رابرت دنیرو جشنواره فیلم سارایوو را افتتاح کرد+عکس

افتتاحیه که روز گذشته (جمعه) در تئاتر ملی پایتخت بوسنی و هرزگوین برگزار شد بعد از نمایش نسخه ترمیم‌شده فیلم «راننده تاکسی» ساخته مارتین اسکورسیزی، جایزه قلب سارایوو به بازیگر 72 ساله اهدا شد. جشنواره سارایوو تا 20 اوت (30 مرداد) ادامه دارد و در این 9 روز میزبان 223 فیلم از 61 کشور دنیاست.
به گزارش آسوشیتدپرس، دنیرو در بخشی از سخنرانی خود به هنگام دریافت قلب سارایوو توضیح داد: «این جایزه برایم بسیار ارزشمند است -قلب سارایووی من- چون تصور نمی‌کنم هیچ شهر دیگری در جهان در برابر آن میزان فاجعه و مصیبت، چنین رشادتی از خود نشان داده باشد.»
جشنواره سارایوو در دل یک پناهگاه زیرزمینی و سنگربندی‌شده در جریان جنگ بوسنی (95-1992) متولد شد؛ زمانی که چند فرد مشتاق و عشق سینما ترتیب نمایش هر فیلمی که در دسترس‌شان بود را فراهم کردند تا به فضای شهر محاصره‌شده تا حدودی رنگ زندگی عادی ببخشند. بازیگر برنده اسکار در ادامه سخنرانی خود با اشاره به این موضوع اضافه کرد: «جشنواره فیلم سارایوو در دورانی تاریک و خطرناک متولد شد تا به واسطه گرامی‌داشت هنر و انسانیت، با سلاخی جنگ مقابله کند.»
بعد از جنگ بوسنی، رفته‌رفته جشنواره سارایوو از قالب نمایش زیرزمینی فیلم‌ها به صورت سالانه فاصله گرفت و تبدیل به مهم‌ترین رویداد سینمایی در بخش جنوب شرقی اروپا شد و فرصتی را برای فیلمسازان منطقه فراهم کرد تا آثارشان را به نمایش درآورند و محفلی برای بحث و گفت‌وگو داشته باشند - به‌ویژه سینماگرانی که از امکان حضور در جشنواره‌های معتبری مانند کن و نیز و یا هالیوود محروم بودند.
امروز جشنواره سارایوو به عنوان یکی از رویدادهای مهم سینمایی در سطح بین‌المللی شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر میزبان سینماگران و ستارگان معروفی همچون آنحلینا جولی، برد پیت،‌ مورگان فریمن، استیو بوشمی، کوین اسپیسی، بنیسیو دل تورو و بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده بوده است.
بیست و دومین جشنواره فیلم سارایوو از دیروز (12 اوت) آغاز به کار کرده و تا 20 اوت ادامه دارد و در این مدت پذیرای 100 هزار مهمان از سراسر دنیا خواهد بود. به گفته الما تاتاراجیک رییس گروه انتخاب فیلم‌های بلند و کوتاه رقابتی، امسال 42 فیلم در بخش‌های رقابتی به نمایش درمی‌آیند که از این میان شش اثر جزو فیلم‌های اول هستند. در برنامه منطقه‌ای نیز 70 فیلم نمایش داده می‌شود تا میزان اهمیت منطقه در این جشنواره مشخص و برجسته شود.
روز گذشته، صدها راننده تاکسی در سطح شهر سارایوو به منظور بزرگداشت و ادای احترام به رابرت دنیرو، تصویر بازیگر برنده اسکار را به شیشه اتومبیل خود چسبانده بودند و تردد می‌کردند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
آخرین خبر های حاشیه ای المپیک 2016 ریو در رکنا.

کدخبر: 191352 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟