نگاه لوکس به انرژی های تجدیدپذیر در مجلس شکسته شد

به گزارش رکنا، پرویز محمدنژاد قاضی محله، نماینده مردم گیلان و رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس در حاشیه مراسم «رونمایی از تالار برق سبز در بورس انرژی ایران» در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا که باتوجه به هشدارهای کارشناسان چرا پیش از این توجه ای به انرژی های تجدیدپذیر نشده است، گفت: نگاه و توجه ویژه ای که پیش از این باید می شد، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر یا انرژی های نو به به جهات مختلف است. یک، محدوده انرژی ها و منابع کره زمین محدود است و یک عدد ثابت است و در مقابل خواسته هاو مصرف انسان ها نامحدود است و چاره ای جز این نداریم که برای ایجاد تراز و تعادل بین این دو، از انرژی های تجدیدپذیر بهره ببریم.

او افزود: این نگاه در حال حاضر در وزارت نیرو با کمک کمیسیون انرژی و کمیته نیرو در مجلس ایجاد شده است. اتفاقات بسیار خوبی افتاده است اما این اتفاقات باید پیش از این رخ می داد. در قانون جهش تولید، ماده 16، بستر مناسبی برای افرادی که قرار است در عرصه تجدیدپذیرها فعالیت کنند ایجاد شده است. در قانون مانع زدایی که تصویب کردیم نگاه ویژه ای داشتیم اما کمی محدود کردیم زیرا هنوز ظرفیت های لازم در کشور موجود نبود. در حال حاضر این ظرفیت ها در حال ایجاد است. در ماده 4 و ماده 10 و ماده 11 از انرژی های تجدیدپذیر سخن گفتیم، زیرا منابع کشورمان محدود است و باید تعادلی بین مصرف و منابع موجود ایجاد می کردیم.

از سوی دیگر به مرور زمان که این صنعت پیشرفت کند تولید انرژی تجدیدپذیرها ارزان تر از انرژی حرارتی خواهد بود. بنابراین معقول و منطقی است که به این حوزه بپردازیم و وقتی فناوری بالا برود تولیدات تمام شده (انرژی و محصول حاصل از تجدیدپذیرها به نرخ تمام شده) بسیار کم تر خواهد بود.

مسئله دیگر اینکه جهان و کشور ما در معرض ناهنجاری های زیست محیطی قرار دارد. از سوی دیگر انرژی تجدیدپذیر یک پدیده نو است و دنیا به سرعت به سمت این حوزه پیش می رود و بسیاری از کشورها در این خصوص پیش رو هستند و به جایگاهی که باید رسیده اند و اکنون نوبت ایران است.

محمدنژاد در ادامه درخصوص اینکه آیا افراد حقیقی هم می توانند در این حوزه سرمایه گذاری کنند، گفت: گام اول را باید بسیار حساب شده و منطقی برداشت. زیرا پیش از این شاهد اتفاقات ناگوار در بورس بودیم و نباید این اتفاقات تکرار شود. ما گام به گام به پیش می رویم. قطعا تمام اهدافی که طراحی شده و در برنامه راهبردی مجلس و کمیسیون انرژی و دولت است به این مرحله هم خواهیم رسید.

این گام مهمی است که در وزارت نیرو توجه به تجدیدپذیرها ایجاد شده است و این مسئله بسیار عالی است و این نگاه پیش از این بسته بود.

وی در پاسخ به خبرنگار رکنا که چرا نگاه ویژه به این حوزه پیش از این وجود نداشت، گفت: به انرژی های تجدیدپذیر به جهت سرمایه گذاری های اولیه به عنوان یک محصول لوکس نگاه می کردند و این غلط بود. ما این نگاه را در کمیسیون انرژی شکستیم و این باور را ابتدا در نمایندگان مجلس ایجاد کردیم و انرژی های تجدیدپذیر نه یک کالای لوکس که یک کالای ضروری است. بنابراین این تابو و سد شکسته شد و هم اکنون شاهد این رویدادها هستیم.

وی در ادامه گفت: در این راستا باید به تولیدکننده ها که عمدتا در بخش خصوصی هستند توجه ویژه شود و این نگاه در ماده های مختلف قانون مانع زدایی دیده شده است و اگر پیش از این وظیفه بود، قوانین امروز تکلیف شده است و وزارت نیرو نمی تواند از دستور این فرمان خارج شود زیرا نظارت در سطح کلی کشور توسط نمایندگان مجلس صورت می گیرد.

هم اکنون نگاه ها به تجدیدپذیرها زیبا، دائم و مستمر است.

پرویز محمدنژاد قاضی محله

کدخبر: 894711 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟