ماجرای قوطی کبریت سازی در آموزش و پرورش / سازمان نوسازی: از 1402 به بعد معماری مدارس متحول می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چقدر مدارس کشور برای حضور دانش آموزان در فضایی بزرگ و دارای امکاناتی جهت رشد مهارت های فردی و اجتماعی آماده است؟ چه زمانی قرار است مدرسه سازی در کشور از «قوطی کبریت سازی» فاصله بگیرد؟ چه زمانی قرار است آموزش و پرورش به سمت ساخت مجتمع آموزشی حرکت کند؟ چه زمانی قرار است مدرسه سازی در کشور به شکلی باشد که تراکم دانش آموز در کلاس ها به حد نرمال کشوری برسد تا نه تنها معلم برای هر دانش آموز به میزان کافی وقت بگذارد بلکه خود دانش آموزان هم فرصت کافی برای درک مطالب مطرح شده در کلاس و پرسش و پاسخ درباره آن داشته باشند؟ این سوالات را از یک مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش جویا شدیم تا ببینیم برای این موضوع مهم چه برنامه ای در پیش دارند.

مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه یکی از جهت گیری های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، حرکت به سمت ساخت مدارس بزرگ مقیاس است، گفت: ما به مدارسی بزرگ مقیاس می گوییم که بیشتر از 12 کلاس داشته باشد. از زمان تدوین سند تحول تا کنون، کارهای لازم مربوط به اجرایی و عملیاتی شدن این موضوع انجام شده است من نام آن را «نسل دوم ساخت مدارس در ایران» گذاشته ام. در سند تحول هم به این مدارس بزرگ مقیاس «حیات طیبه» گفته می شود؛ یعنی چهار دوره آموزشی در این مدارس وجود دارد و دانش آموز از مقطع ابتدایی وارد و از دبیرستان خارج می شود. معمولا این مدارس باید بالای 6 هزار متر الی 12 هزار متر باشند.

16 مدرسه بزرگ مقیاس تا پایان سال تحویل می شود

وی گفت: پروژه حیات طیبه ساری، آخرین پروژه ای بود که حدود 11 هزار متر مربع با همکاری بنیاد برکت شکل گرفت و به بهره برداری رسید. در کشور، 56 پروژه عظیم مقیاس تعریف و عملیاتی شده است که 40 تا از آنها تحویل داده شده و 16 تای باقی مانده تا پایان سالجاری تحویل داده خواهند شد.

عبداللهی تاکید کرد: برنامه این است که ساخت پروژه های متوسط و بزرگ مقیاس را به ویژه در شهرهای بزرگ و مراکز استانها در اولویت قرار دهیم و مشارکت خیرین را نیز در این راستا جلب کنیم. برای نمونه در کرمان برای پروژه های مسکن مهر، ساخت دو مدرسه بزرگ مقیاس را شروع کرده ایم که یکی از آنها، مهرماه امسال و دیگری در دهه فجر افتتاح خواهند شد که 43 کلاس درس دارند.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، افزود: همچنین ساخت مدارس بزرگ مقیاس به گونه ای پیش خواهد رفت که مدرسه کانون محله شود. این به آن معناست که همزمان با اینکه مدرسه به دانش آموزان خدمات می دهد، به خانواده های دانش آموزان و طیف گسترده ای از جامعه محلی نیز خدمات ارائه می دهد. در واقع مدرسه از صرفا یک فضای آموزشی بودن به یک باشگاه اجتماعی در اختیار محله تبدیل می شود.

او در پاسخ به اینکه چرا در ساخت مدرسه، حتی در پروژه های بزرگ مقیاس، به زیباسازی مدرسه توجهی نمی شود، گفت: بعد از انقلاب، سه دوره را در حوزه مدرسه سازی تجربه کردیم. نخست دوره کمّی گرایی بود؛ چراکه جمعیت دانش آموزی بالا بود و سازمان نوسازی می بایست پر سرعت مدرسه تولید می کرد و به سمتی رفتیم که سرانه یک و نیم متری اوایل انقلاب برای هر دانش آموز را به 5/22 متر مربع رسانیدم. بعد از آن در دهه 80، شرایطی را ایجاد کردیم که فضاهای آموزشی باکیفیت باشند. در این راستا، حداقل زیبایی های محیطی و معماری را در ساخت مدارس رعایت کردیم.

عبداللهی تاکید کرد: از اوایل دهه 90، هویت بخشی در مدرسه سازی کشور برای ما اهمیت پیدا کرد. ما در ابتدای مسیر هویت بخشی هستیم. از این منظر که توجه به حوزه معماری ایرانی، معماری اسلامی، توجه به زیست بوم و... را در دستور کار قرار داده ایم. در سند تحول بنادین آموزش و پرورش هم به این موضوع تاکید شده است که معماری مدارس باید تحسین برانگیز باشد.

از سال 1402 به بعد شاهد تحول در معماری مدارس خواهید بود

وی افزود: وقتی مدرسه با مصالح خوب و شکل خاص ساخته می شود، روی بوم منطقه هم تاثیر مثبت می گذارد. کاری که در این قالب اتفاق می افتد باید یک ضابطه گذاری ملی برای این کار انجام شود در حوزه معماری مدارس و یک نهاد مشخص این مهم را مدیریت کند. برای این مهم، ضوابط و مقررات سیما و منظر فضاهای آموزشی را با استفاده از ظرفیت شورای معماری مدارس تدوین کردیم. این ضابطه در سازمان نوسازی مدارس تنظیم شده و در مرحله نظرخواهی از اهل فن است. فکر می کنم این ضابطه، یک فیلتر خوب برای تغییر سبک معماری مدارس خواهد بود و تغییر چشم گیری در ساخت مدارس از سال 1402 به بعد خواهیم داشت.  

کدخبر: 911885 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟