لزوم نوسازی بافت‌های فرسوده؛ تهران در آستانه یک بحران بزرگ است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بافت‌های فرسوده شهری، یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهرهای بزرگ ایران به شمار می‌روند. اما آیا راهکاری برای حل این معضل پیدا شده است؟ در گفت‌وگویی با محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی، به بررسی آخرین اقدامات دولت برای نوسازی این بافت‌ها و کاهش مخاطرات ناشی از آن‌ها پرداختیم.

با وجود زلزله‌های متعدد در کشور، خطر بافت‌های فرسوده همچنان جدی است. اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری می‌تواند به کاهش ریسک بلایای طبیعی کمک کند. در این گفتگو، جزئیات این طرح و مزایای آن برای شهروندان بررسی شد.

بافت‌های فرسوده؛ تهدیدی برای ایمنی و توسعه پایدار

محمد آئینی در مورد بافت فرسوده شهر تهران به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: «تهران، با وجود ساختمان‌های ناایمن، همچنان در معرض خطر زلزله قرار دارد. با اینکه تلاش‌های گسترده‌ای برای نوسازی بافت‌های فرسوده صورت گرفته، این روند با چالش‌های جدی روبرو است.»

او مهم‌ترین عامل کندی در بازسازی بافت فرسوده تهران را عدم آگاهی مالکان از آسیب‌ها و خطرات موجود دانست و به مشکلات مالی آن‌ها اشاره کرد. آئینی در پاسخ به این سوال که آیا تهران می‌تواند قبل از وقوع یک فاجعه، خود را از این خطر نجات دهد، اظهار داشت: «بازآفرینی شهری با هدف کاهش آسیب‌پذیری شهرها در برابر حوادث طبیعی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان در حال انجام است، اما این طرح‌ها به اندازه کافی سریع و مؤثر پیش نمی‌روند و به مالکان بافت‌های فرسوده بستگی دارد.»

چالش‌های نوسازی و مشارکت مالکان

او ادامه داد: «مالکان تهرانی به دلایل مختلفی از جمله مشکلات مالی و عدم آگاهی از مزایای نوسازی، از مشارکت در این طرح‌ها خودداری می‌کنند. این امر موجب شده است که روند نوسازی بافت‌های فرسوده با کندی پیش رود و بخش قابل توجهی از ساختمان‌های تهران در معرض خطر باشند.»

مدیر عامل بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: «نوسازی بافت‌های فرسوده، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان و کاهش آسیب‌پذیری شهر در برابر حوادث طبیعی است.»

مقاوم‌سازی؛ کلید مدیریت بحران

آئینی با اشاره به اهمیت مدیریت بحران، گفت: «مدیریت بحران در سه مرحله پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران مورد توجه بازآفرینی شهری است. مقاوم‌سازی که در مرحله پیش از بحران است، باعث کاهش تلفات جانی در زلزله‌ها می‌شود.»

او همچنین اعلام کرد که مقاوم‌سازی در بخش روستایی با شتاب خوبی پیش می‌رود و در حوادث ناشی از زلزله، کشته‌های کمتری در روستاها ثبت می‌شود، مگر در منازلی که مقاوم‌سازی نشده‌اند.

نوسازی 130 هزار واحد فرسوده تاکنون

معاون وزیر راه، مسکن و شهرسازی افزود: «در مجموع، تهران بالاترین درصد نوسازی را در مقایسه با شهرهای دیگر دارد و بیش از 50 درصد بافت فرسوده نوسازی شده است. از 260 هزار پلاک فرسوده، بیش از 130 هزار واحد تاکنون نوسازی شده و مسکن جدید و پایدار ساخته شده است. پلاک‌های فرسوده باقی‌مانده بیشتر در مناطق 9، 10، 12 و 17 قرار دارند که نوسازی کمتری در این مناطق مشاهده شده است.»

عدم آگاهی از مشوق‌های نوسازی

آئینی افزود: «بسیاری از مالکین بافت‌های فرسوده حتی در صورت دریافت وام 550 میلیونی مصوب، توان پرداخت اقساط را ندارند. علاوه بر این، آن‌ها از مجموعه حمایت‌ها و مشوق‌هایی که هم دولت و هم شهرداری برای این مالکین تدارک دیده، مانند دریافت پروانه رایگان و وام ارزان، آگاهی ندارند.»

رکورد صدور پروانه نوسازی در تهران

او در ادامه به افزایش سرعت نوسازی بافت فرسوده در سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: «در این مدت، رکورد صدور پروانه نوسازی در تهران به میزان سه برابر نسبت به سال 1400 افزایش یافته است.»

کدخبر: 1047667 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟