بیش از ۵۰ درصد اتباع افغانستانی فاقد مجوز هستند/ مشکلات امنیتی با ورود اتباع افغانستانی بیشتر شد

به گزارش رکنا و به نقل از دیدبان، در شرایطی که در ماه‌های اخیر اعتراض بخشی از افکار عمومی نسبت به حضور گسترده اتباع غیرمجاز افغانستانی در نقاط مختلف کشورمان افزایش یافته است، برخی مسئولان در سطوح کلان دولت و مجلس نیز بر لزوم ساماندهی اتباع بیگانه تاکید کرده‌اند و مدتی است که پلیس هم طرح دستگیری و طرد اتباع غیرمجاز را در دستور کار خود قرار داده است؛ به نحوی که اخیرا سردار احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کل کشور اعلام کرده است که تا کنون ۷۵۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز از کشورمان طرد شده‌اند و تا پایان سال ۲ میلیون نفر از این افراد از ایران اخراج خواهند شد.

در همین راستا از «محمدصالح جوکار»، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس پرسیدیم که آیا طرد گسترده اتباع غیرمجاز از کشور در نهایت منجر به ساماندهی افغانستانی‌های ساکن ایران خواهد شد یا خیر که او گفت: بیش از نیمی از جمعیت اتباع افغانستانی که در ایران حضور دارند، فاقد مجوز هستند و حضور گسترده این افراد مشکلات امنیتی زیادی را برای مردم ما ایجاد کرده است و شهروندان به‌شدت نسبت به این موضوع اعتراض دارند، چون بخش زیادی از امکانات عمومی کشور بدون این که در بودجه‌های سنواتی و برنامه‌های توسعه پیش‌بینی شده باشد، به اتباع غیرمجاز اختصاص پیدا می‌کند.

مجلس موافق طرد اتباع بیگانه غیرمجاز از ایران است

نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استفاده رایگان میلیون‌ها تبعه غیرمجاز از امکانات عمومی کشور، آن هم در شرایطی که جمعیت این افراد در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش پیدا کرده است، برای ما قابل قبول نیست. به همین دلیل، مجلس موافق طرد اتباع بیگانه غیرمجاز از ایران است، البته اخراج این اتباع باید به گونه‌ای انجام شود که کسانی که از کشورمان طرد می‌شوند، نتوانند دوباره وارد خاک ایران شوند. برای این منظور، دولت باید هرچه سریع‌تر طرح ساخت دیوار مرزی در مرزهای شرقی کشورمان را دنبال کند.

دولت، اعتبارات لازم برای احداث دیوار در مرزهای شرقی کشور را در بودجه ۱۴۰۴ پیش‌بینی کند

وی افزود: برای ساخت دیوارهای مرزی در شرق کشور، نیازی نیست که دولت لایحه خاصی را به مجلس ارائه کند، بلکه همین که اعتبارات لازم برای این کار را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی کند، کافی است. در همین راستا، از دولت می‌خواهیم که اعتبارات مشخصی را برای طرح ساخت دیوار در مرزهای شرقی ایران در لایحه بودجه ۱۴۰۴ پیش‌بینی کند تا با احداث این دیوار، وقتی اتباع غیرمجاز از کشورمان طرد می‌شوند، مجددا نتوانند به کشور بازگردند.

اتباع خارجی فقط باید براساس میزان نیاز بازار کار در ایران حضور داشته باشند

جوکار با تاکید بر این که هدف از ساماندهی اتباع بیگانه، کاهش هزینه‌هایی است که حضور گسترده این افراد روی دوش مردم ایران گذاشته است، اظهار داشت: ممکن است در برخی مشاغل، اتباع خارجی به عنوان نیروی کار مورد نیاز کشور باشند که وزارتخانه‌های کار، کشور، امور خارجه و سایر دستگاه‌های متولی باید این مشاغل و میزان نیاز بازار کار کشور به اتباع خارجی را احصا کنند تا اتباع صرفا براساس همان تعداد مورد نیاز در کشورمان حضور داشته باشند؛ یعنی نباید به خاطر نیاز بازار کار کشور در برخی مشاغل به اتباع خارجی، به شکل بی‌ضابطه برای این افراد ویزا صادر کنیم و بعد هم شاهد ورود گسترده آن‌ها به کشورمان باشیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر ویزاهایی برای کار یا گردشگری برای برخی اتباع خارجی صادر می‌شود، اما بعضی از کسانی که با این روادیدها به ایران می‌آیند، در کشورمان ماندگار می‌شوند. چنین فرآیندی مورد قبول نیست و یکی از اهداف مجلس در پیگیری طرح تاسیس سازمان ملی مهاجرت نیز این است که تعاملی بین این سازمان با وزارت کار و وزارت خارجه شکل بگیرد تا برای اتباع خارجی صرفا براساس نیاز کشور روادید صادر شود و افراد خارجی نتوانند بیش از حد مشخص در ایران حضور داشته باشند.

 مجلس موافق برخورد نظامی با مهاجران غیرقانونی است

نماینده یزد در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا اخیرا برخی نیروهای مرزبانی ایران با بعضی اتباع افغانستانی که قصد ورود غیرقانونی از طریق مرزهای کشورمان را داشته‌اند، اقدام به مواجهه نظامی کرده‌اند یا خیر گفت: در هر صورت مرز یک کشور تعریف دقیق و روشنی دارد که از نظر بین‌المللی هم پذیرفته شده است و کسانی که بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی از مرزهای کشورمان عبور کنند، اقدامی خلاف قانون انجام داده‌اند.مجلس موافق برخورد نظامی با مهاجران غیرقانونی است.  مرزبانی باید به وظیفه خودش عمل کند و جلوی ورود غیرقانونی اتباع بیگانه به خاک ایران را بگیرد، زیرا این برای ما قابل قبول نیست که هرکسی بتواند به‌راحتی از مرز ایران عبور کند و خود را به کشورمان برساند.

وی در پایان تصریح کرد: هر کسی که می‌خواهد در ایران کار کند، اتباع هر کشوری که باشد، باید از مجاری قانونی یعنی از طریق کنسولگری یا سفارت ایران در کشور مبدأ خود اقدام کند و پس از اخذ روادید قانونی به کشورمان بیاید، نه این که بخواهد به هر شکل غیرقانونی ممکن، از مرز ایران عبور کند و به کشورمان بیاید.