برداشت شورآبه از دریاچه  نمک قم  بدون مجوز محیط زیست بود و اکنون متوقف است

محمدحسین بازگیر، مدیرکل محیط زیست قم، در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا اعلام کرد: اقدامات حقوقی برای متوقف کردن پروژه استحصال شورآبه از دریاچه نمک صورت گرفته و پیمانکار فعلاً امکان بهره‌برداری ندارد.

وی افزود: برداشت نمک از دریاچه از گذشته انجام می‌شده و همچنان ادامه دارد. با این حال، استحصال شورآبه توسط مراجع قضایی، شورای حفظ حقوق بیت‌المال و نهادهای مختلف در حال پیگیری است.

بازگیر همچنین گفت: در همین راستا نشست‌هایی در نهاد ریاست جمهوری و معاونت حقوقی برای حل مشکل برگزار شده که به نتایج مثبتی منجر شده است.

توقف استحصال شورآبه از دریاچه قم

وی تصریح کرد: برداشت نمک خشک زایشی در سطح محدودی و با مجوزهای صادره از سوی محیط زیست انجام می‌شود و جای نگرانی ندارد. این نوع برداشت در مناطقی مانند حوض سلطان، دریاچه ارومیه و تالاب‌های اصفهان نیز انجام می‌شود و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند، زیرا با هر بار بارش، لایه جدیدی از نمک ایجاد می‌شود.

بازگیر اضافه کرد: آنچه بدون تأیید و مجوز سازمان محیط زیست در دریاچه نمک قم انجام شده بود، برداشت شورآبه به روش‌هایی مخرب برای محیط زیست بوده است.

وی همچنین گفت: در تالاب مره قم، هر ساله در فصل پاییز و نزدیک به زمستان، شاهد ورود پرندگان مهاجر هستیم. این تالاب در این فصل آبگیری شده و در حال حاضر پرندگان مهاجر در آن حضور دارند که تعداد آن‌ها به مرور افزایش خواهد یافت.

کدخبر: 1050731 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟