کاهش وقوع انواع جرم در کرمانشاه/ ساختار انتظامی استان در مدار پیشرفت

به گزارش رکنا از کرمانشاه، سردار مهدی حاجیان فرمانده انتظامی استان کرمانشاه امروز ۲۰ مهرماه در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته نیروی انتظامی برگزار شد با اشاره به شعار «پلیس هوشمند و مردم قانون‌مدار»، اظهار کرد: هر جایی که قانون حاکم باشد، حقوق شهروندی، نظم و انضباط شهری جاری و ساری و آرامش و آسایش حکفرما است.

وی پلیس را ضابط اجرای قانون و ناظم نظم اجتماعی معرفی کرد و افزود: با دگرگونی و تغییراتی که در زندگی مردم ایجاد شده پلیس به فناوری نوین و هوشمند نیاز دارد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه فضای مجازی را فرصتی ارزشمند در نزدیکی ارتباطات و جابه‌جایی داده‌ها دانست و گفت: این فضا در کنار فرصت‌ها، تهدیدی را به دنبال دارد، کسانی هستند در پشت این شبکه‌های اجتماعی اهداف شوم و منافع خود در تغییر سبک زندگی دنبال می‌کنند تا با تغییر تفکرها سبب ناهنجاری‌های اجتماعی شوند‌.

وی پلیس را حافظ جان، مال، ناموس مردم و همچنین، حفظ دستاوردها و ارزش‌های انقلاب معرفی کرد و ادامه داد: پلیس هوشمند باید باهوش فردی و سازمانی با استفاده از هوش مصنوعی و تجهیزات هوشمند برای تحقق اهداف خود استفاده کند.

سردار حاجیان اضافه کرد: پلیس هوشمند با جامعه‌ محور، جامعه‌نگر، باهوش، معتقد، پاک‌دامن، تکیه‌گاه مردم باشد و از هوش فرد و سازمانی پلیس را مورد اعتماد مردم قرار دهد.

وی با بیان اقدامات پلیس هوشمند در 2 حوزه ایجابی و سلبی، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی، پیشگیری و کشف جرم در حوزه سلبی مدنظر است.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به اقدامات در حوزه پیش‌بینی به تشکیل بانک اطلاعاتی محلی در شناسایی افراد آسیب‌زا، آسیب‌پذیر و مجرمین سابقه‌دار اشاره و بیان کرد: پلیس مطالبه‌گر و معناگرا است، باید با گرفتن داده‌ها اجازه وقوع جرم را ندهیم.

در راستای پیشگیری از وقوع جرم به راه‌اندازی اتاق مانیتورینگ در ۸ کلانتری شهر کرمانشاه متصل تمام دوربین‌های شهرداری و پلیس حوزه جغرافیای خود اشاره کرد و افزود: تا پایان سال ۸۰ درصد کلانتری‌های شهر کرمانشاه به اتاق پایشگری تجهیز خواهند شد.

سردار حاجیان خاطرنشان کرد: روستاهای استان که فراوانی جرم دارند شناسایی و در ورودی و خروجی آن‌ها دوربین‌هایی نصب شده است.

وی از تغییر مدل‌های کشف جرم در تیراندازی منجر به جرح و قتل، سرقت به عنف و سرقت مسلحانه با ورود پلیس تخصصی‌ها در استان سخن گفت و افزود: طی ۶ ماهه سپری شده از سال جاری ۵۲ درصد کشف افزایش جرم داشته‌ایم.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به اجرای پابند الکترونیک برای مجرمان سابقه‌دار، خاطرنشان کرد: برای 100 نفر از سارقین سابقه‌دار، دارای 4 فقره سرقت به بالا «سارقین به عادت» پایبند الکترونیک نصب شده که تا پایان سال به 300 نفر خواهد رسید.

وی اشاره‌ای به استفاده پلیس به لباس‌های مجهز به دوربین در مأموریت‌های اصلی داشت و گفت: بیش از 100 لباس پلیس مجهز به دوربین داریم که درصدد هستیم این آمار را به یک هزار لباس افزایش دهیم.

حاجیان در ادامه با اشاره به عملکردها 6 ماهه حوزه انتظامی استان، اظهار کرد: از 28 میلیارد تومان پرونده کلاهبرداری در استان طی مدت مذکور 10 میلیارد و 500 میلیون تومان به صاحبان آن بازگردانده شده است.

وی تصریح کرد: با مجموعه اقدامات، برنامه‌ها و طرح‌های اجرا شده طی 6 ماهه اول امسال شاهد کاهش 46 درصدی سرقت‌های منزل در کرمانشاه نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به کاهش 17 درصدی کل سرقت‌ها اعم از مهم و خرد در استان، ادامه داد: آمار سرقت‌های مهم در استان نیز طی نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 22 درصد کاهش نشان می‌دهد.

سردار حاجیان با اشاره به کشف یک‌ تن و 314 کیلوگرم انواع مواد مخدر از افزایش 10 درصدی دستگیری خرده‌فروشان در این‌ رابطه سخن گفت و افزود: طی مدت مذکور یک هزار و 186 قبضه اسلحه غیرمجاز کشف شده است.

افزایش 866 درصدی کشف سوخت قاچاق، رشد 12 درصدی دستگیری سارقین مسلح، کاهش 34 درصدی قاپ‌زنی و موبایل قاپی، 55 درصد کاهش سرقت مغازه‌ها، کاهش 22 درصدی سرقت احشام، کاهش 7 درصدی سرقت اتومبیل‌ها از دیگر آمارهای اعلامی سردار حاجیان در جمع خبرنگاران بود و در ادامه گفت‌: پلیس خدمتگزار مردم بااقتدار و صلابت با مجرمین و هر کسی که به آسایش و آرامش مردم تعرض داشته باشد، برخورد خواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در اربعین امسال از راه‌اندازی 10 پاسگاه انتظامی با تجهیزات و امکانات خاص از ورودی تا خروجی استان و پایش گشت‌های هوایی سخن گفت و افزود: با مجموعه اقدامات صورت‌گرفته و پایش 638 کیلومتر از راه‌های استان، مرز خسروی به‌عنوان منظم‌ترین مرز کشور در اربعین 1403 معرفی شد.

کدخبر: 1050096 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟