ایران، غول خاموش انرژی خورشیدی؛ پتانسیل تولید ۵ برابر برق مورد نیاز کشور/ایران بزرگترین کشور یارانه دهنده انرژی در جهان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،بر اساس اطلاعاتی که ناسا منتشر کرده ایران جزء کشور‌هایی که به دلیل سطح بالای تابش خورشید اصلاً نیازی به نیروگاه‌های سوخت فسیلی ندارد از طرف دیگر به ازای تولید هر مگاوات برق پاک ۱۸ تا ۳۰ نفر اشتغالزایی صورت می‌گیرد.کارشناسان می‌گویند با سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی، می‌تواند هم از بحران انرژی بکاهد و هم اشتغال‌زایی گسترده‌ای را در کشور ایجاد کند.با استفاده بهینه از این پتانسیل، نه تنها می‌توان از شر آلودگی هوا و وابستگی به سوخت‌های فسیلی رها شد، بلکه می‌توان به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان انرژی در جهان تبدیل شد.

کویر لوت و ثبت بالاترین دما

قادر شریفی کارشناس انرژی در این باره به خبرنگار رکنا گفت:در بخش‌هایی از کویر لوت در سال ۲۰۰۴ بالاترین دمای روی کره زمین ثبت شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده در طول سال دمای بعضی از قسمت‌های این کویربه ۸۱ درجه سانتیگراد می‌رسد.

این کارشناس با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه در کویر‌های ایران گفت: کویر لوط حدوداً ۵۰ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد، در قسمت‌های زیادی از ایران انرژی تابشی خورشید بسیار بالاتر از میانگین بین‌المللی است و در بعضی از نقاط حتی بالاتر از ۷ تا ۸ کیلووات ساعت در متر مربع اندازه‌گیری شده است.

پتانسیل 300 رور آفتابی در سال

او با بیان اینکه به طور میانگین انرژی تابشی خورشید روی سطح سرزمین ایران حدود چهار و نیم کیلووات ساعت بر متر مربع است گفت: ایران حدود ۳۰۰ روز آفتابی در طول سال دارد، تمام این موارد را که کنار هم می‌گذاریم به این نتیجه می‌رسیم که با یک ضرب ساده می‌شود در صورت پوشش کامل کویر لوط نیروگاهی با ظرفیت یک و نیم میلیون مگاوات احداث کرد.

تولید برق مورد نیاز با احداث یک درصد نیروگاه خورشیدی 

این کارشناس انرژی در ادامه اضافه کرد: در صورتی که فقط و فقط یک درصد از مساحت صحرایی ایران نیروگاه خورشیدی احداث شود می‌توانیم ۵ برابر نیاز برق ایران برق تولید کنیم فقط یک درصد و اگر پنج درصد مساحت کویر لوت را پنل خورشیدی بزنیم می‌شود کل برق ایران و بخش‌هایی از خاورمیانه را هم تأمین کرد.

این پژوهشگر می‌گوید: ایران حدود ۹۳ درصد برق تولیدی‌اش از سوخت‌های فسیلی ۶ درصد از برق آبی و زیر ۲ درصد از برقش را از منابعی مثل خورشید و باد و انرژی هسته‌ای به دست می‌آورد در صورتی که این عدد یعنی میزان تولید الکتریسیته از منابع تجدید‌پذیر در دنیا حدوداً ۲۵ تا ۳۰ درصد است حتی بعضی کشور‌های همسایه به علت کمبود فضای خاکی برای احداث پنل‌های خورشیدی به پنل‌های خورشیدی شناور روی آن پناه آوردند.

ایران بزرگترین کشور یارانه دهنده انرژی در جهان

شریفی با اظهار تأسف از این حجم از مصرف برق که بخش عمده آن از سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود گفت: تولید برق از سوخت‌های فسیلی هزینه برند، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده دولت ایران در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۸۲ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کرده است و میزان یارانه پرداختی از سوی ایران معادل یک دهم کل یارانه پرداختی در جهان بوده است.

او اعلام کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ایران بزرگترین کشور یارانه دهنده در جهان برای مصرف سوخت‌های فسیلی است. اما چرا با این همه پتانسیل استفاده از این انرژی در ایران هنوز در کمترین سطح است.

موانع عدم توسعه انرژی های تجدیدپذیر

شریفی با اشاره به دلایل عدم توسعه در‌ای بخش گفت: مهمترین دلایل عدم رغبت و توسعه در راه‌اندازی و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر تحریم‌ها و تولید پایین داخلی و همینطور نفوذ گروهی از ذی نفعان است که به دلیل استفاده‌های کلان مالی اجازه ورود گسترده و ارزان شدن تجهیزات تولید برق خورشیدی را نمی‌دهند. با‌یه برنامه‌ریزی درست و اطلاع‌رسانی عمومی می‌شود کاری کرد که ایران به یکی از بزرگترین تولید‌کننده‌های انرژی خورشیدی در دنیا تبدیل شود و باعث ورود میلیارد‌ها دلار ارز به داخل کشور شود.

کدخبر: 1047830 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟