توافق را در ایستگاه عربستان متوقف نکنید/ هزینه قطع روابط ایران و عربستان را مردم ایران پرداختند

مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به توافق اخیر ایران و عربستان تصریح کرد: مذاکره با جهان همواره به نفع کشور است و این توافق نشان داد که اگر استراتژی مذاکره در دستور کار کشور قرار بگیرد می تواند تاثیرات مثبتی برای اقتصاد کشور داشته باشد.

وی افزود: تعامل با کشورهای توسعه یافته می تواند به نفع منافع ملی و به ضرر دشمنان ما باشد و آن گروه تندرویی که به سفارت عربستان حمله کردند در واقع در زمین دشمن بازی کردند و این باعث محکومیت ما در تمام دنیا شد.

این اقتصاددان تاکید کرد: اقتصاد ایران در حال حاضر درگیر چند مشکل اساسی است که اولین آن بسته بودن اقتصاد ما است یعنی در حقیقت ما تعاملی با جامعه جهانی نداریم و همین مساله باعث ایجاد بی ثباتی در اقتصاد ایران شده است این در حالیست که ایران دومین کشوری است که مردم آن در ترکیه مسکن خریده اند و این نشان دهنده حجم عظیم خروج سرمایه از کشور است.

استاد اقتصاد دانشگاه های کشور ادامه داد: مدیران و مسوولان کشور باید بدانند که پیشبرد این سیاست در کشور نه تنها باعث جلوگیری از ورود سرمایه به کشور خواهد شد بلکه باعث خروج سرمایه نیز می شود و این برای یک اقتصاد پرظرفیتی مانند ایران اتفاق ناگواری محسوب می شود.

بعد از حمله به سفارت اقتصاد ایران در گرو سیاست قرار گرفت

پازوکی در پاسخ به این سوال که حمله به سفارت عربستان در سالهای اخیر چه زیانی برای اقتصاد ایران در سالهای اخیر داشت، بیان کرد: بعد از حمله به سفارت اقتصاد ایران در گرو سیاست قرار گرفت و خصوصا سیاست خارجه و این نشان داد که در یک سیاست خارجه بسته شما نمی توانید به سوی ثبات اقتصادی حرکت کنید.

وی اضافه کرد: از فروردین امسال تاکنون ارزش پول ملی نزدیک به 70 درصد کاهش یافت و علت اصلی این مساله دقیقا بسته بودن اقتصاد کشور و عدم تعامل با جهان بود.

این اقتصاددان یادآور شد: دولت ایران باید سعی کند یک سیاست مطلوب با جهان و به ویژه آمریکا داشته باشد و این توصیه من به تمامی مدیران کشور در حوزه اقتصادی است زیرا اگر یک شرکت آمریکایی اکنون در ایران سرمایه گذاری کند تمامی تحریم ها برداشته خواهد شد و این تاثیر شگرفی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت.

استاد اقتصاد دانشگاه های کشور عنوان کرد: متاسفانه برخی از مسوولان ما در کشور تصور می کنند که هرگونه ارتباطی با جهان و یا حضور اقتصادی ایران در یک کشور غربی یا حضور آن کشور در ایران به منزله وادادگی است در حالیکه این به معنی ثبات بخشی به اقتصاد کشور است.

چرا روسیه و چین عضو اصلی FATF هستند؟

پازوکی اظهار داشت: ارتباط سیستم بانکی ایران با جهان تقریبا صفر است و ما باید توجه داشته باشیم که با روش اقتصاد چمدانی نمی توان ثبات را به اقتصاد کشور برگرداند منتقدان پیوستن ایران به FATF باید به این سوال پاسخ دهند که اگر این سیستم و سازوکار مالی یک سیستم آسیب زا به اقتصاد کشور است چرا روسیه و چین عضو اصلی این سازوکار مالی هستند در حالیکه تندروهای داخلی به ما اجازه پیوستن به FATF به عنوان عضو عادی را نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه در روند قطع روابط بین دولت ایران و عربستان بزرگترین هزینه ها بر مردم ایران تحمیل شد، گفت: اگر برجام باقی مانده بود شاخصه های اقتصادی کشور الان در وضعیت خیلی بهتری قرار می گرفت و ما بعد از امضای برجام برای اولین بار بعد از سالها شاهد دو رقمی شدن نرخ رشد اقتصادی و تک رقمی شدن نرخ تورم شدیم و شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران حضور پیدا کردند.

این اقتصاددان افزود: متاسفانه اقتصاد ایران در گرو سیاست خارجه است و مسوولان ما نباید اجازه دهند این وضعیت ادامه داشته باشد. ما باید توجه کنیم که روند بهبود وضعیت اقتصاد کشور در نقطه توقف با عربستان ختم نمی شود و ما باید این سیاست را در مورد سایر کشورهای جهان نیز اتخاذ کنیم و توافق را در ایستگاه عربستان متوقف نکنیم.

اقتصاد جمعه و شنبه نمی شناسد

استاد اقتصاد دانشگاه های کشور تصریح کرد: متاسفانه به آقای رییس جمهور گزارشات غلطی ارایه می دهند و چند هفته پیش می گفتند که در روز جمعه این دشمن است که نرخ ارز را بالا می برد و این در حالی بود که توافق ایران و عربستان در روز جمعه اعلام شد و نرخ ارز پایین آمد و این یعنی اینکه بازار رفتار دقیق و اقتصادی خود را نشان خواهد داد و منتظر جمعه و شنبه و تعطیلی نخواهد بود و این خاصیت اقتصاد است.

پازوکی بیان داشت: توافق با عربستان نسخه مقطعی است و ما نباید به آن به چشم یک استراتژی نهایی نگاه کنیم. متاسفانه بعد از 18 ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم همچنان مشخص نیست استراتژی اقتصادی دولت چیست و این ضعف بزرگی برای کشور و دولت محسوب می شود.

کدخبر: 876569 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟