هر معدن در ایران به مثابه یک بمب ساعتی است/ HSE جدی گرفته نمی‌شود/ لزوم بررسی تهویه‌های اولیه و نصب تهویه ثانویه + صوت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شب گذشته به دنبال انتشار گاز متان از محل یکی از تونل های معدن زغال سنگ در طبس انفجار رخ داد. براین اساس؛  69 کارگری که در این معدن مشغول به کار بوده اند تا این ساعت 30 کشته گزارش شده است. با توجه به اینکه این اولین بار نیست که با چنین اتفاقات تلخی روبرو می شویم باید دید علت این اتفاقات چه بوده و وزارت صمت، علوم و بهداشت  چه کارهایی می توانند انجام دهند که با چنین اقداماتی مواجه نشویم.

HSE معادن در ایران جدی گرفته نشده است

نوید فهمیم پور کارشناس صنایع و معادن در گفت و گو با رکنا با اشاره به HSE معادن ایران  گفت: HSE واحدی برای ایمنی کار در معادن است که براساس قانون وجودش در تمامی معادن الزامی است. در ایران HSE معادن جدی گرفته نشده است.

تهویه معادن در ایران جدی گرفته نمی شود

وی باتاکید بر عدم وجود تهویه مناسب در اکثر معادن ایران و اشاره به حادثه معدن یورت، گفت: در فصل زمستان و تابستان به علت تفاوت دمای موجود در بیرون و داخل معدن تهویه به صورت خودکار اتفاق می افتد. به طور معمول انفجار معادن در ابتدای پاییز و بهار رخ می دهد دلیل آن هم نزدیک شدن دمای بیرون  و داخل معدن به یکدیگر است که موجب عدم تهویه خودکار می شود.

او با ذکر اینکه تهویه معادن در ایران جدی گرفته نمی شود، ادامه داد: لازم است علاوه بر تهویه طبیعی یک تهویه ثانویه نیز ایجاد شود تا به این واسطه با نصب جت فن های مناسب فارغ از اینکه تهویه طبیعی صورت می گیرد یا خیر در فصولی که دمای بیرون و داخل معدن به یکدیگر نزدیک هستند و می توانند موجب تجمع گاز شوند از بروز سانحه جلوگیری کرد.

نبود ایمنی در معادن تنها مختص معادن زیرزمینی نیست

فهمیم پور با اشاره به اینکه مشکلات ایمنی معادن تنها مختص معادن زیر زمینی نیست، گفت: تمام معدن ها و واحدهای فرآوری معدنی در ایران مانند یک بمب ساعتی هر لحظه احتمال انفجار دارند.در ایران نیاز است  HSE در اولویت قرار گرفته و ایمنی کار را بالا ببریم. چراکه کار در معدن بسیار شغل دشواری بوده و نیازمند تجهیزات ایمنی است. متاسفانه با وجود کار هایی که باید انجام شود اقدامی صورت نگرفته و هر چند سال با این اتفاقات ناگوار غافلگیر می شویم.

کدخبر: 1043135 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟