جشنی به نام شهر جهانی یزد / بافت تاریخی یزد، ثبت شده در یونسکو

به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، جشن پنجمین سالگرد ثبت بافت تاریخی یزد در فهرست جهانی یونسکو با حضور وزیر میراث فرهنگی کشورمان و سفرای صربستان، قزاقستان، نیوزلند، کره جنوبی، کوبا و چک در باغ دولت آباد برگزار شد.

وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این مراسم با اشاره به اینکه یزد هم به لحاظ میراث فرهنگی ملموس و هم میراث فرهنگی ناملموس و معنوی در جهان سرآمد است، گفت: میراث فرهنگی معنوی این کهن شهر به قدری والاست که می‌توان گفت علت اصلی موافقت یونسکو با جهانی شدن یزد بیش از آثار و ابنیه، به میراث فرهنگی معنوی مردمان این خطه بستگی داشت.

ضرغامی افزود: در کنار مسجد در این شهر، کنیسه و کلسیا وجود دارد و در طول تاریخ تا امروز اینکه ادیان در کنار هم در صلح و صفا زندگی می‌کنند و این یک زندگی مسالمت آمیز است که این در جهان بی نظیر است. همین امر موجب شد که یزد در یونسکو ثبت شود.

وزیر میراث ادامه داد: این انسجام و اتحاد یک الگو و نمونه است و بیش از قنات و بادگیر در اولویت قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: یزد علاوه بر اینکه ابنیه شگفت انگیز دارد دارای اعتقادات مذهبی و مراسمات آیینی ویژه و مهارت در کنار آمدن با طبیعت است و خاک آن تبدیل به بزرگ ترین شهر تاریخی و خشت گل شده است.

ضرغامی با اشاره به اینکه هیچ جا مانند یزد ندیده ام که مردم آن حامی بافت تاریخی و حافظ آن باشند خاطر نشان کرد: یزدی‌ها قدر دویست هکتار بافت تاریخی و حریم هفتصد هکتاری را می‌دانند و در حفاظت از آن کوتاهی نمی‌کنند.

وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه میراث فرهنگی تجربه تاریخی گذشتگان و انباشت‌های ما و مدیریت داشته هاست، به ویژگی‌های قنات، قنوت و قناعت در یزد اشاره کرد و افزود: این قناعت و قنوت که نشانه ایمان و ایستادگی یزدی‌ها است باهم ترکیب می‌شود و از دلش قنات بیرون می‌آید.

ضرغامی با ادای احترام به یزد گفت: یزد ایران و جهانی کوچک است و به اعتراف یونسکو می‌توان آن را به عنوان الگوی صلح در جهان انتخاب کرد.

ضرغامی اضافه کرد: امروز فرهنگ استقامت و خودباوری، سبک زندگی، ایمان و اعتقادی را که جزء سابقه تاریخی ماست، باید به همه جهان صادر کنیم.

کدخبر: 802575 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟