راز قدرت سامانه دفاعی باور 373 چیست؟ / سامانه ایرانی برتر از سامانه های روسی و آمریکایی

به گزارش خبرگزاری رکنا به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع ، این سامانه می‌تواند همزمان تعداد ۳۰۰ هدف را شناسایی و تعداد ۶۰ هدف را ردگیری نموده و با ۶ هدف به طور همزمان درگیر شود.

موشک های صیاد ۲، ۳ و ۴  موشک‌های مورد استفاده در این سامانه هستند و می‌توانند اهداف مشخص شده را در ارتفاع ۳۲ کیلومتری و برد ۳۰۶ کیلومتری منهدم کنند.

رادار بهینه شده این سامانه می‌تواند همزمان ۳۰۰ هدف را در فاصله بیش از ۴۵۰ کیلومتری کشف کرده و برد رادار ردگیری این سامانه به ۴۰۵ کیلومتر ارتقاء یافته است. همچنین، برد رادار درگیری این سامانه نیز به ۴۰۰ کیلومتر ارتقاء پیدا کرده است.

مزیت سامانه باور ۳۷۳ نسبت به نمونه‌های خارجی خود این است که قادر به رهگیری ۱۰۰ هدف در برد ۴۰۵ کیلومتری است. در حالی که S۳۰۰ تنها قادر به رهگیری ۱۲ هدف در برد کم‌تر از ۲۰۰ کیلومتر بوده و سامانه S۴۰۰ نیز قادر به رهگیری ۳۶ هدف است.

دیگر ویژگی این سامانه قدرت هدف‌گیری ۹ هدف به طور همزمان است. اما، S۳۰۰ و PATRIOT به ترتیب قادر به هدف‌گیری ۶ و یک هدف هستند.

یکی از دستاوردهای مهم و خیره‌کننده متخصصان صنعت دفاعی در اوج تحریم‌های سخت دشمن، ساخت مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین سامانه دفاعی کشور به نام باور ۳۷۳ است .

ویژگی های منحصربه فرد سامانه باور ۳۷۳

سامانه باور ۳۷۳، یک سلاح پدافند هوایی زمین‌پایه است که در کلاس برد و ارتفاع بلند جای می‌گیرد و طراحی آن با نگاه به سامانه‌های روز دنیا و با تکیه بر دانش و تجربیات متخصصان ایرانی و با بهره‌گیری از فن‌آوری‌سامانه‌های بومی صیاد ۲ و ۳ انجام شده است.

سامانه سلاح پدافند هوایی باور ۳۷۳، محصول وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که متخصصان سازمان صنایع هوافضا مسئولیت یکپارچه سازی و سیستمی آن را به عهده داشته و با هدایت عملیاتی نیروی پدافند هوایی ارتش و مشارکت شرکت صاایران و سازمان صنایع دفاع، طراحی و تولید شده است.

این سامانه می‌تواند اهداف هوایی را در صحنه نبرد با اصابت مستقیم موشک یا با اصابت ترکش‌های سرجنگی موشک ساقط نموده و مانع از ورود اهداف هوایی به محدوده عملیاتی خود شود.

از جمله قابلیت‌های این سامانه می‌توان به تحرک بالا، حجم آتش زیاد، توانایی درگیری با اهداف متنوع (هوایی و کروز)، برد و ارتفاع بلند، احتمال برخورد و کشندگی مناسب، عملکرد مناسب در برابر جنگ الکترونیک، تعمیر و نگهداری بومی و ساده، عملیات در شرایط حملات (شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای) و قابلیت مقابله با بمب‌های الکترومغناطیس، عملیات در شرایط مختلف آب و هوایی کشور، توانایی مقابله با اهداف روز دنیا، ارتباط با لایه‌های پدافندی کشور، قابلیت اطمینان و نیز قیمت بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی اشاره کرد.

از بین قابلیت‌های بیان‌شده‌ فوق‌الذکر، تحرک، حجم آتش و ارتباط با لایه‌های پدافندی کشور برای یک سامانه پدافند هوایی بسیار حیاتی هستند.

طراحی و ساخت سیستم‌های پدافند هوایی جدید با قابلیت‌های عملیاتی بالا و دستیابی به فناوری ساخت تجهیزات مدرن پدافند هوایی برای مقابله با سلاح‌های راهبردی دشمن بخصوص هواپیماهای جنگنده، بمب‌افکن‌های رادار گریز وموشک های کروز از اهداف بنیادین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌باشد.

سامانه‌ سلاح باور ۳۷۳ یک سیستم پدافند هوایی برد و ارتفاع بلند است که قابلیت مقابله با اهداف هواپیماهای شکاری و پنهان‌کار،هواپیماهای راهبردی و بمب‌افکن‌ها،هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های کروز، موشک ضدرادار و موشک‌های بالستیک، هواپیماهای جنگ الکترونیک خاص و هواپیماهای شناسایی، انواع هلی‌کوپترها و موارد مشابه را دارا می باشد.

سرعت در عملیات، سهولت در آماده‌سازی و نگهداری، حداقل بودن تجهیزات جانبی، بالا بودن عمر انبارداری و ضریب ایمنی اپراتوری، مطابقت با تکنولوژی روز دنیا و امکان جایگزینی و تأمین لوازم یدکی و ... از ویژگی‌ها و نکات قابل توجه و مهم سامانه سلاح پدافند هوایی باور ۳۷۳ است.

 این سامانه می‌تواند همزمان تعداد ۳۰۰ هدف را شناسایی و تعداد ۶۰ هدف را ردگیری نموده و با ۶ هدف به طور همزمان درگیر شود.

در مسیر طراحی و دستیابی به این سامانه سلاح، فناوری‌های بسیاری مانند فناوری موشک عمود پرتاب، فناوری چرخش موشک به سمت هدف جهت پوشش ۳۶۰ درجه جغرافیای تهدید و ...احصاء و به صورت عملیاتی بکار گرفته شده است.

شایان ذکر است این سامانه با وجود توانمندی‌های بیش از سامانه مشابه خارجی، با هزینه‌ بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی تولید شده است.

سامانه دفاعی باور 373

کدخبر: 1051515 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی