تعلیق اساتید دانشگاه، سطح علمی را کاهش و ناآرامی ایجاد می کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها اخبار تعلیق اساتید دانشگاه های دولتی طی یک اخبار زنجیره ای در حال انتشار است. اما سر زنجیره تعلیق اساتید دانشگاه را می توان در سال 97 و 98 و از دانشگاه آزاد پیدا کرد. زمانی که رئیس ادارهٔ جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی آن زمان، پایش افکار اساتید دانشگاهی را آغاز شد.

پایش افکار اساتید به قصد تربیت دانشجویان بدون نقد، به حتم از ابتدا شکست خورده است زیرا دانشجوی دهه 70 و 80 را نمی توان با تفکر دهه 40 و50 و سیستم مدیریتی دهه 60 هدایت و تربیت کرد. این مسیر نه تنها شکست می خورد که باعث بروز ناآرامی و جدال بیشتر بین نسلی خواهد شد.

گفتنی است، همان سال روند پاکسازی  مدیریت اداره و جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مورد نقد قرار  گرفت و در نهایت با افزایش نقدها ، وی از دانشگاه آزاد رفته و در ادامه دبیر ستاد امر معروف و نهی از منکر شد .

با تمام تاکیدها بر گفتمان، بین تضادهای تفکرها، به قصد آرامش اجتماعی و سیاسی کشور، اما ساختار آموزشی کشور به نظر به این تاکید ها توجه ندارد.

همین جا به نتیجه اینگونه پاکسازی ها گذشته از ایجاد ناآرامی می توان به کاهش سطح علمی کشور نیز اشاره داشت. وقتی اساتید برجسته کشور که از هفت خوان گزینش در سالهای گذشته عبور کرده اند و از جمع نخبگان کشور، این افراد خارج شدند و تدریس را شروع کردند، کنار گذاشته می شوند و به جای این افراد اکثریت ،اساتیدی با سطح علمی نه چندان برجسته، مدرس دانشگاه می شوند، حاصل کامل مشخص است و سطح سواد دانشگاه های ایران و سطح علمی دانشجویان را شکل می دهد که به حتم به سمت صعود و توسعه نخواهد بود.

البته روند اخذ مدارک اساتیدی که قرار است جایگزین اساتید برکنار شده شوند نیز قابل تامل است و نگاهی به روند اهدای مدرک در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد را قابل توجه می کند.

در همین راستا می توان توجه به گزارش مرکز پژوهش های مجلس جلب کرد. گزارشی که در آن ذکر شده بود که 40 درصد پایان نامه ها، کپی برداری است. سر خط پایان نامه های کپی برداری شده را می توان در مدارک کیلویی که اهدا شد یافت و در مجموعه به کل این چرخه توجه کرد و تامل داشت.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

 

کدخبر: 923229 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟