سرنوشت هوتک های سیستان و بلوچستان چه شد؟/ طبق روزشمار وزارت نیرو تا پایان 1403 باید به 475 روستا آبرسانی شود

 به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هوتک ها همچنان در سیستان و بلوچستان هستند و جان می گیرند و سلامت و بهداشت منطقه را درگیر خود کرده اند. مرگ 48 کودک در هوتک های دشتیاری طی ده سال یک آمار تلخ است. عقب ماندگی شدید در حصارکشی هوتک ها نشان از کم توجهی به مطالبه رسانه ها، فعالان اجتماعی و مردم منطقه است.

در این میان حذف هوتک ها از بستر تامین آب انسان های منطقه سیستان و بلوچستان از وظایف وزارت نیرو است.برنامه وزارت نیرو برای آب رسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان چیست؟

به گزارش خبرنگار رکنا،  وزارت نیرو برای آبرسانی به روستاهای سیستان بلوچستان چند طرح در دست اقدام دارد. که برای سرانجام رسیدن آنها باید طرح به عمل با سرعت بیشتری فاصله خود را طی کند.

اولین طرح وزارت نیرو

طرح جهاد آبرسانی  پروژه ای است که در آن 10 هزار روستا را در عرض 4 سال اّبرسانی خواهد کرد. اما سرنوشت آن تا این تاریخ چگونه است. این پروژه تا کنون40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته  ودر 5554 هزار روستا اجر شده است، بیشترین حجم پروژه هم دربخش سیستان است. در این پروژه 70 روستا در سیستان و بلوچستان، 76 هزار 250 خانوار و جمعیتی معادل 337 هزار نفر تحت پوششش قرار داده است. تا پایان این  طرح جهاد آبرسانی قرار است تمام روستاها به آب شرب بهداشتی مجهز می شوند.

دومین طرح برای حذف هوتک ها از منبع تامین آب انسان ها

دومین طرح در راستای ساماندهی هوتک ها در حال اجراست که برای جلوگیری از حمله گاندوها  هوتک ها حصار کشی می شود و انتقال آب با موتور پمپ به مکانی دیگر صورت خواهد گرفت تا در مصازف کشاوری به کار گرفته شود. سرعت این طرح با توجه به آسیب هایی که هوتک ها به منطقه وارد می کنند باید بیشتر شود.

سومین طرح وزارت نیرو برای هوتک ها ساخت 3 آب بند

سومین طرح در این راستا ساخت3  آب بند است. این بندها با ارتفاع 3 -4 متر و طول 30 کیلومتر100 میلیون متر مکعب آب را ذخیره می کند. وقتی آب شرب پایدار بهداشتی را ر اختیار مردم قرار می دهیم دیگر نیاز به هوتک ندارند.هوتک ها عمدتا در بلوچستان و در سمت چابهار است،در مناطقی که بارش دارد با ساخت این هوتک ها آب را جمع آوری و نگه داری می کنند.

طبق اطلاعات رکنا، تا کنون به 701 روستا در این طرح آبرسانی  شده است.

و اما جدول آبرسانی که زیر دست مسئولان اجرای طرح ها و پروژه های آبرسان به روستاهای سیستان بلوچستان در طرح جهاد آبرسانی اینگونه است و روزشمار آن چنین است که در ادامه مشاهده می کنید و می توانید رصد کنید که آیا طبق برنامه به نتیجه می رسد یا خیر

 

ردیف

تعداد روستا

ماه

سال

1

 65

اردیبهشت

1403

2

20

تیر

1403

3

22

مرداد

1403

4

210

شهریور

1403

5

52

دی

1403

6

25

بهمن

1403

7

81

اسفند

1403

 
 

 

 

 

کدخبر: 995078 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟