ایجاد سامانه جدید برای شفاف‌سازی آلودگی هوا در تهران / شهرداری تهران متهم ردیف اول آلودگی هوا

به گزارش رکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جریان دویست و شصت و سومین جلسه صحن شورا، بررسی طرح الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه شناسایی و پایش منابع آلاینده در مناطق 22 گانه شهر تهران» در توضیحاتی عنوان کرد: مقرر شده مشخصات مراکزی که دارای آلایندگی هستند؛ در این سامانه تجمیع شوند تا  بتوان فعالیت های آنها را تجزیه و تحلیل کرد تا بتوان با دسترسی آسان به داده ها و یکپارچه سازی اطلاعات، پاسخ به هنگام در خصوص موارد منجر به تصمیم سازی اعاده شود.

وی وجود این سیستم پایش را عنصری برای کاهش خطا، تقویت تصمیم گیری ها، کاهش انحرافات احتمالی و ارتقای وضعیت محیط زیست در شهر تهران برشمرد.
عضو شورا تأکید کرد: مهلت مقرر قانونی برای ایجاد این سامانه به مدت 4 ماه است که شهرداری تهران باید در این زمانبندی موارد را به مرحله اجرا درآورد.
مهدی اقراریان، عضو شورا پس از استماع گزارش مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در طرح سؤال و ارائه تذکری با تأکید بر اینکه در اکثریت اوقات مشاهده شده که خودروهایی از جمله حمل زباله، اتوبوس های با عمر بالا و... دارای آلایندگی های بیش از حد است؛ گفت: شما در جریان نظارتی قرار خواهید گرفت که منجر به مچ گیری از مردم است. سؤال اینجاست آیا شما برای این کار به خودروهای تحت مالکیت شهرداری تهران نگاه انداختید که بدانین چه میزان از سهم آلایندگی هوای تهران به این خودرو ها تعلق دارد؟
وی افزود: یکی از چالش های موجود در پایتخت این است که خود شهرداری منبع جدی آلایندگی هستند؛ نشت بوی نامزبوع و متعفن ماشین های حمل زباله، آلایندگی های شیرابه ها، آلودگی های حاصل از آرادکوه و پسماندهای شهری، وضعیت تولید کمپوست و یا میزان دفع زباله است  که قطعاً با راه اندازی این سامانه ها مشکل شهر تهران حل نخواهد شد.
رئیس کمیته حقوق شهروندی شورا تأکید کرد: شهروندان تهرانی توقع دارند که ابتدا از خودمان شروع کنیم؛ ماهیت نظارت در این خصوص اقدام خوبی است و حتما دستگاه های دیگر باید در پیشبرد این مهم هم افزا باشند اما لازمه آن حل مسائلی است که خود شهرداری در این نوع آلایندگی ها سهم بالایی دارد.
وی اضافه کرد: باید در این سامانه سرفصلی مخصوص شهرداری تهران تعبیه شود و گزارش دوره ای شهرداری تهران در اختیار شورا نیز قرار گرفته شود.
پیرهادی در واکنش به گفته های اقراریان در توضیحاتی عنوان کرد که شهرداری تهران به اشتباه مسئولین در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران را در خصوص بررسی این طرح به شورا فراخوانده است؛ در اصل موضوع ما صرفا هوا نبوده است بلکه این طرح با رویکرد واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی آلاینده استکه با محوریت آب، صوت و فاضلاب است.
وی افزود: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به طور کلی دارای سامانه است و مردم به اطلاعات موجود دسترسی دارند؛ باید شهرداری تهران این مورد را به اداره محیط زیست محول می کرد تا موارد با محوریت های یاد شده مورد بررسی واقع شود.
این عضو شورا نیز بر نظارت سختگیرانه تر در خصوص بررسی  و رفع آلایندگی هایی که مرتبط با شهرداری تهران است تاکید کرد.
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز با مغتنم شمردن حضور مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پیشنهادی مطرح کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و بروز پدیده وارونگی هوا بهتر است یک گزارش از اندازه گیری، پایش و عملکرد این سازمان در این خصوص به صحن شورا ارائه کنند.
در پایان بررسی طرح « الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه شناسایی و پایش منابع آلاینده در مناطق 22 گانه شهر تهران» اعضای شورا با اکثریت آرا با این طرح موافقت کردند.
کدخبر: 1041686 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟