فرونشست خیابانی در اصفهان؛ فرسودگی لوله‌های فاضلاب عامل حادثه

به گزارش رکنا از اصفهان، منصور شیشه‌فروش با اشاره به ایجاد حفره و نشست در خیابان شهیدان کاظمی شهر اصفهان، اظهار کرد: این حادثه به دلیل ریزش خط لوله قدیمی انتقال فاضلاب بتنی اتفاق افتاده است.

وی افزود: عوامل ایمنی، پلیس راهوشر، تیم فنی و مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب به محل اعزام شده و با اعمال محدودیت ترافیکی، اقدامات لازم برای رفع خطر و پرسازی محل نشست انجام شد. طی ۵ ماه گذشته، عملیات تعویض و نوسازی ۲۰۰۰ متر از خط لوله انتقال فاضلاب بتنی ۱۴۰۰ میلیمتری خیابان شهیدان کاظمی توسط عوامل فنی شرکت آب و فاضلاب استان انجام و لوله‌های پلی‌اتیلن جایگزین لوله‌های قدیمی شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه حادثه اخیر مربوط به خط قدیمی است که تنها نیاز به پرسازی و رفع خطر دارد، تصریح کرد: با توجه به فرسودگی خطوط لوله انتقال فاضلاب در شهر اصفهان که قدمت بیش از ۵۰ سال دارند و تأثیرات فرونشست زمین بر وقوع حوادث، تاکنون عملیات بازسازی و تعویض ۱۹۳ کیلومتر از خطوط اولویت‌دار در شهر انجام شده است. همچنین در سال جاری، ۲۰ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده در خیابان‌های کاوه، شهید چمران، هفتون، قائمیه و آبشار در برنامه بازسازی قرار دارد.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه بیش از ۳۰۰ کیلومتر از شبکه‌های انتقال فاضلاب شهر اصفهان به دلیل قدمت ۵۰ ساله فرسوده و نیاز به اصلاح دارد، گفت: ۴۴ کیلومتر از این خطوط به علت قرار گرفتن در مناطق آسیب‌پذیر در اولویت اجرا قرار دارد و برای تأمین اعتبار آن‌ها نیاز به حمایت ملی است که باید توسط وزارت نیرو، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین شود.

وی همچنین بیان کرد: تسریع در اجرای طرح بازسازی شبکه‌ها با توجه به شرایط کم‌آبی و فرونشست زمین در اصفهان بسیار حائز اهمیت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد فرونشست زمین نیز باعث تشدید حوادث در این شبکه‌ها شده است. راهکار مؤثر برای کاهش اثرات فرونشست زمین و پیشگیری از بروز خسارات در ابنیه تاریخی، مسکونی، اراضی و تأسیسات شهری، تداوم جریان رودخانه زاینده‌رود و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، اجرای طرح‌های آبخیزداری و تأمین حقابه‌های قانونی کشاورزی و زیست‌محیطی، احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی است. بدین منظور، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور باید در جهت تأمین اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح‌های مصوب تأمین آب استان، پیشگیری از بارگذاری در بالادست حوضه آبریز زاینده‌رود، حمایت از طرح‌های تأمین آب استان و تسریع در اجرای طرح‌های احیای زاینده‌رود و تأمین حقابه‌های قانونی حوضه اقدام کنند.