پدران مهشاد و ریحانه: تجریشی به جلسه بعدی دادگاه احضار می شود/ وکیل پرونده چند روز قبل از دادگاه استعفا داد/گفت مسافت زیاد است!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 26 مرداد جلسه رسیدگی به پرونده اتوبوس خبرنگاران در شعبه 118 دادگاه کیفری دو ارومیه برگزار شد. سبحان نجفقلیان، وکیل خانواده ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی درباره جلسه دادگاه گفته بود:«جلسه دادرسی عادلانه بود. همه شکات و متهمان فرصت کافی برای دفاع داشتند. قاضی هم سؤالات خوبی پرسید و معتقدم که اگر این جلسات و تحقیقات ادامه یابد، همه مواردی که مدنظر شکات است، مورد بررسی قرار خواهد گرفت». اما علی مجتهدزاده وکیل این دو خانواده و پرتو برهانپور، توکیل علی مجتهدزاده در این پرونده هر دو چند روز مانده به جلسه دادگاه استعفا دادند.

 دلیل این استعفا اما آنچه به گفته خانواده های ریحانه و مهشاد عنوان شد «بعد مسافت» از سوی این دو وکیل ذکر شده است. دلیلی که بعد از چند سال انتظار و در آستانه حصول نتیجه چندان منطقی به نظر نمی رسد. این در حالیست که سبحان نجفقلیان وکیل سوم خانواده های مهشاد و ریحانه بعد از جلسه دادگاه تاکید داشت که مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه هم در این سانحه و مرگ دو خبرنگار مسئولیت کیفری و جزایی دارند.

برای اطلاع از دلیل طولانی بودن روند رسیدگی و استعفای یکی از وکلا و توکیل وی در این پرونده با سیدحسین یاسینی، پدر ریحانه یاسینی به گفتگو نشستم. او به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: بعد از وقوع حادثه اتوبوس خبرنگاران و فوت دخترم به ما گفتند که آقای مجتهدزاده وکیل خوبی است و چند بار نیز از طریق برخی از دوستان به ما پیام فرستادند که تمایل دارند وکالت این پرونده را برعهده بگیرند و چون خارج از کشور بودند و دوستان نیز از روی شناختی که داشتند، بودن وی را به صلاح پرونده دانستند، ما حضور او را قبول کردیم.

وی افزود: بعد از آن خانم پرتو برهانپور با من تماس گرفت و گفت مدارک خودتان را بفرستید و ما بعد از اینکه گفتیم وکیل داریم و وکیل ما آقای مجتهدزاده است گفتند که از طرف آقای مجتهدزاده تماس گرفتند و بعدها فهمیدیم که این خانم در دفتر علی مجتهدزاده کار می کند و در این پرونده توکیل آقای مجتهدزاده است.

پدر ریحانه یاسینی با اشاره به اینکه در طول دو سال گذشته آقای مجتهدزاده نه ما را به حضور پذیرفتند و نه به ما زنگ زدند، تاکید کرد: یک بار از دفتر آنها زنگ زدند و گفتند که یک جلسه کارشناسی توسط دادگاه ارومیه برگزار می شود که قرار است 5 نفر از کارشناسان در حوزه های مختلف جاده ای که اتوبوس از آنجا تردد کرده را کارشناسی کنند به درخواست ما تعویق افتاده است و ما هم از آنها تشکر کردیم.

پدر ریحانه یاسینی : وکیل ما فقط به دنبال مصاحبه بود!

وی با اشاره به اینکه چند ماه بعد از این اتفاق یک جلسه دادگاه تشکیل شد، بیان داشت: من همراه با پدر مهشاد کریمی در این جلسه حاضر شدیم و مطلع شدیم که علی رغم درخواست خانم برهانپور وکیل ما، این جلسه کارشناسی در ارومیه لغو نشده است و قاضی هم یک توبیخ نامه بر روی پرونده گذاشته بود که چرا نه وکیل و نه شاکی در این جلسه حضور ندارند.

سیدحسین یاسینی ادامه داد: این اتفاق باعث شد تا هم کارشناسان رسمی دادگستری و هم نماینده دادگاه از ما دلخور باشند که چرا در این جلسه حاضر نشده بودیم و شاید اگر ما در آن جلسه حاضر بودیم پرونده تا این حد به طول نمی انجامید.

وی اضافه کرد: ما بعد از مدتی متوجه شدیم که اصلا این خانم نه صحبتی انجام می دهد و نه دفاع مطلوبی از پرونده می کند و تعداد غیبت های او نیز در جلسات دادگاه زیاد می شود .به همین دلیل ما نیز یک وکیل دیگر اختیار کردیم تا هم ساکن شهر ارومیه باشد و هم اینکه بتواند کارهای ما را در آنجا به نحو احسن پیگیری کند.

پدر ریحانه یاسینی  بیان کرد: این اتفاق ادامه پیدا کرد تا ماه گذشته و چند هفته مانده به جلسه دادگاه تماسی با آقای کریمی پدر مهشاد از طرف دفتر خانم برهانپور گرفته می شود و از ما درخواست می کنند که به دلیل بعد مسافت از وکالت این پرونده کنار گذاشته شوند. من این مساله را نپذیرفتم و در نهایت آنها خودشان استعفا دادند.

حضور تجریشی در جلسه دادگاه

وی تاکید داشت: به ما اطلاع دادند و گفتند که در جلسه آینده دادگاه  تجریشی (معاون سابق مدیر سازمان محیط زیست کشور) را هم به جلسه دادگاه احضار خواهند کرد تا پاسخگوی سوالاتی باشند.ز

سیدحسین یاسینی با اشاره به اینکه وکیل ما با رفتار غیرحرفه ای استعفا داد، گفت: تصور ما این است که چون از تب و تاب رسانه ای این مطلب کاسته شده از ادامه فعالیت منصرف شدند اما در بدبینانه ترین حالت که ما هم امیدواریم اینگونه نباشد احتمال توصیه های پشت پرده از سوی افرادی همچون مدیران سابق ستاد احیای دریاچه ارومیه وجود دارد.

«ما الان معنی ذره ذره آب شدن را میفهمیم»

پدر مهشاد کریمی در ابتدای مصاحبه جمله ای گفت که تصور می کنم تا پایان عمر فراموش نکنم، او گفت: «ما الان معنی ذره ذره آب شدن را میفهمیم». ابوالفضل کریمی در ادامه در تشریح اتفاقات قبل و بعد از دادگاه 26 مرداد، بیان کرد: زمانیکه این اتفاق افتاد من و مادر مهشاد در حال خرید برای مراسم عروسی او بودیم که 5 روز بعد بود و این داغ بزرگی بر دل ما گذاشت که هیچ وقت فراموش نخواهیم کرد.

او افزود: آقای مجتهدزاده در ابتدا به ما گفتند که به صورت رایگان وکالت ای پرونده را بر عهده می گیریم و ما هم از آنها خواستیم که هزینه این فعالیت را دریافت کنند زیرا رایگان بودن در روند رسیدگی به پرونده خلل ایجاد می کند. روند پرونده در طول این دو سال به طوری پیش رفت که ما بعد از یک سال یک وکیل دیگر از ارومیه اختیار کردیم.

وی بیان کرد: خطاب شکایت ما به دو نهاد بود، ستاد احیای دریاچه ارومیه و اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی اما متاسفانه روند رسیدگی خیلی طولانی شده است که یکی از دلایل آنها این است که وکیل ما تنها مشغول مصاحبه بوده و رسیدگی به پرونده جزء اولویت های آنها نبود.

پدر مهشاد کریمی تاکید کرد: خانم برهانپور که توکیل آقای مجتهدزاده وکیل ما بودند تنها در یک جلسه ابتدایی دادگاه حضور داشتند و در جلسات قبلی و بعدی به دادگاه نرفتند و کار به جایی رسید که دادگاه به ما اعلام کرد که به آنها بگوییم که اگر دوباره در جلسه شرکت نکنند از وکالت عزل خواهند شد.

وی گفت: من تصور می کنم بعد مسافت و هزینه بر بودن و همچنین فرسایشی بودن رسیدگی به پرونده باعث شد که مجتهدزاده و برهانپور با این مساله به مشکل بربخورند اما آقای مجتهدزاده در توییتی نوشته بود که یک سال پیش از وکالت پرونده کنار کشیده اند در حالیکه آنها یک هفته قبل از دادگاه 26 مرداد 1402 به ما اعلام کردند و این بسیار کار غیراخلاقی بود.

ابوالفضل کریمی افزود: خانم برهانپور در تماسی که یک هفته قبل از دادگاه با من داشت گفت که بلیط هواپیما پیدا نمی شود و تاخیر دارد ،ما به ایشان گفتیم  آقای مجتهدزاده شما را توکیل کرده است و باید در جلسه دادگاه حضور داشته باشید اما آنها توجهی به صحبت های ما نکردند.

وی با تقدیر از فعالیت های محمد داسمه وکیل خبرنگاران گفت: اگر استدلال ها و پیگیری های وی نبود خیلی وقت پیش پرونده بسته شده بود و حق و خون دختران ما ضایع شده بود.

وی تاکید کرد: از نظر ما که خانواده داغدار این دو خبرنگار حوزه محیط زیست هستیم  آقای عیسی کلانتری ، مسعود تجریشی و مدیران وقت محیط زیست استان آذربایجان غربی همگی باید توضیح بدهند و به اندازه سهمی که در این اتفاق داشتند در مقابل مردم و دوستان و خانواده این دو نفر پاسخگو باشند.

کدخبر: 921906 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟