ریال دیجیتال رونمایی شد + مشخصات و نحوه استفاده

به گزارش رکنا، در جلسه‌ای با حضور رییس‌کل ب انک مرکزی ، اعضای هیئت عامل این بانک و مدیران عامل بانکها ریال دیجیتال رونمایی شد.

این پول مشابه با اسکناس، تعهد بانک مرکزی به‌شکل الکترونیکی است.

با اقدامات ⁧ بانک مرکزی⁩ و توسعه فاز آزمایشی خدمت جدید و عملیاتی‌شده "ریال دیجیتال" در جزیره کیش، مشتریان شبکه بانکی از تیرماه 1403 می‌توانند بدون استفاده از پول‌های کاغذی یا کارتهای بانکی، به‌سادگی از طریق کیف پول ریال دیجیتال و تنها با اسکن بارکد تولیدشده توسط نرم‌افزارهای ارائه‌شده، با شیوه‌های نوین خریدهای خود را انجام دهند و یا نسبت به انتقال وجه به کیف پول سایر مشتریان اقدام کنند.

محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در این مراسم گفت: ریال دیجیتال پروژه بسیار بزرگی است، جزو برترین کشورهای دنیا در زمینه بانکداری الکترونیک و شمولیت مالی قرار داریم.

وی افزود: 93.5  درصد اشخاص بالای 18 سال ایرانی به خدمات بانکی و بانکداری الکترونیک دسترسی دارند. این اتفاق در شرایط تحریم هست؛ هر ایرانی به صورت میانگین روزانه 5 تراکنش بانکی دارد.

مشخصات ریال دیجیتال و نحوه استفاده از آن

مهران محرمیان در آیین رونمایی اجرای آزمایشی پروژه ریال دیجیتال که در مرحله نخست در جزیره کیش عملیاتی شده است، گفت: خوشبختانه در گروه برترین کشورهای دنیا در زمینه تراکنش های مالی هستیم و ۹۳.۵ درصد از مردم واجد شرایط ایران به شبکه بانکی دسترسی دارند.

وی گفت: به صورت میانگین هر ایرانی در روز پنج تراکنش انجام می‌دهد و در سامانه شتاب سالانه ۵۰ میلیارد تراکنش ثبت می‌شود.

معاون فناوری بانک مرکزی افزود: با حذف اسکناس از جیب‌های مردم، برخی برای پرداخت‌های خرد خود دچار مشکل می‌شدند و تصمیم برآن شد که به سمت چاپ پول دیجیتال حرکت کنیم.

محرمیان خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات تراکنش‌های خرد در کشور در مرحله اول تراکنش‌های خرد برای ریال دیجیتال انتخاب شد.

وی در رابطه با ماهیت ریال دیجیتال گفت: ریال دیجیتال عملا اسکناس است و همه مولفه‌های اسکناس به غیر از فیزیک اسکناس را دارد و با آن می‌توان در حداکثر فاصله و حداقل زمان تراکنش انجام داد.

به گفته وی، ریال دیجیتال عملا همان اسکناس بوده و تنها فرق آن حذف کاغذ و فیزیک است که با استفاده از آن به راحتی و به سرعت می‌توان خرید یا انتقال وجه انجام داد.

معاون فناوری بانک مرکزی افزود در پایان تاکید کرد: در پروژه ریال دیجیتال تراکنش در مرحله نخست با کد دیجیتال و بارکد انجام می‌شود و در مراحل بعدی با nfc نیز انجام می‌شود.

گفتنی است؛ ایران با اجرای این عملیات به عنوان سیزدهمین کشور دنیا در استفاده از پول دیجیتال بانک مرکزی قرار گرفته است.

ریال دیجیتال در مرحله آزمایشی/ چک دیجیتال در راه است

محمدرضا فرزین در مراسم رونمایی از ریال دیجیتال، اظهارداشت: اعداد و ارقام و شواهد نشان میدهد در حوزه بانکداری الکترونیک جزو برترین‌ها در دنیا هستیم؛ عموم مردم ایران دسترسی لازم به خدمات بانکی را به صورت الکترونیکی دارند.

وی با بیان اینکه سهم اسکناس و‌مسکوک به 1.3 درصد رسیده است، افزود: یکی از روسای بانکی کشورهای عربی به من گفت خیلی تعجب کردم در روستاها هم پوز دارید! از گستردگی خدمات بانکی کشور ما تعجب کرده بود.

او با اشاره به ریال دیجیتال گفت: ریال دیجیتال با رمز ارز متفاوت است؛ در حوزه رمز ارز هم اقداماتی انجام شده که بعدا اعلام می کنیم. در ریال دیجیتال الان به مرحله آزمایشی رسیدیم و بعد از آن وارد مرحله اجرایی می شویم.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: امادگی در جزیره کیش بوجود امده و زیرساخت ها فراهم شده است؛ اولین منفعت این کار، بسترسازی برای توسعه اقتصاد دیجیتال است، از سوی دیگر عملیات سیاست پولی را تسهیل و دقیق تر می کند. ضمن اینکه ابزار پدافندغیرعامل هم هست.

فرزین با بیان اینکه کم اثر شدن تحریم ها منفعت دیگر ریال دیجیتال است، تصریح کرد: ریال افشور‌ نیز‌طرح بعدی است که بزودی با روسیه شروع میکنیم؛ با سایر کشورها نیز درحال مذاکره هستیم.

او ادامه داد: اخرین‌نکته هم اینکه کیش را انتخاب کردیم چراکه این جزیره خودش را جزیره نواور معرفی کرده و بستر سازی مناسبی هم در این بخش انجام شده است.

فرزین با بیان اینکه استقبال مردم از این طرح در توسعه ابزارهای مختلف بسیار اهمیت دارد، گفت: سامانه های ارزی و نظارتی هم دارای اهمیت است و در اینده نزدیک سامانه های متمرکز نظارت هوشمند خواهیم داشت.

رییس کل بانک مرکزی به برنامه این بانک برای ایجاد سامانه یکپارچه ارزی اشاره و تصریح کرد: بزودی سامانه ارز توافقی افتتاح می شود؛ سایر سامانه ها هم در دستور کارمان است.

او با اشاره به اینکه چک دیجیتال هم در حال توسعه است، گفت: طرح توسعه اعتبارسنجی پوشش 100 درصدی خواهد داشت و تمام مردم دارای رتبه اعتباری خواهند شد که بزودی افتتاح می شود.

کدخبر: 1011355 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟