هیچ جای دنیا برای پزشکان بهتر از جمهوری اسلامی ایران نیست! / متخصصان میلیاردی دریافت می کنند و مالیات نمی دهند / مهاجرت می‌کنند چون خوشی زیر دلشان می زند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، «مهاجرت پزشکان در هیچ کشور و در هیچ زمانی صفر نبوده است!» این جمله از آن محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت و درمان کشور است که در مصاحبه خود به مبحث مهاجرت پزشکان پرداخت و هدف خود را کاهش میزان مهاجرت ها عنوان کرد.

بر اساس آمار های رسمی، میزان مهاجرت قشر پزشک و پرستار کشور سالانه 6500 نفر است که از بین آنها 2500 نفرشان متخصص هستند. عدم تامین نیاز های معیشتی و وجود فرصت های شغلی و رفاهی بهتر در کشور های دیگر، مهم ترین دلایل پزشکان برای مهاجرت و ترک وطن است.

برای هر یک از این سرمایه های انسانی از اولین سال آغاز به تحصیل آنها تا زمان اخذ مدرک تخصصی پزشکی، هزینه های بسیاری از سوی دولت ایران صرف شده است. این به آن معناست که دولت به وظیفه خود در زمینه رسیدگی به تحصیل پزشکان و پرستاران و رساندن آنها به بالاترین درجات پزشکی به خوبی عمل کرده است و ایران را به رتبه های برتر جهان در حوزه پزشکی رسانده است.

مهاجرت این سرمایه های انسانی صدمات بسیاری به ابعاد مختلف کشور وارد می کند. یکی از عمده ترین این آسیب ها، صدمه به بیت المال است. هزینه های صرف شده دولت برای تحصیل این پزشکان با رفتنشان بی ثمر می ماند و سودآوری و درآمدزایی برای مملکت ندارد. علاوه بر آن روند توسعه را در کشور دچار اختلال می کند و مانع پیشرفت می شود. خبرنگار اجتماعی رکنا درمورد آسیب های مهاجرت پزشکان به بیت المال و توسعه جامعه ایران با کامران غضنفری، نماینده مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداخته است.

غضنفری در ابتدا در خصوص اوضاع معیشتی و علت مهاجرت پزشکان گفت:« هیچ جای دنیا برای پزشکان بهتر از جمهوری اسلامی ایران نیست؛ زیرا در هیچ کشوری پزشکان علی رغم دریافت میلیون ها تومان به عنوان درآمد و عدم پرداخت مالیات، نمی توانند زندگی کنند.»

اما اخیرا پزشکان و به ویژه قشر پرستاران اعتراضات گسترده ای را درخصوص عدم پرداخت مطالبات و اضافه کاری های اجباری خود ترتیب دادند که نشان از نارضایتی آنها از اوضاع معیشتی و حقوقشان دارد. با این وجود چرا ایران را برای پزشکان و متخصصان کشور مناسبی می دانید؟

غضنفری:« قصه پرستاران از پزشکان جدا است و چیزی که بنده عرض کردم مربوط به  پزشکان است. یعنی متخصصانی که با حقوق های چند میلیاردی در ماه زندگی خود را می گذرانند، با گردن کلفتی مالیات نمی دهند و زمانی که از آنها حساب می خواهیم داد و بیداد می کنند و مالیات نمی دهند. اخیرا خبری از شخصی شنیدم در این خصوص که وزیر بهداشت اظهار کردند که به حساب پزشکان 300 میلیون تومان واریز شده است. این مسئله باعث اعتراض برخی از تکنسین های آزمایشگاهی که چنین مبالغی را دریافت نکردند، شده بود.»

به نظر شما با وجود دریافت حقوق و مزایای بالا، چرا پزشکان و متخصصان تمایل به مهاجرت از کشور دارند؟

غضنفری:« عرض من این است که این تبعیض ها در هیچ جای دنیا نیست و در هیچ کشوری برای پزشکان فرش قرمز پهن نمی کنند. برخی از متخصصان ممکن است به علت درخواست از کشور های دیگر  به مهاجرت دست بزنند . یعنی خوشی زیر دل آنها می زند. گاهی هم متخصصان به دلیل پرطرفدار بودن یا اختصاص حقوق و مزایای بهتر به تخصصشان در کشور های دیگر، مهاجرت را انتخاب می کنند. اما آنها باید در کنار تمام این فواید، این را هم در نظر بگیرند که زندگی در غربت و دوری از خانواده و آشنایان بسیار دشوار است.»

قشر پزشکان و پرستاران قطعا با در نظر گرفتن تمام این معضلات تصمیم به مهاجرت می گیرند. اما آمار مهاجرت در بین پزشکان و پرستاران، چه در بین متخصصانی که به قول شما حقوق های نجومی می گیرند و چه در بین پرستارانی که خواهان نیاز های اولیه خود هستند، بسیار بالا است. مهاجرت این سرمایه های انسانی چه آسیب هایی به توسعه کشور وارد می کند؟ با این وضع چه بر سر آینده کشور خواهد آمد؟

غضنفری:« قطعا برای پیشرفت کشور خوشایند نیست. شخص یا نهادی باید آمارگیری این مهاجرت ها و تاثیرگذاری آن بر توسعه کشور را بر عهده بگیرد. اما اگر شما بررسی کنید، متوجه می شوید که هیچ گاه پزشکانی که درآمد های میلیاردی دارند از کشور مهاجرت نمی‌کنند، زیرا بهشتی بهتر از ایران گیرشان نمی آید تا درآمد های میلیاردی داشته باشند. افرادی مهاجرت می کنند که درآمد های پایینی دارند و به امید حقوق های بالاتر وطن را ترک می کنند. اگر به مهاجران نگاهی بیندازید، شاید به اندازه انگشتان یک دست هم متخصصانی با درآمد های نجومی و بالا در بین مهاجران پیدا نکنید.»

با توجه به این که هزینه های بسیاری از سوی دولت برای تحصیل متخصصان، پزشکان و پرستاران صرف می شود، با مهاجرت آنها چه صدماتی به بیت المال کشور وارد می شود؟ چگونه می توان هزینه های از دست رفته را جبران کرد؟

غضنفری:« جبران این هزینه ها نیازمند یک برنامه ریزی صحیح حساب شده است. اگر جلوی رانت خواری ها و سوء استفاده های هزار میلیاردی برخی موسسات، شرکت ها و بانک ها در داخل کشور گرفته شود، به اندازه کافی منابع و درآمد در کشور خواهیم داشت. به لطف خدا ما در کشور منابع درآمدی کمی نداریم. برای اقشار و اصنافی که در حوزه های مختلف تخصص دارند، باید هزینه صرف شود تا آنها دیگر احتیاجی به مهاجرت نداشته باشند. شرط اختصاص این هزینه ها به متخصصان و اقشار مستمند جامعه، جلوگیری از غارتگری های سوء استفاده گران و باند های مافیایی است.»

کدخبر: 1041341 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پارمیدا محمدی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟