عدم توافق سازمان هواشناسی با شرکت صاایران / سازمان هواشناسی ماهواره ۲۰ میلیاردی نساخت اما رادار 80 میلیاردی خرید!

به گزارش رکنا، دکتر مهدی رهنما امروز در رویداد فناوری فضایی، ابزار پایش الگوهای آب و هوایی که به مناسبت هفته جهانی فضا برگزار شد، گفت: ما برای مدل‌سازی‌ها و پیش‌بینی آب و هوا نیاز به تصاویر ماهواره‌ای داریم و اگر داده‌های ماهواره‌ای را در اختیار نداشته باشیم، پیش‌بینی‌های دقیقی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: ۶۰ تا ۷۰ درصد مدل‌های عددی ما از طریق تصاویر ماهواره‌ای خواهد بود و در صورتی که سامانه‌هایی را در اختیار داشته باشیم که وابستگی ما را به اینترنت کاهش دهد، می‌توانیم دقت‌ها را روز به روز افزایش دهیم.

رهنما با اشاره به حضور رئیس سازمان فضایی در این پژوهشگاه، خاطر نشان کرد: ما تاکنون با سازمان نقشه‌برداری همکاری داشتیم و حضور دکتر سالاریه در این پژوهشگاه می‌تواند گام بزرگی برای توسعه همکاری‌ها با بخش‌های فضایی باشد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی، تاکید کرد: همکاری با سازمان فضایی می‌تواند بخشی از مشکلات کشور در حوزه آب و هوایی را مرتفع کند.

رهنما با اشاره به موضوع دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای در همکاری با صاایران، اظهار کرد: در مذاکراتی که با صاایران داشتیم، این شرکت موافقت کرد ماهواره‌ای را برای کاربردهای هواشناسی لانچ کند، ولی سازمان هواشناسی نپذیرفت؛ چون نیاز به اعتبارات ۲۰ میلیارد تومانی داشت.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی افزود: سازمان هواشناسی با این همکاری موافقت نکرد، ولی رادار ۸۰ میلیارد تومانی را خریداری کرد که لامپ آن نیز می‌سوزد.

کدخبر: 1049786 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟