58 درصد معتادان ایران زیر 34 سال هستند!/ از برنامه‌های ترک اعتیاد تخصصی استفاده کنید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مطالعات نشان می‌دهد؛ جوانانی که در سنین 15 تا 25 سالگی به مواد مخدر روی می‌آورند، اغلب در بزرگسالی با مشکلات جدی مانند کاهش عملکرد ذهنی، اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب، و کاهش کیفیت زندگی مواجه می‌شوند. از سوی دیگر این افراد  احتمال بیشتری برای بی‌ثباتی شغلی، مشکلات خانوادگی و حتی بیماری‌های جسمی مانند آسیب به قلب و کبد دارند.

آمارها حاکی از آن است که اعتیاد در میان جوانان در حال افزایش است. دلیل این افزایش شامل عواملی مانند کنجکاوی، فشار همسالان، استرس‌های اجتماعی و اقتصادی، و دسترسی آسان به مواد مخدر است. از سوی دیگر، افراد بزرگسال ممکن است بیشتر به دلیل مشکلات شخصی و مالی یا سوءاستفاده طولانی‌مدت از مواد به اعتیاد روی آورند، اما جوانان به دلیل نبود تجربه و آگاهی کمتر در معرض خطر بیشتری قرار دارند. 

آمارهای جهانی نشان می‌دهد که اعتیاد به مواد مخدر در میان جوانان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. بر اساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)، تا سال 2023، بیش از 35 میلیون نفر در سراسر جهان با اختلالات مرتبط با مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کنند، و بخش قابل توجهی از این افراد جوانان زیر 30 سال هستند. در بسیاری از کشورها، اعتیاد در میان جوانان به ویژه به مواد مخدر صنعتی و محرک‌ها افزایش یافته است.

در ایران نیز روند اعتیاد جوانان به موادمخدر رو به افزایش است و بنابر آخرین آمار منتشر شده 58 درصد معتادان زیر 34 سال هستند.

برای ترک اعتیاد در دوران جوانی، می‌توان اقداماتی مانند شرکت در برنامه‌های ترک اعتیاد تخصصی، دریافت حمایت روانی از مشاوران و خانواده، و حضور در گروه‌های حمایتی انجام داد؛ همچنین درمان اعتیاد در جوانی فوایدی چون کاهش آسیب‌های جسمی و روانی، بهبود عملکرد ذهنی و اجتماعی، و افزایش شانس موفقیت شغلی و خانوادگی در بزرگسالی را به همراه دارد.

کدخبر: 1052156 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟