به بهانه مقابله با قاچاق سوخت سیستم حمل و نقل کشور را فلج کردند / وزارت نفت تعطیل است؟!

به گزارش رکنا، جعفر سالاری‌ نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی چندی پیش وجود بارنامه‌ های جعلی برای فروش خارج از سیستم سوخت را معضلی برای مدیریت عرضه سوخت عنوان کرد و درخصوص اجرایی کردن طرح جدید سوخت رسانی گفت: با بهره‌ برداری از سامانه تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط، خودروهای گازوئیل‌ سوز فقط می‌ توانند در مسیر ترددی که در بارنامه درج شده، اقدام به‌ سوخت‌ گیری کنند و خارج از این مسیر، امکان استفاده از کارت سوخت خود را ندارند و پیش‌ بینی می‌ کنیم با بهره‌ برداری از این سامانه روزانه تا 5 میلیون لیتر از انحراف نفت‌گاز جلوگیری شود.

اگرچه دلیل اصلی این طرح قاچاق سوخت عنوان شده است اما در حال حاضر این طرح محدودیت‌ های شدیدی را برای سوخت‌ گیری کامیون‌ ها و دیگر خودروهای سنگین در سراسر کشور که مسئولیت حمل و نقل را بر عهده دارند، ایجاد کرده و باعث زمین‌ گیری بسیاری از این خودروها در جاده‌ ها شده است و بالغ بر یک هفته است که رانندگان کامیون و خودروهای سنگین سراسر کشور به دلیل عدم سوخت رسانی در جاده ها با مشکل کمبود سوخت مواجه شده اند.

در این خصوص گفتگوی رکنا با محمدجواد براتی، بازرس کانون رانندگان حمل و نقل بار کشور را بخوانید:

محمدجواد براتی، بازرس کانون رانندگان حمل و نقل بار کشور

کارت های سوخت کامیونداران را مسدود کرده اند

محمدجواد براتی در این خصوص به خبرنگار رکنا گفت: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، زیر مجموعه وزارت نفت، بالغ بر یک هفته است که شرایط جدیدی را برای کامیونداران ایجاد کرده و تمام کامیون ها در سطح کشور را زمین گیر کرده است. طرحی کارشناسی نشده و بدون هماهنگی و مشورت با صنف کامیونداران و رانندگان در حال اجرا است. در حال حاضر کامیون ها بارنامه با مبدا و مقصد مشخص می گیرند ولی با اینکه سهمیه دارند، مجاز به سوختگیری در جایگاه های مسیر نیستند و به آنها گفته می شود که خارج از محدوده قرار دارند.

وی با بیان اینکه این مشکل برای همه رانندگان ایجاد کرده اند، گفت: مشکل بزرگی برای رانندگان بوجود آوردند و ماشین های ما زمین گیر شده اند. تعدادی از ماشین ها بالغ بر 5 روز است که به آن سوی کشور رفته و چون نمی توانند سوختگیری کنند، نمی تواند بازگردند.

بازرس کانون رانندگان حمل و نقل بار کشور با بیان اینکه این اتفاق سراسری است، گفت: طرحی که مورد موافقت و تایید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و صنف رانندگان و کامیونداران قرار گرفت، بدین ترتیب بود که برای مثال اگر ماشینی از مبدا تهران به بندرعباس بارنامه می گیرد، فقط در جایگاه های شهرهایی که در مسیر قرار دارند، می تواند سوختگیری کند و اگر قرار است از تهران به قزوین برود و از قزوین به بندرعباس برود، در مسیر اراک اجازه سوختگیری ندارد. به این دلیل که کامیون ها برای هر مسیری حتی مسیرهای کوتاه بارنامه بگیرند و فقط در شهرهای مسیر سوختگیری کنند اما الان تمام کارت های هوشمند سوخت رانندگان را مسدود کرده اند.

وی ادامه داد: رانندگانی که برای رفت و برگشت بارنامه دارند، در مسیر بارنامه هم نمی توانند سوختگیری کنند. ماشینی که سوخت نداشته باشد ،فلج می شود و چگونه می خواهد به مسیر ادامه دهد و بار مردم را به موقع تحویل دهد؟ ماشین هایی که تانکر سوخت هستند و یا بار آنها مواد و کالاهای اساسی و فاسدشدنی است، چگونه می خواهند بار خود را به موقع تحویل دهند و چگونه می خواهند بازگردند؟ چه کسی می خواهد جواب راننده را بدهد؟ چند روزی که ماشین راننده در جاده می خوابد، چه کسی حقوق راننده را می دهد؟ چه کسی حق خواب یا حق توقف راننده را می دهد؟  بنابراین بدون کارشناسی این کار را انجام دادند.

براتی با بیان اینکه  مسئله سوخت، مثل مشکل بیمه تکمیلی، لاستیک و دیگر مشکلات رانندگان نیست که می گویند صبر کنید درست می شود، گفت: سوخت چیزی است که اگر نباشد کامیون فلج می شود. در هر مرحله به هر بهانه ای سهمیه گازوئیل رانندگان را کم کردند و الان هم به طور کلی کارت سوخت رانندگان را مسدود کردند.

وی با بیان اینکه رانندگان یک سهمیه پایه دارند که برای هر ماشین متفاوت است و یک سهمیه براساس پیمایش، گفت: در حال حاضر مشکل رانندگان سهمیه سوخت نیست، بلکه مشکل این است که کارت سوخت همه رانندگان را مسدود کردند و اصلا نمی توانند سوختگیری کنند و می گویند هر ماشینی که مشکل دارد بارنامه و شماره کارت سوخت ارسال کند اما مگر یک ماشین یا دو ماشین مشکل دارد؟ الان همه ماشین های سراسر کشور مشکل دارند. چگونه اطلاعات همه کامیون ها و خودروهای سوخت کشور را بدهیم به سازمان راهداری و سازمان راهداری بدهد به شرکت ملی پالایش پخش یا شرکت ملی نفت یا ستاد سوخت؟

هزار کامیون در سراسر کشور را زمین گیر کرده اند بعد می گویند رانندگان اعتراض و اعتصاب کرده اند

براتی با بیان اینکه هزار ماشین در سراسر کشور زمین گیر شده اند، گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند، حمل و نقل کشور می خوابد و فردا نمی گویند ستاد سوخت یا شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و زیرمجموعه وزارت نفت ماشین ها را زمین گیر کرد، بلکه می گویند رانندگان اعتراض و اعتصاب کردند و بارگیری نکردند. این در حالی است که راننده می خواهد بارگیری کند اما با اینکه در کارت سوخت گازوئیل سهمیه ای دارد، در جایگاه ها ی سوخت  مجاز به سوختگیری نیست و حق خرید سهمیه آزاد را هم ندارد. راننده چه کار کند و چگونه ماشین را به حرکت درآورد؟ 

وی با بیان اینکه یکی از دلایل اجرای این طرح را مقابله با قاچاق عنوان می کنند، گفت: قاچاق سوخت وجود دارد و خصوصا در شهرهای مرزی کشور بسیار زیاد انجام می شود اما زیرمجموعه وزارت نفت به جای اینکه اَبرو این مشکل را درست کند، چشم آن را هم کور کرده است و به دلیل مقابله با قاچاق سوخت، کارت گازوئیل همه رانندگان که مسئولیت حمل و نقل کالاهای اساسی و فاسدشدنی کشور را برعهده دارند را مسدود و همه ماشین ها را در جاده ها زمین گیر کرده است. این در حالی است که ابتدا باید زیرساخت های این طرح را فراهم می کردند.

بازرس کانون رانندگان حمل و نقل بار کشور در ادامه گفت: وقتی یک شرکت حمل و نقل بارنامه ای برای ماشینی صادر می کند واین بارنامه از سوی سازمان راهداری در سیستم ثبت شده است و ستاد سوخت باید بتواند به صورت آنلاین، صدور بارنامه، شماره پلاک کامیون و مبدا و مقصد را استعلام بگیرد تا در این مسیر ماشین بتواند سوختگیری کند و از سهمیه سوخت خود استفاده کند، نه اینکه هنوز زیرساخت طرحی آماده نباشد، کارشناسی نشده و نواقص کار مشخص نباشد، بعد کارت سوخت تمام ماشین ها را مسدود کنند.

وی با بیان اینکه سازمان راهداری هر روز قول مکاتبه و برگزاری جلسه و حل شدن مشکل را به ما می دهد، گفت: فقط امروز و فردا می کنند و نمی دانیم این فرداها کی قرار است بیاید. بالغ بر یک هفته است که درگیر این مشکل هستیم و نمی دانیم کی حل می شود.

براتی با بیان اینکه رانندگان مشکلات دیگری هم دارند که با آنها کنار می آیند، گفت: رانندگان لاستیک دولتی ندارند و لاستیک 3 میلیون تومانی را باید 40 میلیون تومان بخرند.بیمه تکمیلی آنها هم قرارداد کاملی نیست و تعهدات ضعیفی دارد و برخی آیتم ها مثل ویزیت و دندانپزشکی را ندارد و از فرزند دوم به بعد را پوشش نمی دهد. این در حالی است که سیاست دولت و فرمایش رهبر معظم انقلاب همیشه بر فرزندآوری بوده است اما در بیمه تکمیلی رانندگان فرزند سوم به بعد و پدر و مادر شامل نمی شود. بیمه تامین اجتماعی رانندگان جدیدالورود بعد از سال 97 یارانه دولتی بابت بیمه تامین اجتماعی ندارند و این در حالی است که قول داده بودند حل شود و چندین جلسه گذاشتند اما هنوز حل نشده است. بحث مشاغل سخت هم که به نظرم سخت تر و شریف تر از شغل رانندگی نداریم هم حل نشده است و رانندگان را جزو مشاغل سخت قرار نداده اند اما با این همه مشکل انچه هم اکنون رانندگان را زمین گیر کرده است مشکل سوخت است.

کدخبر: 1031804 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟