رئیسی: آمار سقط جنین نگران کننده است؛ دستگاه قضا ورود کند/ آقای رئیس جمهور علت اصلی را باید در وزارت بهداشت،اقتصاد و کار جستجو کنید!
به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،رئیسی امروز  آمار سقط جنین نگران کننده است؛ دستگاه قضا ورود کند."

رئیس‌جمهور در مراسم اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت تاکید کرد:یکی از مسائل مهم مساله سقط جنین است که باید جلوی آن گرفته شود جز در مواردی که پزشک حاذق اعلام کند که ضرورت دارد.

حال سوال این است که کاهش آمار سقط جنین با ورود دستگاه قضا کاهش می یابد یا بهبود عملکرد وزارت بهداشت و اقتصاد و فرهنگ؟

افزایش آمار سقط جنین در یک کشور می‌تواند به عوامل مختلفی برمی‌گردد، این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

عدم دسترسی به خدمات بهداشتی از عوامل است که در توضیح آن می توان گفت: وقتی دسترسی به خدمات بهداشتی و خدمات پزشکی مناسب برای زنان باردار محدود است،این موضوع می‌تواند باعث افزایش آمار سقط جنین شود.

فقدان آموزش‌های بهداشت جنسی از عوامل دیگر است که در واکاوی آن باید گفت: عدم دسترسی به آموزش‌های بهداشت جنسی و برنامه‌های تربیتی مناسب می‌تواند باعث افزایش آمار سقط جنین شود.

فقدان محافظت قانونی برای حقوق زنان می تواند از دیگر عوامل باشد . مستندات جهانی نشان می دهد که در برخی کشورها، حقوق زنان به خصوص در زمینه تصمیم‌گیری درباره باروری و دسترسی به خدمات بهداشتی ممکن است محدود باشد که می‌تواند منجر به افزایش آمار سقط جنین شود.

فقدان روش‌های انتظام خانواده موثر هم در این امر اثرگذار است که عدم دسترسی به روش‌های انتظام خانواده موثر و اطلاعات کافی در این زمینه نیز می‌تواند باعث افزایش آمار سقط جنین شود.

و اما عوامل اجتماعی و اقتصادی را نباید در این موضوع به حاشیه برد و به آن بی توجهی کرد. عوامل اجتماعی و اقتصادی مانند فقر، بیکاری، نابرابری جنسیتی و فشارهای اجتماعی مختلف نیز می‌توانند تأثیرگذار بر افزایش آمار سقط جنین باشند.

در پایان می توان گفت،  قبل از ورود دستگاه قضا نباید کارنامه چند وزارتخانه دولت مورد بررسی قرار گیرد. لازم است که دولت، در بخش بهداشت و درمان ، افزایش حقوق زنان، کاهش بیکاری و فقر و  روش‌های انتظام خانواده موثر و حل مسائل اجتماعی و اقتصادی تلاش کنند تا سقط جنین کاهش یابد.

 

 

 

کدخبر: 998615 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟