تحلیلی بر سایه شوم خودکشی بر سر جوانان ایلامی

به گزارش رکنا از ایلام خودکشی ،قتل نفس ،یا خود نابودی عملی عمدی است که باعث مرگ فرد می‌شود. خودکشی پدیده پیچیده‌ای است و می‌تواند علل گوناگون داشته باشد.
با تحلیلی بر دلیل یا دلایل خودکشی و بالا بردن میزان آگاهی از این بحران اجتماعی، بر آن آمدیم که شاید حتی یک نفر را از این کاروان رو به تباهی، نجات دهیم.
ناامیدی می تواند تنها یکی از اصلی ترین دلایل روی آوردن فرد به خودکشی باشد.
عدم امید به آینده و احساس پوچی افکار دستوری مغز را گاها ناخودآگاه به سوی خود نابودی می برد. وقتی فرد به بن بست می رسد و از جایی به بعد احساس می کند نمیتواند راه به جایی ببرد ،تنها راه چاره را در قتل نفس می بیند .که متاسفانه بیشتر این افکار به نتیجه شوم خود می رسند.
در گفتگو با دکتر عبدالمحمد صفری از روانشناسان برجسته استان، به تفسیری دیگر از خودکشی رسیدیم از دیدگاه ایشان ،اختلالات روانی (نظیر افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، اختلال طیف اوتیسم)، اختلات فیزیکی (مانند سندرم خستگی مزمن)، شکست عشقی، اعتیاد به الکل، سوء مصرف مواد یا دارو، را می توان به خودکشی ربط داد،  و ثابت شده که این عوامل فرد را بیشتر در معرض خودکشی قرار می‌دهد.

دکتر صفری ابراز کرد : ممکن است فردی افکار خودکشی داشته باشد ،ولی چند عامل را همزمان در محیط،زندگی خود نداشته باشد، خوشبختانه، هیچ گاه یک عامل نمیتواند منجر به خود نابودی شود.و در تحقیقاتی که بسیاری از روانشناسان داشته اند طرح جامه ای به نام( طرح بتا)به معنی : بپرس ، ترغیب کن ،ارجاع بده می تواند در کمک به دیگر افراد  و پیشگیری به فرد درگیر افکار شوم خودکشی باشد .
اغلب، عوامل استرس‌زا مانند مشکلات مالی،  شغلی، مشکلات تحصیلی یا مشکلات ارتباط بین فردی (مانند طلاق یا قطع رابطه)، آزار دیگران یا قلدری نیز ممکن است در این میان نقش داشته باشند.
از دیگر عوامل خودکشی میتوان به ،نبود انگیزه
، وسوسه های شیطانی ، شکست عشقی و عدم آرامش در خانواده، اختلافات خانوادگی ،نبود آموزش های پایه ،شناخت روانی سطحی و عمومی در بین آحاد جامعه،فشار اقتصادی وعدم تاب آوری در برابر مخارج زندگی ، را نام برد.
محققان در  تازه ترین تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که خودکشی میتواند ژنتیکی باشد، یا به معنای دیگر تقلیدی باشد.
نوع دیگر از خودکشی ، خودکشی پنهان است ، به عنوان مثال ، فوت بر اثر سرعت بالا در حادثه تصادف را از لحاظ آماری می توان خودکشی پنهان نامید .
بی ایمانی و دور شدن از خالق جان و نفس آدمی ، و وسوسه های شیطانی دو عامل مهم دیگر در ایجاد یک عمل خودکشی هستند .
در استان ایلام هر ساله به وفور شاهد خودکشی های زیادی در بین جوانان هستیم. پدران و مادرانی  که بعد از از دست دادن فرزند خود، نمیدانند کجای کارشان اشتباه بوده که باید این چنین تاوان پس دهند، یا شاید شرایط حاکم بر جامعه و فرهنگ شهری را مقصر بدانند.
آه و افسوسی به جا می ماند و بس.
استان ایلام با فرهنگی قومیتی، و قبیله ای، و فشار های روانی و تحمیلی جنگ  ۸ ساله دفاع مقدس، و اثرات به جا مانده از سالیان پیش ، شاهد از دست دادن جوانان زیادی به واسطه خودکشی بوده وهست.

اگر هنگامی که فرد فکرخودکشی را به ذهن یا زبان می آورد ، از آگاهی روانشناسی عمومی برخوردار باشد، یا از شرایط عمومی ایده آلی بهره مند باشد، شاید عاقلانه تر با حل این موضوع برخورد کند، و دنیا و آخرت خود را به تباهی نکشد.
امیدواریم مسئولین کشوری و استانی مربوطه ،با به حداقل رساندن مشکلات پیش روی جوانان، و چاره اندیشی برای رفع عواملی که مربوط به مشکلات اجتماعی است(بیکاری ) این آمار را کاهشی و امید ها را در دل جوانان افزایش دهند.

کوثر موسوی/ایلام 

کدخبر: 901007 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟