بیانیه ۸۱ نفر از اندیشمندان، فرهیختگان و هنرمندان درباره سه جزیره ایرانی

در این بیانیه که به امضای ۸۱ تن از نامداران، اندیشمندان و فرهیختگان ایرانی رسیده آمده است :

ایران سرزمین یکپارچه و تاریخی همه‌ی ایرانیان در میانه‌ی انبوهی از دشواری‌ها و مخاطره‌ها، در معرض نگرانی جدیدی قرار گرفته است. اتحادیه اروپا با حمایت از ادعاهای بی‌پایه و بی‌نتیجه‌ی دولت امارات، حاکمیت تاریخی و حقوقی‌مان بر جزایر همیشه ایرانی خلیج فارس را «اشغالگری» خوانده است. این اقدام تهدیدی است علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران و مغایر با قواعد بنیادین حقوق و روابط بین‌الملل.

دلالت‌های اسناد حقوقی، سوابق متقن تاریخی، مختصات روشن جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی بسیار محکم‌تر از آن است که تردیدی در حق حاکمیت ایران بر سه جزیره‌ی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی به وجود آید.

دولت‌های ایرانی نه تنها طی بیش از نیم قرن اخیر و پس از آخرین توافق‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، عملا حق بلامنازع حاکمیت ملی را بر این جزایر به کار بسته‌اند، بلکه از دوران باستان این سه جزیره بخشی‌هایی جدایی‌ناپذیر از آب و خاک ایران بوده و خواهند بود.

اکنون و آینده‌ی ما نیز در حفظ این آب و خاک، جدا از دیروز و گذشته‌ی ما نیست. به گفته‌ی فردوسی بزرگ «همان است ایران که بود از نخست»؛ پس به عنوان فرزندان ایران از همه‌ی ایرانیان عزیز می‌خواهیم در وطن و دور از وطن به نام ایران، صدای بلند و رسای دفاع از یکپارچگی و تمامیت ارضی ایران در همه ساحت‌های اندیشه‌ای، فرهنگی، تاریخی، هنری، اجتماعی، سیاسی، مدنی، حقوقی و ارتباطی آن باشند.

ایران سرزمین تفاوت‌ها، تکثرها و چندگانگی‌هاست؛ اما بیش از هر زمان دیگر «نگهبان ایران و بیدار باشیم! »

منبع : ایسنا