مدارس سمپاد هم برای دانش آموزانی است که پول کلاس تست زنی دارند / عدالت آموزشی؛ مغلوب تورم !

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دانش آموزان در مدارس سمپاد یا با همان عنوان قدیمی اش یعنی مدارس تیزهوشان، با یک آزمون چهار گزینه ای، در پایه های هفتم و دهم وارد محیط آموزشی می شوند.

در واقع دانش آموزان در آزمون مدارس سمپاد که برای ورود از پایه ششم به هفتم برگزار می شود، باید به سوالات دو دفترچه آزمونی پاسخ دهند. دفترچه اول استعداد تحصیلی و هوش آنها را با ۵۰ سوال تستی می سنجد و در دفترچه دوم باید به ۷۵ سوال چهار گزینه ای شامل سوالات دروس ریاضی، علوم تجربی، ادبیات فارسی، مطالعات اجتماعی و قرآن و پیام های آسمانی پاسخ دهند.

دانش آموزانی هم که می خواهند از مقطع نهم به دهم تیزهوشان بروند نیز باید ۵۰ سوال چهارگزینه ای استعداد تحصیلی و هوش از یک دفترچه و ۵۰ سوال تستی قرآن و معارف، ادبیات فارسی، علوم تجربی، مطالعات اجتماعی و ریاضی از دفترچه دیگر را پاسخ دهند.

این شرایط، نشان می دهد که یدک کشیدن عنوان «مدرسه دولتی» برای «مدارس سمپاد» چیزی جز نامی نمادین بر مدرسه ای که لازمه موفقیت و حضور در آن آزمون داشتن مهارت های تست زنی است، نیست.

چه بسیار دانش آموزان با استعداد و باهوشی که به واسطه نداشتن امکانی برای یادگیری مهارت های تست زنی، از دسترسی به مدارس سمپاد باز می مانند. چه بسیار دانش آموزانی که به واسطه شرایط اقتصادی، نه وسایل ارتباطی خاصی در اختیار دارند تا دوره های آنلاین تست زنی را آموزش ببینند و نه توانایی مالی برای شرکت در کلاس های حضوری فلان استاد و بهمان معلم شرکت کنند.

بگذریم از اینکه در اصل چندتکه شدن مدارس دولتی با عناوین مختلف از جمله سمپاد، خود نیز محل سوالی است برای اینکه آیا این همان عدالت آموزشی است که به دنبالش بودیم؟

امسال خبر آمد که کمیته امداد از ۳۰ هزار دانش آموز مستعد آزمون سمپاد و مدارس نمونه دولتی حمایت کرد؛ اما مگر همه افراد نیازمند جامعه، زیرمجموعه کمیته امداد هستند؟

چه بسیار افرادی که در طبقه متوسط جامعه زندگی می کنند؛ ولی خرج و دخلشان دیگر کفاف زندگی معمولی شان را نمی دهد و از قضای روزگار تحت پوشش نهادهای حمایتی هم قرار نگرفته اند و نمی توانند هوش خود را در مرحله تست زنی به مسئولان مدارس سمپاد نشان دهند!

کدخبر: 1052669 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟