولید می‌کند و 70 درصد محصولات آن نیز صادراتی است و در چندین شهر کارخانه دارند، عددی که اعلام شد هزار و 260 تومان به ازای هر سهم بود و طی بررسی دیدیم که این عدد برای ما توجیه اقتصادی نداشت و اگر عدد پایین‌تری اعلام شود حتما برای آن اقدام خواهیم کرد.

منافع ملی در پتروپالایش اصفهان مدنظر است

 مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان اضافه کرد: ما می‌توانیم 400 محصول از نفت خام تولید کنیم اما وقتی وارد توسعه زنجیره ارزش شدیم نهایتا به 25 محصول رسیدیم. قطعا ما به سمتی نمی‌رویم که محصولات مشابه نفت سپاهان یا شرکت‌های دیگر موجود در استان را تولید کنیم که بقیه شرکت‌ها دچار چالش شوند، علاوه بر شرکت ما منافع ملی را هم می‌بینیم و سعی می‌کنیم به مواردی ورود کنیم که علاوه بر ارزش افزوده بالا به سایر شرکت‌ها آسیب نزند و مزیت رقابتی برتر داشته باشد.

وی در خصوص برنامه بلندمدت پترو پالایش اصفهان گفت: یکی از محصولاتی که با منطق مزیت رقابتی در برنامه داریم MTBE  است. ما بررسی کردیم،به نتیجه رسیدیم تا 30 سال آینده بنزین در ایران و منطقه نیاز است، همچنین برنامه‌ریزی کردیم بعد از 30 سال اگر سوخت‌های فسیلی تمام شد یا نیاز به بنزین وجود نداشت شرکت به الکل‌های بوتانول ورود کنیم.

سالیانه هزار میلیارد کمک می‌کنیم

پتروپالایش3قدیری در خصوص عوارض آلایندگی پرداختی با توجه به ادعای برخی شهرداری‌ها مبنی بر عدم پرداخت عوارض آلایندگی گفت: ما سالیانه حدود هزار میلیارد تومان عوارض پرداخت می‌کنیم که رقم آن به خود وزارت کشور پرداخت می‌شود و محل هزینه آن به عهده ما نیست و نحوه و محل هزینه آن عوارض به عهده وزارت کشور است که داخل کدام شهرها و برای چه پروژه‌هایی هزینه شود و در راستای مسئولیت اجتماعی دوست داریم به استان کمک کنیم، حالا یک زمانی اسم آن را عوارض آلایندگی گذاشتند، اما هدف ما کمک در راستای مسئولیت اجتماعی است.

وی با اشاره به آلایندگی بسیار پایین پتروشیمی اصفهان گفت: در پالایشگاه شمالی با کنترل‌های مختلف در شرایط عادی هیچ‌گونه گازی به مشعل نمی‌فرستیم، علی رغم این دو کمپرسور و سیستم از شرکت گلریز در حال خرید است که اگر آن انجام شود به طور کلی گازی به سمت مشعل نمی‌رود، حتی الان که تابستان هستیم مشعل‌های پالایشگاه خاموش است.  همچنین کلیه دودکش‌های ما آنالیزور دارد و به صورت آنلاین به محیط زیست متصل است و پالایشگاه معتمد محیط زیست به صورت دائمی ما را تست می‌کنند و 80 درصد آلایندگی‌هایی که دیده می‌شود برای خودروهاست.

در صورت ارائه بهتر سهم نفت سپاهان برای آن اقدام می‌کنیم

همچنین احمد هاشمی مدیرعامل شرکت پتروشیمی اصفهان در این نشست اظهار کرد: ما در هیئت مدیره برای اینکه بتوانیم آینده پالایشگاه را تضمین کنیم، باید روی طرح‌ها و برنامه‌ها بررسی کنیم، زیرا مدیریت‌های مختلف در این سیستم خواهند آمد و می‌روند اما پالایشگاه برای مردم ایران و اصفهان می‌ماند. با توجه به اینکه سوخت‌های فسیلی آینده روشنی ندارد و ماشین‌های برقی در حال جایگزینی هستند ما باید صنایع پایین دستی‌مان را که ارزش افزوده بالایی دارند، فعال کنیم که در این راستا تلاش‌های جدی شده است.

وی افزود: در زمان خصوصی سازی پالایشگاه اصفهان، شرکت‌های مختلفی از آن جدا شد که یکی از آنها شرکت نفت سپاهان بود. شرکت نفت سپاهان با وجود برقی شدن خودروها همچنان فعال خواهد بود زیرا آن خودروها نیز نیاز به محصولات این شرکت خواهند داشت و این نشان از ارزندگی سهم این شرکت دارد و به همین دلیل خواستیم برای خرید سهم آن اقدام کنیم اما دلایلی که ذکر شد منجر به انصراف پتروپالایش اصفهان از خرید سهم این شرکت شد.

بهمن راعی/ اصفهان

 

 

کدخبر: 926029 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟