نقش اثرگذار آیتالله جوادی آملی در تصویب تعطیلی شنبه در مجلس
تاییدیه یک مرجع تقلید برای تعطیلی شنبه ها + سند
رکنا سیاسی:تصویب روز شنبه به عنوان روز دوم تعطیلات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در روز 26 اردیبهشت ماه 1403 به محل زدن برچسبهایی چون «غربگرا»، «بیتوجه به دین مردم» به موافقان تعطیلی روز شنبه تبدیل شده بود که پاسخ یک استفتا به قول معروف «کار را درآورد».
به گزارش رکنا، مساله انتخاب روز شنبه یا پنجشنبه به عنوان روز دوم تعطیلات پایان هفته ، که در لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری آمده بود، محل بحث و مناقشه قرار گرفت. اگرچه تعداد کمی از نمایندگان و برخی دیگر از افراد سرشناس و صاحبنظر بر تعطیلی پنجشنبه اصرار داشتند نتوانستند دلیل محکم و برهان قاطعی برای این تعطیلی ارائه دهند و تمام تمرکز خود را بر مخالفت با تعطیلی شنبه قرار دادند. موافقان تعطیلی پنجشنبه یا در واقع مخالفان تعطیلی شنبه در روزهای بررسی این طرح در کمیسیون اجتماعی و صحن مجلس به طور جدی تلاش کردند تا با اشاره به تعطیلی این روز در آیین یهودیت، آن را به غلط با صهیونیسم پیوند دهند و تلاش کنند تعطیلی در این روز را ناهماهنگ با دین اسلام و خلاف باورهای دینی جامعه جا بزنند.
این گروه در حالی با تکیه بر این مساله به مخالفت به تعطیلی شنبه پرداختند که تمامی کشورهای جهان اسلام، پیش از این روز «شنبه» را به عنوان روز تعطیل برگزیدهاند. بخش عمدهای از کشورهای مسلمان مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس با وجود برپایی نماز جمعه، روز جمعه تعطیل نیستند و از روزهای شنبه و یکشنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته استفاده میبرند. برخی کشورهای مسلمان مانند عراق نیز روزهای جمعه و شنبه را به عنوان روز تعطیل انتخاب کردهاند و کشور ما هم با این انتخاب به خیل دیگر کشورهای اسلامی میپیوندد و هماهنگی بیشتری هم با کشورهای مسلمان که عمده شرکای تجاری ما نیز هستند مانند عربستان و امارات و هم کشورهای غیرمسلمان پیدا خواهد کرد.
با این حال تصویب روز شنبه به عنوان روز دوم تعطیلات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در روز 26 اردیبهشت ماه 1403 به محل زدن برچسبهایی چون «غربگرا»، «بیتوجه به دین مردم» به موافقان تعطیلی روز شنبه تبدیل شده بود که پاسخ یک استفتا به قول معروف «کار را درآورد».
محسن پیرهادی ، نماینده مردم تهران، در سخنان خود در دفاع از تعطیلی روز شنبه، علاوه بر اشاره به موضوعاتی چون کم شدن قطع ارتباط بازار داخل با بازارهای بینالمللی، نظر کارشناسی تشکلها و فعالان بخش خصوصی، پژوهشهای علمی مطرح شده، به پاسخ یک استفتا از دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی اشاره کرد و متن این پاسخ را به شرح زیر قرائت کرد: «از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار داد و ستدهای اقتصاد جهانی است و مؤثر در حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه با مخالفین نیست، بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه مانعی ندارد.»
نظر این مرجع تقلید و پشتوانه محکم استدلال موافقان روز شنبه باعث شد که این روز به عنوان روز دوم تعطیلات شناخته و طرح تصویب شود. حالا این طرح که هم موافق نظر فعالان اقتصادی بخش خصوصی است و هم نظر فقهی علمای عظام را دارد، روی میز شورای نگهبان قرار گرفته تا مورد تایید نهایی قرار گیرد و بعد برای اجرا به قوه مجریه ابلاغ شود.
منبع: اتاق بازرگانی
در مقابل اقای مکارم شیرازی تعطیلی شنبه رو بخاطر تشابه با یهودیت ،رد کردن و جایز ندونستن سوال من این چه منبعی برای این تصمیم گیریها وجود داره که انقدر اختلاف درش هست بجز اینکه این هر کدوم موضوع از دیدگاه و نظر خودشون بیان میکنن و اصلا چرا یک منبع واحد وجود نداره تا به این اختلافات پایان بده این گونه اختلافات فقط باعث سردرگمی میشه و هزاران سوال تو ذهن ادم به وجود میاره اگر قرار هر شخصی بسته به نظر خودش رای بده یعنی دین امری کاملا شخصی هست...
متحجران برای مخالفت باهر مسئله ای در دوره های مختلف دلایل خود را دارند که از هیچگونه استدلال و پشتوانه منطقی و فقهی و شرعی لازم برخوردار نبوده است مثل حرام بودن خوردن چای با قند ، حرام بودن دوش حمام ، حرام بودن تحصیل دختران ، حرام بودن تحصیل در مدارس جدید ، حرام بودن دانشگاه ، حرام بودن بازی شطرنج ، حرام بودن گوشت ماهی اوزون برون و دهها مورد دیگر و حالا حرام بودن تعطیلی روز
شنبه بدلیل تعطیلی یهودیان ! با وجود اینکه بسیاری از علمای بزرگ حوزه ها با این نظرات مخالف بودند اما تعداد کمی از آنها نظر مخالف خود را بیان کرده اند و بیشترین فتاوای نوآورانه در فقه شیعه در عصر حاضر توسط امام خمینی (ره) صادر شده است و اکنون هم آیت اله جوادی عاملی ( علیرغم مخالفت تعدادی از مراجع از جمله آقای مکارم شیرازی و تعدادی از ائمه جمعه از جمله آقای احمد خاتمی ) فتوای درست را صادر فرموده اند خدا حفظ شان کند .
اکثر کشورهای مسلمان جمعه و شنبه تعطیل هستند. کاری هم به گبر و یهود و ... ندارند.
یکسری میگن،کاری نداریم به نفع اقتصاده یا ضررمردم.چون با یهودیان یکی میشه باید تعطیل کنیم.
اقای املی نشان دادند مرحع تقلید به روز هستند وبا منطق واستدلال حرف میزنند مثل ایت الله سیستانی