۵۳۰ حلقه چاه آب مجاز در محدوده دریاچه زریبار مریوان وجود دارد

به گزارش رکنا از کردستان؛ عرفان مومن‌پور، با اشاره به اینکه این چاه‌ها در بخش‌های شرب، کشاورزی و خدمات حفر شده و در حال استفاده است، اظهار داشت: هم اکنون ۱۸۶ حلقه چاه آب غیرمجاز در حوضه مریوان - زریبار وجود دارد و تاکنون ۶۶ حلقه نیز از چاه‌های غیرمجاز مسدود شده است.

وی به تامین آب شرب مریوان از ۳۳ حلقه چاه در محدوده دریاچه زریبار اشاره کرد و گفت: بعد از انتقال آب سد گاران به تصفیه‌خانه مریوان، این ۳۳ حلقه چاه بعنوان منبع اولیه تامین آب شرب از مدار خارج خواهند شد که به نفع دریاچه زریبار است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه سد گاران سال‌های قبل آبگیری شده است، افزود: خط انتقال آبرسانی به مریوان و شبکه چهار هزار و ۶۰۰ هکتاری پایاب در حال اجرا بوده که سه هزار و ۲۰۰ هکتار آن آماده است.

مومن‌پور یادآور شد: در حال حاضر آبرسانی به شهر مریوان از محل سد گاران به صورت آزمایشی به میزان ۲۰۰ لیتر بر ثانیه انجام می‌شود که با توجه به اعتباری که در سفر وزیر نیرو به استان برای این طرح اختصاص یافت، امیدواریم تصفیه‌خانه هر چه سریعتر تکمیل شود و آب شرب پایدار مریوان تامین شود.

وی به بهره‌برداری از سد زریبار در سال ۱۳۷۴ اشاره کرد و گفت: احداث این سد در راستای حفظ اکوسیستم دریاچه و افزایش حجم مخزن زریبار از ۳۰ میلیون به ۶۴ میلیون مترمکعب بود و تامین آب شبکه تعریف شده یک هزار و ۸۰۰ هکتاری در جنوب دریاچه نیز در جهت مدیریت کمی و کیفی، از دریاچه زریبار حذف و در قالب چهار هزار و ۶۰۰ هکتار پایاب سد گاران جای گرفت.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر است، بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر است، میزان بارش در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد. 

عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 768327 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟