بی رونقی گردشگری؛ تخریب اعتماد به نفس مردم است/ایرانیان می گویند ما منابع کم نداریم ولی چرا دیده نمی شویم؟ + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ۲۷ سپتامبر، روز جهانی گردشگری است. روزی که به جهت بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان گرامی داشته می شود. همچنین امسال، شعار روز جهانی گردشگری «گردشگری و صلح» عنوان شده است.

در راستای اهمیت به توسعه گردشگری و بررسی تاثیرگذاری این مهم در ابعاد مختلف اجتماعی، با محسن امامی، عضو هیات مدیره انجمن گردشگران ایران به گفت و گو نشستیم تا ببینیم «گردشگری» چگونه می تواند در مسیر کاهش آسیب های اجتماعی موثر باشد و چرا ایران، همچنان بی توجه به این موضوع است. همچنین لازم به ذکر است گفت و گو با محسن امامی، در چند بخش مجزا منتشر خواهد شد.

او در ابتدا با اشاره به اینکه سیاست، اقتصاد، فرهنگ، هنر و جامعه، جدا از موضوع گردشگری نیستند، گفت: ابعاد اقتصادی گردشگری برای همه روشن است؛ ولی آثار بسیار مهم گردشگری در حوزه اجتماعی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. گردشگری در حوزه اجتماعی به مثابه تنظیم کننده است؛ یعنی روابط بین انسان ها در جوامع میزبان و مهمان و روابط بین جامعه و حاکمیت و نهادهای تصمیم گیر را تنظیم گری می کند و موجب می شود بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی کاهش پیدا کند.

محسن امامی تاکید کرد: وقتی گردشگر وارد مکان جدیدی می شود، باعث می شود بزهکاری های اجتماعی آن منطقه کم شود و بحران های اجتماعی به حداقل برسد. اولین و مهم ترین اتفاقی که در آن جامعه رخ می دهد، حس اعتماد به نفس است. یعنی گردشگر وقتی به یک محلی می آید، افراد متوجه می شوند در همین محلی که زندگی می کنند و خودشان به آن توجه ندارند، یک موضوعی برای دیگران جالب توجه است و دیده می شود. این حس اعتماد به نفس کمک می کند تا افراد، نیروی بیشتری برای کار در حوزه های مختلف داشته باشند. 

عضو هیات مدیره انجمن گردشگران ایران گفت: کشورهایی که در حوزه گردشگری فعال هستند، آسیب ها و بزه های اجتماعی کمتری دارند. این جهان، جهان مقایسه است. یعنی وقتی مردم یک کشور، خودشان را با کشورهای دیگر مقایسه می کنند و می بینند به لحاظ منابع چیزی از سایرین کم ندارند ولی از جهتی، می بینند کمتر از سایر کشورها مورد توجه قرار می گیرند، به دنبال عیب و نقصی در درون خودشان می گردند و به این فکر می کنند که ما چه ایرادی داریم که این اتفاق برای ما کمتر رخ می دهد؟

محسن امامی در پایان تاکید کرد: گاهی پیش می آید شما به دلیل اینکه در یک کوچه افراد نابابی حضور دارند و احساس خطر می کنید کمتر عبور کنید. آن کوچه ممکن است قدرتی به لحاظ زورگویی داشته باشد ولی حس اعتماد اجتماعی و اعتماد به نفس را ندارد. وقتی چنین رخ ندهد، انسان ها به دلیل اینکه مورد توجه دیگران قرار می گیرند حس اعتماد به نفس پیدا می کنند. همچنین به دلیل اینکه می توانند در همه ابعاد مختلف اجتماعی، زندگی بشر نقش ایفا کنند موجب شکوفایی در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد، هنر، صنایع دستی و... می شوند.

کدخبر: 1044326 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی