پرداخت بیعانه و برنامه دیوار؛ بیشترین شگرد و بستر جرایم سایبری/ عمده قربانیان تحصیلکرده‌ و خانه دار هستند

سرهنگ علی عباسی کسانی رییس پلیس فتا استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا اظهار کرد: با تلاش روز افزون کارشناسان پلیس فتا استان، میزان 93 درصد از کل جرائم وقوعی در شش ماهه ابتدای سال جاری منجر به کشف گردیده و در مجموع میزان ده میلیارد تومان وجه به حساب شکات عودت گردیده است.

وی افزود: در شش ماه اول سال 1403 بیش از 5700 نفر به صورت حضوری و در زمان اداری و بیش از 720 نفر به صورت حضوری و در زمان غیر اداری به پلیس فتا استان کرمانشاه مراجعه داشته اند.

رییس پلیس فتا استان کرمانشاه با بیان اینکه تعداد 5 باند کلاهبرداری شناسایی و اعضای آن دستگیر شده اند، تصریح کرد: بیشترین و کمترین جرایم سایبری شش ماه اول سال جاری که در پلیس فتا تشکیل پرونده شده است، کلاهبرداری رایانه ای با 45.15 درصد و برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب های بانکی 29.19 درصد بوده است.

سرهنگ کسانی ادامه داد: بسترهای جرم مورد استفاده توسط مجرمین در برنامه دیوار 24.43 درصد، پیامک 16.18 درصد، تلگرام 16.2 درصد و اینستاگرام 16.2 درصد بوده است.

وی در تشریح بیشترین شگردهای مورد استفاده مجرمین گفت: پرداخت بیعانه 24.70 درصد، هک و نفوذ 19.90 درصد، خرید اینترنتی 12.18 درصد و ایجاد مزاحمت 8.03 درصد بوده است.

رییس پلیس فتا استان کرمانشاه با بیان اینکه پرداخت بیعانه یکی از پر تکرار ترین موارد کلاهبرداری می باشد خاطرنشان کرد: در این روش فرد مجرم با قرار دادن آگهی در سایت های واسط مانند دیوار و فریب قربانی از وی مبلغی را به عنوان بیعانه برای عدم فروش کلا دریافت و دیگر پاسخگو نمی باشد.

سرهنگ کسانی در ادامه بیان کرد: با توجه به آمار احصا شده و تحلیل داده ها، مشخص گردید بیشترین سن قربانیان پلیس فتا استان بین 29 الی 35 ساله بوده و از نظر تحصیلات، مدرک دانشگاهی دارند که این نشان می دهد داشتن مدرک تحصیلی در سواد رسانه نقش چندانی ندارد و می بایست بیشتر بر آموزش این گروه سنی از طریق رسانه های جمعی با تولید محتوای مناسب و عامه پسند و آموزش در فیلم ها و سریال ها تاکید کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه شغل بیشتر قربانیان آزاد و خانه دار است نشان دهنده این مهم بوده که کارمندان احتیاط بیشتری به خرج داده و بیشتر به نکات سایبری توجه می کنند.

رییس پلیس فتا استان کرمانشاه در ادامه به راه اندازی تیم واکنش سریع سایبری اشاره و گفت: این تیم به صورت 24 ساعته در حوزه رصد، پایش، شناسایی مجرمین سایبری، رسیدگی به جرایم سایبری و ... وارد عمل شده و در سریعترین زمان ممکن مجرمین را شناسایی می کنند.

کسانی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه این پلیس تخصصی، از انجام گشت مبارزه با اسکیمر و بررسی دستگاه‌های کارت خوان فروشندگان سیار به صورت مستمر، ارسال پیامک انبوه آموزشی، چاپ و نصب بیلبوردهای آموزشی، برگزاری پویش خرید امن، چاپ بروشور آموزشی، اقدامات پیشگیرانه در ایام نوروز و اربعین حسینی، برگزاری کلاس آموزشی بیش از 126 مورد، انتشار محتوای آموزشی در رسانه های اجتماعی و ... طی شش ماه اول سال جاری خبر داد.

وی ادامه داد: همکاران ما در مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا، به حداقل 110 تماس در روز در شش ماه اول 1403 ( جمعا 16000 تماس ) پاسخ داده اند، همچنین مسدودی بیش از 280 میلیارد ریال در سال 1402 و 120 میلیارد ریال در شش ماه اول سال 1403 در این پلیس صورت گرفته است.

راه اندازی بخش مشاوره در اداره فوریت های سایبری با هدف صلح و سازش بین طرفین با بیش از 77 درصد تاثیرگذاری مثبت در سال 1402 و 84 درصد موفقیت در شش ماه اول سال 1403، پاسخگویی به حداقل 5 پیام روزانه در سامانه فوریت سایبری (800 پیام در شش ماه 1403)، اخذ دستورات قضایی ( انسداد حساب، رفع انسداد، تذکر تلفنی و دعوت طرفین به پلیس فتا، اخذ استعلامات ) از معاون دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه، پیگیری گزارشات واصله تلفنی، حضوری و سامانه فوریت تا حصول نتیجه و اطلاع به طرفین، بخشی دیگر از عملکرد پلیس فتا استان کرمانشاه است که سرهنگ کسانی به آنها اشاره کرد.

رییس پلیس فتا استان کرمانشاه در پایان تاکید کرد: مجموعه عملکرد همکاران ما در این پلیس تخصصی منجر به افزایش رضایتمندی عمومی شده است.

کدخبر: 1050862 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟