آیین رونمایی از نخستین هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» در اصفهان

به گزارش رکنا از اصفهان،سید رضا مرتضوی ، استاندار اصفهان  به همراه سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، محمد محمدی بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری وتنی چند از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در آیین رونمایی از نخستین هواپیمای صددرصد بومی ترابری سبک تولید کشور با نام «سیمرغ» حضور یافتند.

 

در این آیین، استاندار اصفهان با تقدیر از فعالیت نخبگان صنعت هوا فضا کشور و به ویژه مجاهدان متخصص صنایع هسا، بر اهمیت تحقق شعار «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» بالاخص در زمینه صنایع راهبردی اشاره مبسوط نمود و تاکید کرد: استفاده موثر و کاربست متعالی شعار «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» می تواند آینده صنایع ما بالاخص صنایع راهبردی و هایتک را با تحولی شگرف و بنیادین روبرو سازد.

 

وی، ادامه داد: هرکجا کار را به نخبگان و متخصصان متعهد و بومی سپردیم بی تردید نتایج موفقیت های آینده دار را در آن بخش شکوفا کرده‌ایم.

 

امیر سرتیپ محمد رضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آئین رونمایی از هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» ساخت متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در شرکت هِسای اصفهان اظهار داشت: شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور ایران مجهز شدن ایران به هواپیمای ترابری را اجتناب پذیر کرده است.

 

وی با بیان اینکه کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و گستردگی منطقه‌ای، همواره امکان مواجهه با مخاطرات طبیعی گوناگون از جمله، سیل، آتش سوزی و زلزله را دارد، تصریح کرد: وجود هواپیمای ترابری سبک در کنار بالگردهای امداد رسانی، کمک فراوانی در راستای خدمت رسانی به مردم، دستگاه‌ها، سازمان‌های کشوری و لشکری خواهد کرد.

 

اهمیت ترابری هوایی برهیچ کس پوشیده نیست

 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه اهمیت ترابری هوایی برای انجام مأموریت‌های لجستیکی، حمل بار، حمل نفرات، ارسال تدارکات و پشتیبانی از نیروهای مسلح در میدان‌های نبرد بر هیچ کس پوشیده نیست، ادامه داد: تحولات منطقه و تهدیدات پیش روی جمهوری اسلامی بر ضرورت تحقق این امر افزوده است.

 

وی با تاکید بر اینکه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان یک سازمان قدرت ساز، اقتدار آفرین و پشتیبانی کننده از نیروهای مسلح، رسالت بسزایی در افزایش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی دارد، گفت: در این راستا رفع نیازمندی‌های نیروهای مسلح در عرصه‌های مختلف رزم زمینی، دریایی، هوایی و جنگ الکترونیک و گلوگاه‌هایی که تعیین کننده پیروزی در عرصه نبردهای نامتقارن است، به عنوان اولویت اساسی و درجه اول وزارت دفاع با جدیت و شتاب هر چه بیشتر دنبال خواهد شد.

 

امیر سرتیپ آشتیانی در خصوص روند ساخت هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» افزود: این هواپیما برابر با طراحی و توسعه یافته هواپیماهای هم نسل خود است که کاملاً تولید داخل بوده و متناسب با نیازهای مورد تقاضای دستگاه‌های کشوری و لشکری و همچنین لحاظ کردن شرایط آب و هوایی کشور ساخته شده است.

 

هواپیمایی ترابری سبک «سیمرغ» مطابق با استانداردها و مقررات بین المللی ساخته شده است

 

وی با بیان اینکه هواپیمایی ترابری سبک «سیمرغ» مطابق با استانداردها و مقررات بین المللی ساخته شده است، اضافه کرد: این هواپیما طی سال‌های گذشته چندین بار تست شده و تست‌های زمینی و هوایی را سپری کرده و سیستم پیشرانه آن نیز به دست متخصصان صنعت هوایی وزارت دفاع در حال بررسی و انجام بوده است.

 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» اگر چه به لحاظ پلتفرم ساختاری مشابه نسل‌های هم رده خود دارد، اما سیستم اویونیک، پیشرانه هواپیما، قطعات جدید و قدرت مانور این پرنده، قابل مقایسه با نمونه‌های مشابه نیست، گفت: این محصول نهایی که به دست متخصصان داخلی ساخته و باز طراحی شده است زمینه، بستر و دانشی جدید را برای طراحی و ساخت هواپیماهای پیشرفته‌تر به وجود آورده است.

 

وی با اشاره به اینکه هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» از هر نظر منافع ملی کشور را تقویت می‌کند، ادامه داد: طراحی و ساخت این هواپیما علاوه بر ارز آوری قابل توجه، پایین آوردن هزینه‌ها، اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، تحقق اقتصاد مقاومتی در وزارت دفاع، بلوغ فناورانه و صنعتی و در نهایت جام ظرفیت‌های ملی برای تولید محصولی راهبردی و فناورانه، ورود صنعت هوایی کشور و به ویژه نیروهای مسلح را با باشگاه سازندگان هواپیماهای سنگین و فوق پیشرفته سرعت می‌بخشد.

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 782221 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟