پارک خواری ۴۰ هکتاری در تهران ! / شهردار منطقه 19 فاش کرد

به گزارش رکنا، تورج فرهادی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: منطقه 19 در جنوب شرق تهران واقع شده و از مناطق لبه‌ای محسوب می‌شود. ناحیه سه ای منطقه که در گذشته معروف به خلازیر بوده و بخش عمده‌ای از آن در حریم بوده در سال ۸۶ از حریم وارد محدوده شده است.

شهردار منطقه ۱۹ خاطرنشان کرد: ناحیه سه بیشتر شامل اراضی زراعی بوده و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در چه مقطعی چه اتفاقاتی در چهار دهه اخیر در این ناحیه رخ داده است.

وی با اشاره به نقش پشتیبانی منطقه ۱۹ در طرح جامع اظهار کرد: با توجه به لبه‌ای بودن این منطقه ماهیتاً مهاجرپذیر است و ناحیه سه با توجه به اینکه از حریم وارد محدوده شده اغلب لکه سفید بوده و بخش عظیمی از آن موقوفه است که شامل سه موقوفه است که شامل ۶۰۰ هکتار می‌شود و مابقی دارای مالکیت‌های خصوصی دارند.

فرهادی بیان کرد: با توجه به ورود اراضی زراعی به محدوده شهر ارزش افزوده ویژه ای ایجاد شد و در معرض تغییر کاربری و سواستفاده قرار گرفت و اراضی را بدون اذن موقوفه و مدیریت شهری تفکیک کردند و با قولنامه به مردم فروختند و بر همین اساس موقوفه و مدیریت شهری قائل به همکاری با این افراد نبودند.

شهردار منطقه ۱۹ بیان کرد: متأسفانه گاهاً دیده می‌شود که ساختمانی که به خلاف ساخته می‌شود دارای آب، گاز و برق است و در کنار این موارد عده‌ای سودجو تلاش کردند مردم را در مقابل حاکمیت، مدیریت شهری و موقوفه قرار دهند.

وی در ادامه اذعان کرد: ساخت و سازها توسط تیم‌هایی حمایت و پشتیبانی می‌شود که دارای زر و زور هستند تا از حقوق عمومی به نفع خود مصادره کنند.

فرهادی ادامه داد: تصمیم بر این شد که با این رویه غلط برخورد شود؛ بخش اعظمی از این اراضی دارای طرح شدند و دارای کاربری شدند و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند مجوزات لازم را بگیرند؛ البته این موضوع مشروط به احراز مالکیت نسبت به اراضی است.

شهردار منطقه ۱۹ در ادامه افزود: اگر مالکیت و مجوزهای موقوفه آماده باشد و پهنه و کاربری رعایت شده باشد، اشخاص به راحتی می‌توانند پروانه بگیرند و بر اساس پروانه خود بسازند.

وی عنوان کرد: املاک مسکونی که به صورت غیرمجاز، غیرپایدار و غیرمستحکم ساخته شده باید از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ پیگیری شود

فرهادی اذعان کرد: در حدود ۴۰ هکتار از پارک ۱۸۰ هکتاری ایرانیان دیوارکشی صورت گرفته و به نفع خود مصادره کرده بودند که طی سه مرحله پاکسازی صورت گرفت؛ اما بخش اعظمی از واحدهای تجاری که به صورت غیرمجاز تفکیک شدند، قاعدتاً با آنها برخورد خواهد شد.

شهردار منطقه ۱۹ تاکید کرد: هیچ گونه مماشاتی با زمین خواران صورت نخواهد گرفت و هیچ کس حق ندارد فضاهای عمومی را تبدیل به محیطی برای ساخت و ساز غیرمجاز کند؛ چرا که این موضوع باعث ایجاد هرج و مرج می‌شود.

وی گفت: شهر تهران به‌عنوان پایتخت و به عنوان جایی که همه ایرانیان در آن حق دارند، قاعدتاً در معرض این موضوعات ایت و شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی این مسائل را رقم می‌زند؛ اما مردم عادی چنین اقداماتی را انجام نمی‌دهند و همواره پای ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌اند و کوتاهی نکرده‌اند.

فرهادی با اشاره به سواستفاده زمین‌خواران از فضای اغتشاشات اخیر اظهار کرد: من و همکارانم با توجه به وظایف خود موضوع را مورد پیگیری قرار دادیم و از طریق شورای تأمین پیگیری‌ها به‌عمل آمد و بار دیگر مسائل ناحیه سه مرور شد و تصمیمات جدی اتخاذ شد.

شهردار منطقه ۱۹ بیان کرد: برنامه کلی و کلان، برخورد قاطع با ساخت و سازهای غیرمجاز در ناحیه سه است و شرایط به نحوی ریل‌گذاری خواهد شد که به کسانی که می‌خواهند در چارچوب قانون فعالیت کنند، کمک شود.

کدخبر: 840603 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟