ساخت موشک های مافوق‌صوت‌ یا سوپرسونیک در ایران / برد  موشک «پاوه» 1650 کیلومتراست

این موشک می‌تواند اهداف مورد نظر را از مسیرهای پیچیده‌تر یا از سمت مخالف هدف قرار دهد.

منظور این است که در شرایط معمول، دشمن انتظار دارد که موشکهای ایرانی در خط سیری ترسیم‌شونده بین مرزهای کشور و منطقه هدف حرکت کنند در نتیجه پدافند خود را در چنین مسیری تقویت می‌کند اما با افزایش برد صورت‌گرفته، این امکان وجود دارد که موشک از فاصله‌ای اطراف هدف عبور و سپس گردش کند و در جهتی به‌سمت مرزهای کشور از سمت مخالف به هدف حمله کند، راهکنش یا تاکتیکی که به‌صورت پرشمار توسط جنگنده بمب‌افکنهای اف4 فانتوم نیروی هوایی ارتش در سالهای دفاع مقدس علیه اهداف عمقی در خاک عراق استفاده می شد و بسیار هم اثرگذار بود.

به‌طور معمول، سرعت پروازی موشک‌های کروز چیزی در حدود 600 تا 900 کیلومتر بر ساعت است و با توجه به استفاده از موتور جت ـ که البته توربوجت یا توربوفن بودن آن در مورد پاوه هنوز مشخص نیست ـ موشک جدید ایرانی هم در همان بازه سرعتی عمل خواهد کرد.

با توجه به ابعاد موشک «پاوه»، احتمالاً مشکل خاصی برای هواپایه کردن این موشک و شلیک از سوخو22های نیروی هوافضا هم وجود ندارد.

 ویژگی‌های طراحی موشک پاوه

این موشک همانند سایر کروزهای پرتاب‌شونده از سطح، دارای یک موتور سوخت جامد در نقش شتاب‌دهنده برای ایجاد سرعت اولیه کافی است که پس از به‌کار افتادن موتور جت در موشک، از بدنه جدا می‌شود. در ادامه، بال‌های موشک که روی بدنه و نه داخل آن جمع شده‌اند، باز می‌شوند و با میزان اندکی زاویه عقب برگشتگی (Sweepback) در لبه جلویی قرار می‌گیرند.

در این مورد، موشک پاوه شباهتی به خانواده «سومار» که بال آن داخل بدنه جمع شده است، ندارد، اما محل قرارگیری بال یعنی بالای بدنه، بیشتر نزدیک به پروژه موشک «یاعلی» است.

وجه شاخص دیگر در مورد موشک پاوه، قرارگیری موتور آن بیرون بدنه است، از این نظر پاوه متفاوت از طراحی «یاعلی» با موتور داخل بدنه است و شباهت به «سومار» دارد که موتور آن بیرون و زیر بدنه نصب شده است، اما به‌خلاف سومار، در پاوه موتور بالای بدنه نصب شده است.

این محل نصب، بیش از هرچیزی تحلیلگران را به یاد موشک‌های کروز «قدس 1/2/3» یمن می‌اندازد، این موشک‌ها که امروزه بُرد بسیار بیشتر از 1000 کیلومتر برای آنها تثبیت شده است، دارای بال ثابت و غیرجمع‌شونده هستند که متناسب با فناوری‌ها و شرایط فنی مقاومت اسلامی در یمن است.

 همچنین بازتاب راداری موشک‌هایی با موتور نصب‌شده بیرون بدنه کمی بیشتر از نمونه‌هایی با موتور داخل بدنه است که البته با تدابیری مانند جنس مواد مورد استفاده و پوشش‌های پیشرفته کاهنده بازتاب راداری به‌میزان زیادی کاهش می‌یابد.

برای کمینه کردن ورود هوای مغشوش عبورکرده از روی بال به درون موتور هم حتماً تمهیداتی توسط طراحان موشک کروز پاوه اندیشیده شده است.

 موشک های مافوق‌صوت‌ در راهند

اولین بار سردار حسین دهقان وزیر اسبق دفاع از ساخت موشک‌های کروز مافوق‌صوت یا سوپرسونیک در ایران خبر داده بود، البته از محتوای مصاحبه وی این‌طور برداشت می‌شد که موشک مذکور مأموریت ضدکشتی دارد.

در روزهای اخیر، سردار حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه هم از توسعه بیشتر کروزهای مافوق‌صوت سخن گفت که ـ صرف‌نظر از ضدکشتی یا ضد اهداف زمینی بودن آن ـ نشان‌دهنده پیگیری روند توسعه این دسته از موشک‌های کروز است.

با توجه به سرعت پروازی بالای این نوع کروزها، فرصت دشمن برای شناسایی آن در طول پرواز کاهش می‌یابد و نیز در صورت شناسایی، دشواری بیشتری برای درگیری و انهدام آن به‌علت همین سرعت بالاتر وجود دارد، در نتیجه، کروزهای مافوق‌صوت با احتمال کمتری در زمینه رهگیری و منهدم شدن توسط دشمن روبه‌رو هستند.

منبع : فارس

کدخبر: 874907 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟