99 هزار میلیارد تومان وام ازدواج قربانی بی تدبیری و بی مسئولیتی بانک مرکزی / جوانان چه گناهی دارند؟

به گزارش رکنا، بانک مرکزی دیروز در گزارشی از عملکرد شبکه بانکی در حوزه وام ازدواج اعلام کرد که «بیش از 56 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت کرده است.» که این میزان در مقایسه با تکلیف شبکه بانکی تا تاریخ 14 مرداد امسال تحقق 103.5 درصدی داشته است.

تکمیل‌ زودتر از موعد سقف تسهیلات وام ازدواج

سال گذشته رقم مصوب تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در بودجه روی هم 200 هزار میلیارد تومان بود. امسال نیز این عدد بدون تغییر در بودجه 1403 تصویب شد زیرا بانک مرکزی با افزایش آن به 300 هزار میلیارد تومان مخالفت کرد و با درخواست از مجمع آن را به 200 هزار میلیارد تومان کاهش داد.سهم وام ازدواج از این مبلغ در مجموع 155 هزار میلیارد تومان و سهم وام فرزندآوری نیز 45 هزار میلیارد تومان است.

پیگیری‌ها حاکی از این است که سقف پرداخت تسهیلات وام ازدواج تکمیل شده است و تمامی بودجه تصویب شده در مجلس تخصیص یافته است. با وجود این 99 هزار میلیارد تومان از این مبلغ هنوز در فرآیند پرداخت بانک‌ها قرار دارد.طبق اعلام بانک مرکزی در حال حاضر در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کشور حداقل 5 بانک باید برای ثبت نام متقاضیان در سامانه وام ازدواج بانک مرکزی ( ve.cbi.ir) وجود داشته باشد.

با این حال متقاضیان این وام اعلام می‌کنند که در سه ماه گذشته هر بار که به سامانه وام ازدواج مراجعه می‌کنند با این پیام که «در حال حاضر هیچ بانکی در استان انتخابی شما دارای اعتبار نمی‌باشد» مواجه می‌شوند. به این ترتیب امکان ثبت نام برای آن‌ها فراهم نمی‌شود.

پیام‌های خطایی که تمامی ندارد

اخیرا اما متقاضیان با مشکل جدیدی مواجه شده‌اند و آن هم این است که سامانه پیام‌هایی با این عنوان که «شماره تلفن و شماره ملی شما با هم تطابق ندارد» و «تاریخ ازدواج وارد شده با اطلاعات ثبت شده در سامانه سازمان ثبت اسناد یا ثبت احوال کشور تطابق ندارد» نمایش می‌دهد و اجازه ثبت نام به متقاضیان را نمی‌دهد.

روز گذشته بانک مرکزی در گزارش خود این مطلب را عنوان کرد که «تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در روز‌های ابتدایی سال به شبکه بانکی ابلاغ شده است و بانک مرکزی به صورت مستمر بر سامانه تسهیلات رصد و نظارت دارد.»در حال حاضر حدود 230 هزار نفر در صف وام ازدواج قرار دارند و از ابتدای امسال تاکنون نیز 80 هزار نفر این وام را دریافت کرده‌اند. موضوعی که نشان از سرعت پایین بانک‌ها در پرداخت وام به زوج‌های جوان دارد.

پرداخت وام‌های خرد در گرو نظارت بر اعتباردهی بانک‌ها

الناز باقرپور، کارشناس پولی و بانکی در خصوص تعلل بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج مخصوصا در شروع و پایان و دولت‌ها اظهار داشت: به طور کلی اگر نگاهی به اعتبار‌دهی بانک‌ها کنید مشاهده می‌کنید که وام خرد داده نمی‌شود، اما وام‌های در سطح کلان داده می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر من جامع نبودن قوانین مقرراتی که در سطح نظام بانکی اجرا می‌شود، دلیل این اتفاق است و علاوه بر این کسی هم از بانک‌ها نمی‌پرسد که چرا قانون را زیر پا گذاشتید؛ یعنی جریمه‌ای نیست که برای بانک‌ها اعمال شود.

این کارشناس پولی و بانکی با بیان اینکه یکی از ضعف‌ها نبود اراده کافی در نظارت بر روی نوع اعتبار‌دهی بانک‌ها است، گفت: وقتی یک قانونی وضع می‌شود حکم می‌کند که نظارتی بر روی آن باشد حالا یا بانک مرکزی یا مرجع ذیربط باید این نظارت را اعمال کند.

باقرپور ادامه داد: از طرف دیگر می‌بینیم که این بانک‌ها به مقدار کلان وام‌ها و تسهیلاتی به شرکت‌های زیرمجموعه خود و یا به افرادی که دارای قدرت رابطه و چانه‌زنی بالا هستند، پرداخت می‌کنند. شاید یک جاهایی با خود افرادی که در بانک هستند هم گفتگو و مذاکره می‌کنند که وام‌ها را بگیرند و در حساب‌های همان بانک نگه دارند که بانک هم از ناحیه جابه‌جایی حساب تهدید نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید مرجعی برای نظارت بر اعتباردهی بانک‌ها وجود داشته باشد، بیان کرد: در حال حاضر یکی از مسائل ما این است که بخش زیادی از تسهیلات معوق بانک‌ها مربوط به بخشی است که تسهیلات کلان گرفته‌اند نه کسانی که تسهیلات خرد دریافت می‌کنند. بنابراین مرجع نظارتی باید پرسش کند که چرا این اتفاق افتاده است.

منبع: فارس

کدخبر: 1026707 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟