وزارت نفت فقط 54 روز فرصت دارد تا مانع زمستان بی برق شود/  تنها 46 درصد از ذخایر نیروگاه ها پر هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در صورتی که وزارت نفت از فرصت 54 روزه باقی مانده در خصوص تامین برق به درستی استفاده نکند، زمستان سختی برای مردم در راه خواهد بود. گفته می شود ذخایر نیروگاهی ایران تا 20 شهریور ماه به شکلی بوده است که 17 هزار مگاوات از نیروگاه های کشور کمتر از 5 روز ذخیر گازوئیلی داشته اند. اکنون  برای جلوگیری از خاموشی کشور و تامین برق مورد نیاز تنها از امروز تا ابتدای زمستان تنها 54 روز فرصت باقی مانده است و وزارت نفت در صورت عدم مدیریت، فرصت سوزی و تغییر اولویت ها مردم را با مشکلات ناشی از خاموشی برق درگیر می کند.

نوید فهیم زاده کارشناس انرژی با اشاره به اینکه 90 درصد برق تولیدی کشور در طول سال به واسطه نیروگاه های حرارتی است، درگفت و گو با رکنا، گفت: سوخت پایه نیروگاه های کشور به طور معمول گاز است و تعداد محدودی از آن ها از سوخت های مایع مانند گازوئیل و مازوت استفاده می کنند. با وجودی که مصرف برق در فصول سرد سال بالا نیست و حداکثر 40 هزار مگاوات است، در زمستان به واسطه افزایش قابل توجه مصرف گاز خانگی نیروگاه ها دچار ناترازی در تامین برق شده و به طور معمول برای جبران آن از سوخت های مایع برای تامین انرژی مورد نیاز استفاده می کنند.

دولت برای جلوگیری از خاموشی در فصل زمستان باید چه کند؟

وی ادامه داد: لازم است برای تامین برق مورد نیاز و جلوگیری از خاموشی خانگی و صنعتی، تا قبل از زمستان، مخازن سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) این نیروگاه های مشخص تا 90 درصد پر شده باشد. هرچند در این فصل همچنان با مشکلات گاز درگیر هستیم ولی در صورت پر شدن مخازن نیروگاه ها به لحاظ تامین برق مشکلی وجود نخواهد داشت.

او با اشاره به تجربه سال 1399 که به واسطه پر نبودن ذخایر سوخت مایع با خاموشی در این فصل درگیر بودیم، گفت:در سال 1400 تقریبا در همین روز ها ذخایر سوخت مایع کم بود و با تدابیری صورت گرفته(تهیه به موقع سوخت مایع از شرکت های پخش فرآورده های نفتی) در آن زمان  سوخت این نیروگاه ها تامین و در سال 1400 هیچ خاموشی برقی اتفاق نیفتاد.

این کارشناس انرژی با ابراز تاسف توضیح داد:  در سال جاری تا ابتدای شهریر ماه ذخایر سوخت مایع گازوئیل و مازوت نیروگاه ها 49 درصد بوده است. از 20 شهریور تا تا ابتدای فصل سرد حدود 70 روز فرصت برای پر کردن ذخایر سوخت نیروگاه ها وجود داشته است. البته این زمان فرصت مناسبی است چراکه سوخت مورد نیاز در سال 1400 نیز در همین زمان تامین شد. پر شدن ذخایر نیروگاه ها در سال جاری آسان تر از سال های قبل است چرا که تعدادی از واحد های نیروگاهی ما به شبکه خط لوله انتقال فرآورده های نفتی متصل و بنابراین می توان این ذخایر را بدون استفاده از ناوگان جاده ای و ریلی به سرعت تامین کرد.

تنها 54 روز برای تامین منابع سوخت مایع زمان باقی مانده است

پور فهیم ادامه داد: امروز 5 مهر ماه است و از 70 روز گفته شده 16 روز طلایی گذشته و تنها 54 روز باقی مانده است. متاسفانه در این 126 روز نه تنها ذخایر مورد نیاز سوخت مایع تامین نشده بلکه تنها 46 درصد از ذخایر نیروگاه ها پر هستند. به این معنا که  نسبت به عدد اولیه 3 الی 4 درصد کاهش پیدا کرده است. با روند موجود در صورتی که منابع مورد نیاز این نیروگاه ها تامین نشود می توان گفت خاموشی در زمستان سال 1403 حتمی است.