پیشنهاد برای شفاف شدن پرونده حمله به سفارت آذربایجان در تهران / نمایندگان آذربایجان به ایران بیایند

به گزارش رکنا، در پی حمله مسلحانه امروز جمعه 7 بهمن ماه 1401 به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که گفته می شود با انگیزه های شخصی و ناموسی صورت گرفت، کشورهای مختلف به این موضوع واکنش نشان داده و حتی شایعه بسته شدن سفارت ایران در جمهوری آذربایجان با انتشار ویدئویی در فضای مجازی مبنی بر این که کارمندان سفارت ایران در باکو در حال ترک محل خدمت هستند، مطرح شد.

وزارت امور خارجه آذربایجان درباره حمله به سفارت این کشور بیانیه صادر کرد که در آن آمده است:"حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 27 ژانویه 2023 حدود ساعت 8:30 رخ داد.

در این حادثه یک نفر با اسلحه کلاشینکف حمله کرد و رئیس حراست سفارت باکو را کشت، دو محافظ سفارت نیز در جلوگیری از  این حمله زخمی شدند. وضعیت آنها رضایت بخش است. جزییات این حمله در حال حاضر در دست بررسی است."

سپس مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در تماس با جیحون بایرام اف، همتای آذربایجانی خود این حادثه را به شدیدترین شکل محکوم کرد و افزود: همواره در کنار برادرمان آذربایجان هستیم.

وی در توییتر خود نوشت: حمله خائنانه به سفارت کشور برادر آذربایجان را لعنت می کنم. برای برادر شهیدمان از خداوند طلب رحمت دارم و به ملت آذربایجان تسلیت می گویم و برای مجروحان نیز شفای عاجل طلب دارم. آذربایجان هیچ گاه تنها نیست.

همچنین در پی وقوع این حادثه سیدعباس موسوی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان به وزارت امور خارجه این کشور احضار شد.

در این خصوص گفتگوی رکنا با افشار سلیمانی، سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان، تحلیلگر مسائل سیاسی و بین المللی و کارشناس مسائل قفقاز را بخوانید:

گفتگوی رکنا با افشار سلیمانی، سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان؛

افشار سلیمانی در ابتدا درخصوص حفظ امنیت سفارتخانه جمهوری آذربایجان از سوی ایران گفت: هر کشوری موظف است امنیت سفارتخانه ها و نمایندگی های سرکنسولگری های کشورهای دیگر را تامین کند و این مسئله یک تعهد بین المللی است و در کنوانسیون وین در سال 1961 قید شده است. همه کشورها موظف هستند به طور متقابل به آن عمل کنند لذا امنیت سفارتخانه ها توسط پلیس های دیپلماتیک و دوربین های مداربسته و امکانات مدرن به راحتی انجام می گیرد.

وقتی فردی با اسلحه در خیابان یا سفارتخانه اقدام به کشتار می کند، اقدام تروریستی محسوب می شود بنابراین نیاز به بررسی دارد و باید ابعاد و زوایای آن را مورد کنکاش قرار داد.

نمایندگان آذربایجان به ایران بیایند

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان با محکوم کردن این اقدام مسلحانه گفت: گفته می شود فرد تروریست با فرزندان خود در مقابل سفارتخانه بوده است اما دوربین ها فرزندان او را نشان نمی دهند. او از پراید پیاده شده و بدون مقاومت پلیس دیپلماتیک مقابل سفارتخانه وارد می شود.

این اقدام هر جای دنیا که رخ دهد، محکوم است بنابراین باید به سرعت رسیدگی شود، زیرا به وجه کشور مربوط است لذا ایران باید بدون فوت وقت این اقدام را بررسی و هویت فرد دستگیر شده را اعلام کرده و او را محاکمه کند.

سلیمانی تاکید کرد: دولت ایران برای رفع شبهات و روشن شدن ابعاد مختلف این حادثه باید از مقامات، نهادهای امنیتی و نمایندگان کشور جمهوری آذربایجان دعوت کند تا در همکاری نزدیک و مشترک با ایران به این پرونده رسیدگی و موضوع را پیگیری و بررسی کنند.

این کارشناس مسائل قفقاز در این خصوص که آیا ایران باید این فرد را به کشور آذربایجان تحویل دهد؟ گفت: این مسئله بستگی به قوانین داخلی هر کشور دارد. جرم و جنایت در داخل ایران اتفاق افتاده و بدیهی است که باید در ایران محاکمه شود و در همه جای دنیا هم به این صورت است. البته این مسئله به توافقات طرفین نیز بستگی دارد و آن کاری را باید انجام دهند که به شفافیت بیشتر کمک کند.

 

 

*پیشنهاد امیرعبداللهیان به وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان: نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند

کدخبر: 864801 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟