برجام تاریخ‌گذشته است

به گزارش رکنا، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، گفته است برجام متناسب با واقعیت‌های فعلی برنامه هسته‌ای ایران نیست و با توجه به پیشرفت‌های این برنامه در تقریبا تمام جنبه‌ها، اکنون دیگر «تاریخ‌گذشته» است.

مدیرکل آژانس به شبکه خبری العربیه گفت: با توجه به سطحی که برنامه هسته‌ای ایران رسیده است، هم از نظر فناوری‌های موجود که شامل نسل جدید سانتریفیوژهای پیشرفته می‌شود، و هم از نظر مقدار مواد هسته‌ای که ذخیره کرده‌اند، و با توجه به پیشرفت‌های مشاهده شده در سایر حوزه‌های فناوری که به برنامه‌ی هسته‌ای ایران مرتبط هستند یا بخشی از آن محسوب می‌شوند، نیاز به شفافیت بیشتری وجود دارد. بنابراین، ما در حال بحث با ایران هستیم تا ببینیم چه اقدامات دیگری فراتر از آنچه ایران متعهد به انجام آن است، می‌توانیم انجام دهیم.

آقای گروسی گفت مسعود پزشکیان ، رئیس‌جمهور جدید ایران، به نامه‌اش پاسخ داده است که نشانه‌ای است از احتمال ازسرگیری گفتگوها برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران.

او افزود که امیدوار است دیدار با آقای پزشکیان «در اولین فرصت ممکن» انجام شود و او آماده سفر به تهران است.

آقای گروسی گفت: «یکی از نکاتی که همتایان ایرانی من مدت‌هاست مطرح می‌کنند، این است که آنها نیازمند برخی مشوق‌ها و رفع تحریم‌های کشورهای غربی هستند. اگر بخواهم این موضوع را با یک واژه ساده بیان کنم، نوعی انگیزه برای پذیرش اقدامات اضافی و داوطلبانه لازم است.»

 

کدخبر: 1036517 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟