تور‌های گاوبانگی غیر قانونی است/ تا ۱۵ مهر ورود به جنگل‌های مازندران ممنوع است

عطالله کاویان مدیر کل محیط زیست مازندران درباره تبلیغات تور‌های گاوبانگی به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: تبلیغات فعالان حوزه گردشگری برای تور‌های گاوبانگی کذب است و محیط‌بانان اجازه ورود افراد را به جنگل‌های هیرکان را نخواهدند داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: به علت آغاز فصل گاوبانگی یا همان جفت‌یابی مرال، گونه نادر گوزن قرمز، تا ۱۵ مهر ورود به جنگل‌های مازندران ممنوع است.

کاویان با اشاره به تبلیغات غیرقانونی برخی تور‌های گردشگری در فضای مجازی به عنوان برگزاری تور‌های گاوبانگی در استان مازندران افزود: ورود هرگونه تور گردشگری به عنوان تور گاوبانگی در مناطق جنگلی استان اعم از مناطق آزاد و تحت مدیریت این اداره کل ممنوع است.

او ادامه داد: در این ایام متأسفانه شکارچیان و افرادی که از اهمیت این گونه مهم جانوری آگاهی لازم را ندارند با روش‌های مختلف از جمله با تقلید صدای گوزن قرمز یا مرال نر با ادوات مختلف  مثل اسپیکر‌ها و موارد مشابه با تقلید صدای آنان، مرال‌های ماده را به سمت خودشان جذب می‌کنند و نسبت به شکار اقدام می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: ما برای حفاظت از این گونه، اولاً از تمام ظرفیت محیطبانان در سرتاسر استان استفاده می‌کنیم به گونه‌ای که محیط‌بانانی که در مناطق کوهستانی مستقر نیستند و در مناطق دشتی و مناطق خارج از عرصه‌های جنگلی هستند به صورت کمکی به محدوده زیستگاه مرال منتقل شده‌اند.

او ادامه داد: تقریباً بیش از ۳۰ چادر مختص حفاظت از مرال‌ها، به عنوان چادر‌های گاو بانکی برای استقرارمحیط بانان در دورترین نقاط بالا دست مستقر شده‌اند.

کاویان با اشاره به همکاری مردم محلی گفت: در این ایام ظرفیت جوامع محلی و همیاران طبیعت و افرادی که علاقه‌مند به برنامه حفاظت مشارکتی از مرال‌ها هستند به یاری ما آمدند.


 

کدخبر: 1041685 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟