قطع برق 12 اداره پرمصرف در اصفهان / به سایر استان ها برق نمی دهیم!+فیلم
حجم ویدیو: 23.05M | مدت زمان ویدیو: 00:02:08

به گزارش رکنا از اصفهان؛ نشست خبری شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با حضور مهرداد دادخواه مدیرعامل این مجموعه با موضوع مدیریت بار تابستان۱۴۰۳ با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان در این نشست اظهار کرد: همه ساله با شروع فصل گرما و افزایش مصرف به دلیل استفاده از سیستم‌های سرمایشی ناترازی در تولید و مصرف برق پیش می‌آید که وزارت نیرو در چند سال اخیر برنامه‌هایی برای رفع این ترازی‌ها پیش‌بینی و تدوین کرده است که به تشریح این برنامه‌ها خواهیم پرداخت.

وی افزود: در جمعه گذشته که روز انتخابات بود ما باید برق ۱۵ هزار کیلومتر شبکه را پایدار نگه می‌داشتیم که با ۳۴۰ نیروی عملیاتی و بیش از ۱۲۰ دستگاه خودروی عملیاتی و پشتیبانی این مهم را در هزار حوزه انتخاباتی به خوبی عملیاتی کنیم و هیچ مشکلی در تامین برق پایدار برای این حوزه‌ها در شهرستان اصفهان و چهار شهرستان شرق اصفهان نداشتیم و موفق شدیم تا پایان انتخابات برق مردم و حوزه‌ها را تامین کنیم‌‌ که امیدواریم این روند در انتخابات هفته جاری نیز برقرار باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان در خصوص عملکرد این مجموعه در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: در بحث نیرو رسانی به مشتریان جدید ما ۲۶ هزار و ۵۰۰ مشترک جدید داشتیم که برای این مجموعه‌ها ۵۹ کیلومتر شبکه برای برق رسانی احداث شد، همچنین هفتاد دستگاه پست توزیع برق نصب کردیم‌.

وی در خصوص اقدامات این مجموعه در سرفصل اصلاح و بازسازی شبکه در سال ۱۴۰۲ گفت: حدود ۳۸۵ کیلومتر شبکه اصلاح و بازسازی شد و ۲۹ دستگاه پست توزیع نیز در طول این شبکه بازسازی شد. در بحث تامین روشنایی معابر شهری و روستایی حدود ۲۵ کیلومتر شبکه با احداث ۴۱ دستگاه پست توزیع برق انجام شد. در بحث رفع نقاط حادثه خیز مناطق روستایی و شهری و رفع حریم حدود ۱۶ کیلومتر شبکه توزیع با جابجایی، اصلاح، بازسازی شبکه و بازسازی دستگاه‌های پست توزیع برق حل شد.

برق1دادخواه با اشاره به اهمیت مدیریت بار و کنترل شبکه اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۵۰ دستگاه تابلوی هوشمند و کنترل پذیر در نقاط مختلف شبکه نصب شد. همچنین در جهت اتوماسیون و افزایش قدرت مانور و قابلیت اطمینان شبکه به منظور کاهش مدت زمان خاموشی‌ها هشت دستگاه کلید اتوماسیونی و دو کیلومتر شبکه احداث شده است. همچنین شاخص ساییدی که به منظور نشان دادن کیفیت خدمات است در شرکت توزیع برق استان اصفهان ۹۰ دقیقه است که این شاخص در کشورهای پیشرفته ۳۰ تا ۴۰ دقیقه است که با اقدامات در دست در سال‌های آتی به شاخص ۳۰-۴۰ دقیقه نزدیک خواهیم شد.

سرقت مکرر کابل های برق

وی در خصوص سرفصل بهینه سازی و روشنایی معابر گفت: متاسفانه شبکه‌های روشنایی معابر در سطح شهر مورد سرقت‌های مکرر قرار می‌گیرد که دلیل خاموشی معابر نیز همین مشکل است. این سرقت‌ها بسیار جزئی است و بعضا ۲۰-۲۵ سانتی متر کابل از یک تیر چراغ سرقت می‌شود که منجر به خاموشی کل معبر می‌شود. در همین راستا با اصلاح ساختار شبکه‌ها و احداث شبکه‌ها با کابل‌های خود نگه‌دار سعی در پیشگیری از این موضوع داشتیم. در سال گذشته ۲۵ کیلومتر شبکه برق روشنایی معابر در نقاط مختلف شهر اصلاح و بازسازی شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به اهمیت احداث شبکه‌های فیبرنوری تصریح کرد: یکی از شبکه‌های پیشرفته فیبر نوری صنعت برق کشور در اختیار شهرستان اصفهان است، در سال گذشته ۲۰ کیلومتر شبکه فیبرنوری احداث شد و همه مناطق شبکه توزیع برق شهرستان اصفهان به فیبرنوری متصل هستند. همچنین شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان به عنوان مرکز اصلی، فیبر نوری صنعت برق استان اصفهان را تغذیه می‌کند. اصلاح ساختارهای کلی در روستاهای اطراف اصفهان ۳۴ کیلومتر اصلاح ساختار در ۴۰۰ روستای تحت پوشش شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با هزینه‌ای بالغ بر ۳۲۰ میلیارد ریال داشتیم. همچنین سال گذشته ۲۵۰ کیلومتر شبکه از کابل‌های مسی به کابل‌های خودنگه‌دار اصلاح ساختار شد که در بهینه سازی و تامین برق پایدار نقش مهمی دارد. مجموع هزینه‌ها در همه سرفصل‌های مطرح شده هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان بوده است.

برق 2وی با بیان اینکه رشد مصرف انرژی در دنیا بین ۵ تا ۶ درصد است، تاکید کرد: در کشور ما این نرخ به دلایل مختلف بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است و در تابستان این نرخ افزایش نیز پیدا می‌کند. علاوه بر اصلاح ساختار و بهینه سازی سیستم، اصلاح فرهنگ مصرف اهمیت بالایی دارد، زیرا اگر در بحث فرهنگی کاری نکنیم اگر هزار نیروگاه هم احداث کنیم باز هم نرخ رشد مصرف ادامه پیدا می‌کند و باید نرخ رشد مدیریت شود. نیروگاه تجدیدپذیر در سطح کشور در سطح اصفهان نیز توسعه یافته است اما استفاده از نیروگاه‌های گازی (حرارتی) اجتناب ناپذیر است و این منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود.

رشد بالای مصرف انرژی در ایران

دادخواه با اشاره به طرح شدن ۱۸۰ اقدام راهبردی برای مدیریت مصرف برق در تابستان ۱۴۰۳ توسط وزارت نیرو گفت: ایران رتبه هفتم رشد تولید برق در سطح جهان را و رتبه سوم در سطح آسیا را دارد و ما فقط در یک دوره زمانی چهار ماهه به مدت ۱۱-۱۲ ساعت ناترازی تولید و مصرف برق داریم و در طول سال مقداری حدود ۳۰-۴۰ هزار مگاوات اضافه تولید داریم و به همین دلیل فرهنگ مدیریت مصرف برق مطرح می‌شود زیرا کمبود تولیدی در حوزه برق در سطح کشور وجود ندارد.

وی تاکید کرد: علاوه بر فرهنگ مدیریت مصرف و اصلاح ساختاری افزایش تولید نیز مدنظر است که در دولت سیزدهم حدود ۹ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌ها در کشور اضافه شده است و ۲۲ هزار مگاوات نیز در دست احداث است که نیمی از آن حرارتی و نیمی تجدیدپذیر است. شهرستان اصفهان پیک باری حدود ۶ هزار مگاوات در مصرف دارد اما تولید آن حدود ۴ هزار مگاوات است و برخی صحبت‌ها مبنی بر انتقال برق توسط اصفهان صحت ندارد و حتی در پیک مصرف بار ما باید از نیروگاه‌های دیگر نیز کمک بگیریم.

برق4وی اضافه کرد: در بخش صنایع توزیع برق با سه دست صنعت روبه‌رو است دسته اول مصرف کنندگان صنعتی زیر 30 کیلووات است که در چهار ماهه ناترازی تولید و مصرف محدودیتی ندارند، اما دسته دوم صنایعی که در شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کنند که در دسته بندی ما صنایع متوسط هستند، برای مدیریت مصرف این صنایع طبق قانون کار یک روز در هفته می‌تواند تعطیل باشد این درخواست و فرهنگ‌سازی را از صنایع متوسط کردیم که روز تعطیلی خود را به جای جمعه یکی دیگر از روزهای هفته انتخاب کنند تا بتوانند با دریافت برق در روز جمعه به فعالیت خود ادامه دهند.

این صنایع خاموشی ندارند

مدیر شرکت توزیع برق اصفهان خاطر نشان کرد: دسته سوم صنایع بزرگ بالای دو مگاوات هستند که طی تفاهم‌نامه‌ای مقرر شد در سه زمان اضطرار و هشدار بار مصرفی خود را به 35 و 55 درصد کاهش دهند؛ سال گذشته نیز با اجرای همین برنامه‌ها ۲۵ درصد بیشتر انرژی به صنایع تحویل داده شد و در شهر اصفهان شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان انرژی مصرفی صنایع ۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشتر بود، یعنی نه تنها محدودیتی اعمال نشد بلکه انرژی ۹ درصد بیشتر نیز تحویل شد.

وی ادامه داد: هدف از اجرای مصوبه هیأت وزیران مبنی بر تغییر ساعت کاری ادارات کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مصرف برق در ساعات ۶ تا ۱۳ و کاهش ۷۰ درصدی در ساعات غیر اداری نسبت به مصرف سال ۱۴۰۰ است که در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف، پس از اخطار منجر به قطعی برق خواهد شد. بر همین اساس هفته گذشته (هفته نخست تیرماه) برق ۱۲ اداره پرمصرف و بدمصرف در شهر اصفهان قطع شد.

دادخواه با بیان اینکه امسال پیک بار مصرف را در روزهای پایانی خرداد ماه و هفته ابتدای تیرماه تجربه کردیم که میزان مصرف به ۷۷ هزار و ۳۰۰ مگاوات در کشور رسید و در شهر اصفهان پیک بار در چهارم تیرماه ثبت شد که میزان مصرف به یک هزار و ۲۹۱ مگاوات رسید، اضافه کرد: مصرف برق ادارات شهرستان طی هفته‌های پیش رو به صورت هوشمند کنترل و در صورت مصرف بالا قطع خواهد شد. همچنین اسامی ادارات پرمصرف را در صورت تکرار و رعایت نکردن مدیریت مصرف طی هفته‌های آینده در رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم که محدودیت‌ها و خاموشی‌ها در دوره پیک بار به بخش خانگی کشیده نشود، تاکید کرد: وزارت نیرو در بخش مدیریت مصرف خانگی امسال طرح اصلاح تعرفه‌های خانگی و همچنین پاداش صرفه جویی را اجرا کرده است. در حال حاضر الگوی مصرف در شهرستان اصفهان ۳۰۰ کیلووات ساعت است. مصرف برق ۷۰ درصد از مشترکان خانگی در شهرستان اصفهان کمتر یا در حد الگوی مصرف است و ۳۰ درصد مصرف بالا دارند و تعدادی از مشترکان نیز بد مصرف هستند که چهار برابر الگوی مصرف استفاده می‌کنند.

برق3

برای تولید، شش برابر استاندارد جهانی برق مصرف می کنیم!

همچنین علی اکبری معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع برق اصفهان در این نشست اظهار کرد: نسبت به صنایع پیشرفته و کشورهای توسعه یافته ما به ازای یک واحد تولید محصول تا شش برابر استاندارد جهانی انرژی مصرف می‌کنیم تا وقتی این شدت انرژی مدیریت و استاندارد نشود حل ناترازی بسیار سخت است.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1013870 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟