از هر 400 کودک دارای معلولیت 120 نفر مورد خشونت قرار گرفته اند + فیلم
حجم ویدیو: 67.98M | مدت زمان ویدیو: 00:09:18

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تعرفه های توانبخشی بالا هستند و بسیاری از خانواده‌های معلولین از پرداخت هزینه‌های آن در یک فرایند طولانی عاجز هستند. در این بین مراکز خیریه ای وجود دارد که وقت خود را صرف افراد دارای معلولیت و نیازمند می کنند. این مراکز به ارتقای آگاهی خانواده ها نیز کمک می کنند چراکه روندهای درمانی معمولا شاید سالها طول بکشد.

یکی از این مراکز سازمان مردم نهاد توان یاب است که بیش از دو دهه به کودکان دارای معلولیت تا 16 سالگی به صورت رایگان خدمات می دهد. همچنین مدتی است که در زمینه غربالگری مناطق محروم نیز فعال شده است که در ادامه آن را مطالعه خواهید کرد.

دلارام نبوی مدیر عامل سازمان مردم نهاد توان یاب در گفت و گو با خبرنگار رکنا، درباره لزوم غربالگری گفت: با توجه به اینکه علت معلولیت و اختلالات مختلف می تواند از بدو تولد شاخه های گوناگونی داشته باشد اما نیمی از آنها حاصل اختلالات ژنتیکی است. اگر غربالگری حتی قبل از زمان بارداری یا در زمان بارداری انجام نشود باعث این موضوع می شود که اختلالات ژنتیکی و معلولیت روی کودک تاثیر بگذارد و ما عملا یک فرد دارای معلولیت را به آمار جهانی اضافه کرده ایم.

طرح افزایش جمعیت مهم ولی غربالگری اصل است

او ادامه داد: با توجه به اینکه بحث افزایش جمعیت و جوانی جمعیت با دورنمای 10 ساله برای کشور ما بسیار مهم است اما این طرح بدون در نظر گرفتن غربالگری نه تنها برای جامعه ما افزایش جمعیت سودمند نخواهد بود بلکه شاهد آسیب های زیادی خواهیم بود که مهم ترین آن افزایش معلولیت در 10 الی 20 سال آینده است.

نبوی اظهار کرد: آگاهی بخشی برای گروه های هدف باید صورت بگیرد تا ما جلوی بروز مشکلات فراوان پیش روی خود را بگیریم.

لزوم غربالگری در مناطق محروم

مدیر عامل سازمان مردم نهاد توان یاب در پاسخ به این سوال که غربالگری در مناطق محروم چقدر مهم است تاکید کرد: یکی از کارهای همیشگی که در برنامه ما وجود دارد همین غربالگری در مناطق محروم است. متاسفانه زاغه ها و حاشیه شهرها میزبان کسانی است که یا از کشورهای همسایه مهاجرت کرده اند یا بخشی از هموطنانمان هستند که به دلایل متعددی مجبور به زندگی در شرایط بد شده اند. در این مناطق تامین نیازهای اولیه به حداقل خود می رسد فلذا بحث اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به خوبی شکل نمی گیرد از طرفی ضعف در دسترسی به رسانه های جمعی کاملا مشهود است بنابراین خیلی از افراد نمی دانند که اگر اتفاقی برای فرزندشان رخ داده بود چه اقدامی کنند.

او اذعان کرد: در بازدید ما از مناطق محروم این مسئله کاملا مشهود است که خانواده دائم در حال فرزندآوری هستند و نه تنها اطلاعات لازم درباره پیشگیری از بارداری را ندارند بلکه فرهنگ آن مناطق نمی پذیرد که کنترلی روی جمعیت خود داشته باشند.

در مناطق محروم از هر پنج فرزند یک خانواده، یک نفر دارای معلولیت

نبوی خاطرنشان کرد: لزوم غربالگری در مناطق محروم از نظر آسیب ها و فشارهایی که به جامعه وارد می کند، بیشتر از مناطق شهری است. در این مناطق بچه هایی که تا سه سالگی می توانند برای درمان معلولیت اقدام کنند این کار را نکرده و بچه ها تا ده الی یازده سالگی بدون درمان می مانند که این آسیب های بیشتری می زند. فعالیت ما در مناطق محروم حاکی از آن است که در خانواده های دارای پنج فرزند یک یا دو فرزند دارای معلولیت وجود دارد.

او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر در زمینه مسئولیت اجتماعی چه اقداماتی باید از سوی مردم صورت بگیرد بیان کرد: مسئولیت اجتماعی عمومی دو بخش دارد. بخش اول مربوط به کارهایی است که نباید انجام دهم تا به جامعه آسیب وارد نشود و بخش دوم مربوط به کارهایی که در صورت انجام آن منفعت به جامعه می رساند. مسئولیت اجتماعی در شاخه های مختلف تعریف می شود اما در کل حضور مردم بر اساس تخصصی که دارند در سازمان های مردم نهاد باعث می شود فکر، تجربه و سابقه او به سازمان مردم نهاد فوق جهت بدهد تا ادامه مسیر برای نهادهای مدنی تسهیل پیدا کند.

نبوی با بیان اینکه افراد در حوزه پزشکی و پیرا پزشکی برای فعالیت های مردم نهاد داوطلب شوند اذعان کرد: حضور افراد پزشک و پیرا پزشک در مناطق محروم بسیار مهم است چرا که شرایط را دیده و با دیدگاه تخصصی خود ایده های جدید خواهند داشت.

این گفتاردرمانگر درباره معلولیت پنهان اظهار کرد: معلولیت پنهان در عموم رشته های تخصصی  با عنوان واژه اختلال شناسایی می شود و زمانی است که فرد معلولیت مشخصی که تخیص پزشک آن را تایید نکند یعنی کم شنوا یا فلج مغزی نیست اما در طول رشد دارای تاخیر است که متاسفانه خانواده ها آن را مشکل نمی بینند و به زمان آن را می سپارند که نتیجه آن مثلا اختلال یادگیری در کودک می شود و باعث شده تا این فرد بجای اینکه مراتب عالی آموزشی را طی کند به فردی تنزل پیدا کند که حتی مدرک دیپلم هم ندارد.

کرونا درمان کودکان دارای معلولیت را به تاخیر انداخت

او با بیان اینکه کرونا باعث شد تا یک سال درمان بسیاری از کودکان دارای معلولیت به تاخیر بیافتد که این مسئله آسیب های زیادی را به دنبال داشت تاکید کرد: شرایط کرونا تمام خانواده ها را تحت فشار قرار دارد و آمار خشونت علیه کودکان دارای معلولیت به صورت چشمگیر افزایش داشته است که طبق آمار انجمن توان یاب از هر 400 مورد مراجعه کننده ما 120 مورد از کودکان دارای معلولیت دچار خشونت شده بودند.

کدخبر: 741187 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟